بازدید کمیسیون عمران از مدیریت راه آهن جمهوری اسلامی ایران

21:27 - 06 مهر 1395
کد خبر: ۲۲۶۰۳۸
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
اعضای کمیسیون عمران مجلس امروز با حضور در شرکت راه آهن با برنامه ها و عملکرد این شرکت آشنا شدند.
به گزارش گروه سیاسی به نقل از خانه ملت؛ اعضای کمیسیون عمران مجلس امروز (سه شنبه 6 مهرماه) طبق دستور هفتگی کمیسیون بازدیدی از شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بررسی برنامه ها و عملکرد آن داشتند.

گفتنی است در این بازدید محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ضمن ارائه گزارشی از عملکرد راه آهن و همچنین برنامه های آتی آن بر ضرورت نوسازی ناوگان حمل ونقل ریلی تاکید کرد.

وی با بیان اینکه سالانه 550 میلیون مسافر از حومه شهر تهران به داخل آن وهمچنین در آخر وقت اداری از آن خارج می شوند افزود: لازم است به حمل و نقل حومه ای توجه ویژه ای شود.

پورسیدآقایی با تاکید بر ضرورت توجه به قطار حومه ای تصریح کرد: قطار حومه ای در توسعه شهری و کاهش آلودگی هوا تاثیر بسزایی دارد.

وی با تاکید بر اینکه حوادث وسوانح حمل ونقل ریلی به نسبت جاده ای بسیار پایین است گفت: کمک و حمایت از رشد حمل و نقل ریلی بسیاری از حوادث راه را کاهش می دهد.

پورسیدآقایی با بیان اینکه منابع مالی برای توسعه حمل و نقل ریلی کم است تصریح کرد: باید با استفاده از ارائه مشوق های لازم نسبت به جذب بخش خصوصی و سرمایه های آن در راستای تکمیل طرح های اولویت دار راه آهن اقدام کنیم.

وی با تاکید بر اینکه حمایت مجلس در تکمیل پروژه های مربوط به راه آهن کارساز خواهد بود تصریح کرد: باید هر چه سریعتر از ظرفیت موجود در کشور در توسعه شبکه ریلی استفاده کنیم.

گفتنی است در ادامه نشست مذکور محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر ضرورت توسعه شبکه ریلی گفت: در برنامه های چهارم، پنجم و ششم توسعه تکالیفی را برای دولت در حوزه حمل و نقل ریلی مشخص کردیم اما همچنان می بینیم که ناوگان حمل و نقل ریلی مااز توسعه لازم برخوردار نیست.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برای رشد شبکه ریلی یا باید اعتبارات دولتی را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهیم و یا مشوق هایی را برای بخش خصوصی فراهم کنیم افزود: متاسفانه هیچ یک از این دو کار تا کنون انجام نشده است.

وی با بیان اینکه سهم جابجایی مسافر از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی بسیار کم است تصریح کرد: در حال حاضر شبکه حمل ونقل ریلی ما با اهداف تعیین شده فاصله زیادی دارد و نسبت به کشورهای منطقه عقب هستیم از این رو باید در این حوزه سرمایه گذاری های بیشتری صورت گرفته و بخش خصوصی را دخیل کنیم.

رضایی کوچی با تاکید بر اینکه هنوز نتوانسته ایم از سرمایه بخش خصوصی در حمل و نقل ریلی استفاده کنیم گفت: در برنامه ششم توسعه احکامی آورده شده که به رشد سهم حمل و نقل ریلی اشاره دارد.

وی با اعلام آمادگی کمیسیون عمران مجلس برای کمک به وزارت راه و شهرسازی در راستای توسعه شبکه ریلی کشور افزود: ما آماده کمک به دولت برای فعال تر کردن بخش خصوصی در توسعه شبکه ریلی هستیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه باید فاصله بین ظرفیت علمی و مدیریت شرکت حمل و نقل ریلی کاهش یابد گفت: باید طرح های اولویت دار در حوزه راه آهن و حمل و نقل ریلی مشخص شود و کمک های مورد نیاز شرکت راه آهن که از سوی مجلس ممکن است نیز تعیین شود.

رضایی کوچی از مسئولان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران خواست تا گزارشی از سوانح و حوادث سال 95 در قیاس با سوانح جادهای تهیه کند و همچنین طرح های اولویت دار خود را با ذکر جزئیات به صورت مکتوب به کمیسیون عمران مجلس ارائه کند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و همچنین وزارت راه و شهرسازی باید گزارشی از شرکت های واگذار شده تحت عنوان اجرای اصل 44 قانون اساسی به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

لازم به ذکر است صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به جلسه امروز کمیسیون عمران مجلس با وزیر راه و شهرسازی و مسئولان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در این جلسه گزارش کاملی از اقدامات انجام شده و برنامه های آتی شرکت راه آهن ارائه شد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جریان بررسی عملکرد شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران توفیقات این شرکت چشمگیر دیده شد افزود: بسیاری از تجهیزات مورد استفاده در شرکت راه آهن از جمله کنترل خطوط در حال حاضر به صورت دیجیتال و الکترونیکی شده که تمام این تجهیزات از سوی متخصصان ایرانی طراحی و اجرا شده است.

وی با تاکید بر اینکه در استان های مختلف کشور مرکز کنترل دیجیتالی شبکه ریلی وجود دارد تصریح کرد: با مرکز کنترل دیجیتالی تمامی اقدامات انجام شده از سوی شرکت راه آهن از جمله حرکت قطارها، تغییر مسیر آنها و غیره رصد می شود.

بدری با بیان اینکه طرح تحول جامعی برای شرکت راه آهن توسط متخصصان به نام دانشگاه های کشور در حال تهیه است گفت: با اجرای این طرح بهبود خدمات رسانی به مسافران در شبکه ریلی را شاهد خواهیم بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: در این جلسه مقرر شد پیشنهاد مسئولان در کمیسیون عمران مجلس بررسی و با حمایت های مجلس زمینه رشد حمل و نقل ریلی فراهم شود.

وی با اشاره به درخواست مسئولان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از مجلس گفت: بازنگری در اساسنامه شرکت راه آهن برای افزایش اختیارات مدیریتی و برنامه ریزی آن و دیگری حمایت مالی برای تعیین تکلیف پروژه های اولویت دار راه آهن از جمله درخواست های مسئولان شرکت راه آهن از نمایندگان بود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دراین جلسه مسئولان شرکت راه آهن خواهان ارائه مابه التفاوت قیمت فعلی گازوئیل به نسبت قیمت های جهانی آن به شرکت راه آهن شدند که این درخواست در جلسات بعدی کمیسیون عمران مجلس مورد بحث و بررسی واقع خواهد شد.

لازم به ذکر است نمایندگان پس از نشست مشترک با وزیر راه و شهرسازی و همچنین مسئولان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران بازدیدی از مرکز کنترل دیجیتالی راه آهن کشور داشته و از نزدیک در جریان فعالیت های این شرکت قرار گرفتند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *