رئیس کل دادگستری یزد: باید از مجازات‌های جایگزین زندان که جنبه تربیتی دارند، استفاده شود/ در جرائم خرد نباید اصرار به مجازات حبس داشت

11:58 - 31 شهريور 1395
کد خبر: ۲۲۳۴۷۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
حبیبی گفت: در جرائم خرد و کوچک و جرائمی که مجرم بدون سابقه کیفری و از روی تغافل و یا جو حاکم مرتکب شده است نباید اصرار به مجازات زندان داشت، بلکه باید از مجازات های جایگزین زندان که جنبه تأدیبی و تربیتی داشته باشد استفاده شود.
محمدرضا حبیبی رئیس کل دادگستری یزد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی با اشاره به کاهش جمعیت کیفری و بخشنامه اخیر رئیس قوه قضائیه در این زمینه اظهار کرد: اجرای این بخشنامه نقش مهمی در کاهش جمعیت کیفری و استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس دارد.

وی افزود: باید به صورت جدی و پرونده به پرونده شرایط زندانیان را ارزیابی و با مطابقت با قوانین و بخشنامه ها شرایط را برای استفاده از شرایط عفو مشروط ، مجازات های جایگزین و ... مهیا کرد.

رئیس کل دادگستری استان یزد گفت : باید قوانین را با توجه به شرایط حاکم بر پرونده و شخصیت متهم و یا مجرم سنجید و از حداقل ها و حداکثر های قانونی با توجه و دقت در تأثیر هدف قانونگذار از تعیین مجازات نسبت به نوع جرم استفاده کرد.

این مقام قضایی با تاکید بر ضرورت کاهش جمعیت کیفری اظهار داشت: اصل تناسب جرم و مجازات باید مورد مداقه قضات باشد، گرچه این اصل مهم همیشه مورد دقت بوده ، اما در راستای سیاست مهم کاهش جمعیت کیفری باید بیش از پیش مد نظر باشد.

وی ادامه داد : در جرائم خرد و کوچک و جرائمی که مجرم بدون سابقه کیفری و از روی تغافل و یا جو حاکم مرتکب شده است نباید اصرار به مجازات زندان داشت، بلکه باید از مجازات های جایگزین زندان که جنبه تأدیبی و تربیتی داشته باشد استفاده شود.






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *