نصب ۶۰۰ دوربين هوشمند ثبت تخلف

21:00 - 07 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۶۴۵۴
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
رئیس كمیسیون ایمنی راه‌ها با اشاره به نزدیك شدن ایام اربعین حسینی خطاب به دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط گفت: لازم است از طریق صداوسیما و رسانه‌ها، اطلاع‌رسانی گسترده‌ای در خصوص راه‌های ورودی - خروجی قبل از انجام سفرهای اربعین انجام شود تا مردم با پیش‌آگاهی، مسیر مورد نظر خود را انتخاب كنند.
به گزارش گروه اقتصاد ، هفتادوهشتمین نشست كمیسیون ایمنی راه‌های كشور با حضور و مشاركت اعضا به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

وزیر راه و شهرسازی در این نشست با اشاره به اهمیت آمارهای تلفات و جراحت‌های ناشی از حوادث رانندگی اظهار داشت: آمارهای به‌دست‌آمده، فارغ از تصویری كه از ایران در عرصه جهانی منتشر می‌كند، باید قابل‌مقایسه نیز باشد؛ زیرا همین آمارها مبنای ضریب‌های ریسك و بیمه قرار می‌گیرند و موجب ایجاد هزینه برای ملت ایران می‌شوند.

وی بابیان اینكه «هر چه آمارهای تلفات و مجروحان بالاتر باشد، نرخ بیمه و درنتیجه هزینه مردم بالاتر می‌رود» تأكید كرد: آمارها باید طبق واقعیت و بدون در نظر گرفتن احتمالات و پیش‌فرض‌ها ثبت شود؛ زیرا مؤسسات بین‌المللی با احتساب ایران در بین كشورهای جهان سوم، ضرایب و درصدی به آمارهای ارائه‌شده اضافه می‌كنند كه باعث تحمیل هزینه بزرگی به ملت ایران می‌شود.

رئیس كمیسیون ایمنی راه‌ها افزود: دستگاه‌های ذی‌ربط با همكاری پلیس در خصوص هرچه واقعی‌تر شدن آمارهای تلفات و مصدومان ناشی از حوادث رانندگی با در نظر گرفتن ترمینولوژی بین‌المللی تلاش و از روش‌های غیرقابل‌قبول نزد مجامع بین‌المللی نیز پرهیز كنند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی؛ باید در مورد چگونگی اعمال ترمینولوژی بین‌المللی در داخل كشور و تطبیق صحیح آن در كشور بحث و گفت‌وگو انجام شود.

عباس آخوندی در خصوص دستور جلسه گزارش مراحل تدوین و محتوای سیمای ایمنی راه (ویرایش سوم) اظهار داشت: نتیجه‌گیری گزارش با اقدامات اولویت‌دار حاصل از پروژه برنامه اجرایی ارتقای ایمنی راه در ایران هم‌راستا باشد، ضمن اینكه لازم است دو موضوع كاربران راه و وسایل نقلیه مورد تأكید و توجه بیشتری در ارائه برنامه‌ها و راهكارها قرار گیرد.

وی همچنین تاكید و مقرر كرد: آخرین وضعیت پروژه برنامه اجرایی ارتقای ایمنی راه در ایران ارائه و رئوس اقدامات در نشست آینده كمیسیون گزارش شود.

در ادامه جلسه موضوع واژه‌نامه مصادیق كشته‌شدگان حوادث ترافیكی مطرح و مقرر شد گزارش نهایی با تأمین نظرات تخصصی تمامی دستگاه‌های مسئول تا نشست آینده كمیسیون نهایی و ارائه شود.

طبق توضیحات مطرح‌شده، این كار به مركز ترومای دانشگاه شهید بهشتی محول شد تا طبق قوانین و مقررات بین‌المللی و داخلی تهیه شود. این در حالی است كه هم‌اكنون یك واژه‌نامه ۹ صفحه‌ای از سوی این مركز تشكیل‌شده است اما برای رفع اختلاف‌نظر در خصوص محاسبه كردن یا نكردن مصدومان وقایع قاچاق كالا و سوخت در میان مصدومان ترافیكی تحت بررسی پلیس برای تائید نهایی است.
 
افتتاح مرحله دوم سامانه‌های هوشمند ثبت تخلف تا اواسط مهرماه
بر اساس این گزارش‌، گزارش نصب و بهره‌برداری از سامانه‌های (دوربین‌ها) ثبت تخلف در شبكه راه‌های شریانی با سه هدف اصلی؛ مدیریت ترافیك، مستندسازی، بهبود ایمنی شبكه راه‌ها از سوی معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ارائه شد كه بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، افتتاح مرحله دوم طرح شامل بهره‌برداری (راه‌اندازی) بیش از ۵۶۸ دوربین در اواسط مهرماه انجام خواهد شد.
 
وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره این گزارش تأكید كرد: سازمان راهداری نسبت به هماهنگی برای حضور اعضای كمیسیون در مراسم افتتاح اقدام نماید و هماهنگی با صداوسیمای جمهوری اسلامی برای اطلاع‌رسانی گسترده طرح صورت پذیرد. همچنین هماهنگی مقتضی میان محل نصب سامانه‌ها و نقاط پر تصادف شبكه‌ها صورت پذیرد و عملیات اجرایی نصب ۶۰۰ دوربین بر اساس برنامه سال دوم طرح پیگیری شود.
 
وی ادامه داد: مطالعات قبل و بعد از نصب سامانه‌ها انجام‌گرفته و میزان اثرگذاری آن‌ها در كاهش تخلف (به تفكیك محورها) ارزیابی و گزارش محور تهران - قم به‌صورت نمونه برای نشست آینده كمیسیون ارائه شود.
 
بعد از گزارش عملكرد و پیشرفت سامانه‌های هوشمند ثبت تخلف موضوع، طبق دستور جلسه موضوع هماهنگی اعضای كمیسیون برای سفرهای اربعین مطرح گردید و آخوندی با توجه به پیگیری وزارت كشور و تشكیل ۱۳ كارگروه تخصصی یادآور شد: نتایج حاصل از كمیته زیرساخت در زمینهٔ مشكلات زیرساختی در استان‌های مرزی و پایانه‌های مربوطه به‌صورت مكتوب از وزارت كشور ارسال تا اقدامات مقتضی معمول شود.
 
رئیس كمیسیون ایمنی راه‌ها خطاب به رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: اطلاع‌رسانی گسترده در خصوص راه‌های ورودی - خروجی و چگونگی عملكرد راه (سطح سرویس) بر روی نقشه در زمان مقتضی قبل از انجام سفرها (حدود یك ماه قبل) از طریق صداوسیما و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی مربوط، انجام و اقدامات لازم برای تكمیل و بهبود ظرفیت‌های مربوط به شبكه‌ها و مبادی منتهی به مرزهای عراق پیگیری شود. زیرا اطلاع رسانی در این مورد باعث پیش آگاهی مردم نسبت به انتخاب مسیر مورد نظر می‌شود.
 
سردار تقی مهری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیز در این جلسه از كسب رتبه سوم ایران در دوازدهمین كنفرانس بین‌المللی ارتقای ایمنی حمل‌ونقل و پیشگیری از مصدومیت‌ها خبر داد و مقرر شد از نتایج كنفرانس در ارتقای ایمنی شبكه‌های حمل‌ونقل كشور بهره‌برداری شود.
 
دوازدهمین كنفرانس بین‌المللی ارتقای ایمنی حمل‌ونقل و پیشگیری از مصدومیت‌ها از۲۸ تا 31 شهریورماه امسال در فنلاند برگزار شد و ایران از منظر اقدامات پیشگیرانه به رتبه سوم پس از كشورهای سوئد و فنلاند دست پیدا كرد.
 
انتهای پیام/
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *