آموزش نمایشنامهنویسی به مربیان کانون یک ضرورت است
داور بخش نمایشنامهنویسی هفدهمین جشنواره دوسالانه نمایش عروسکی کانون گفت: «آنچه که پس از خواندن آثار رسیده به جشنواره میتوانم عنوان کنم؛ وجود استعدادهای بینظیر در کانون است. لذا به قطع میتوانم بگویم که کانون مظلومترین مرکز فرهنگی کشور و در عین حال بنیادیترین آنهاست. استعدادهایی که در کانون وجود دارد نیازمند صرف وقت، اعتماد و اعتبارات مالی حمایتی است.»
وی در پاسخ به نیازمندیهای بخش نمایشنامهنویسی این جشنواره گفت: «به استناد متنهایی که در این جشنواره مطالعه کردهام. ضرورت اول را آموزش میدانم. مربیانی که این نمایشنامهها را نوشتهاند پشتوانه فکری بسیار خوبی دارند. کودکان و نوجوانان را به خوبی میشناسند و آگاهی اولیه آنها فوقالعاده است. آنها میدانند ساختار داستانی چیست اما در بحث تبدیل داستان به نمایشنامه، هم به لحاظ ساختار و هم به لحاظ اقتباس (آن دسته از نمایشنامههایی که بر اساس داستانها نوشته شدهاند) نیازمند آموزشاند.»
دولتآبادی سخنان خود را این چنین ادامه داد: «مربیان کانون باید نمایشنامهنویسی را بیاموزند و انجام این کار اعتبار مالی زیادی را طلب نمیکند.»
گفتنی است که هفدهمین جشنوارهی نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هفته اول مهر در حالی به کار خود پایان میدهد که در بخش نمایشنامهنویسی 125 اثر به داوری گذاشته شده است.