عشق به امام(ره)؛ هجرت از کویته پاکستان تا مجاهدت در خوزستان ایران /"رستمعلی خاوری" مصداقی از آیه شریفه "جاهدوا فی سبیل الله"

11:14 - 29 شهريور 1395
کد خبر: ۲۲۲۶۷۵
"رستمعلی خاوری" مصداقی از ایه شریفه "جاهدوا فی سبیل الله" بود که عشق به امام(ره) مایه هجرت او از کویته پاکستان تا مجاهدت در خوزستان ایران شد.
به‌گزارش گروه فضای مجازی به نقل از خبرگزاری تسنیم، گاهی هر کار میکنی تا گزارش آن چیزی شود که می‌خواهی نمی‌شود و بدتر از همه گاهی پیش از انتشار، سوژه را از دست می‌دهی و این می‌شود که مجبور می‌شوی با حسرت و دلی خون کلمه به کلمه گزارش را به تحریر درآوری و بنویسی و ناگزیری با چشمی اشکبار، دلی خون زمزمه کنی"ما سینه زدیم بی‌صدا باریدند... از هرچه که دم زدیم، آنها دیدند... ما مدعیانِ صفِ اول بودیم... از آخر مجلس شهدا را چیدند"

قرار بود از ابتدای هفته دفاع مقدس با یک مجموعه گزارش‌های ماندگار از انسان‌های بزرگ دوران دفاع مقدس یادی از مردان دوران حماسه و عشق و خون کنیم که متاسفانه پیش از انتشار سوژه اصلی نخستین گزارش خود را از دست دادیم و "رستمعلی خاوری" گزارشمان آسمانی شد.

"رستمعلی خاوری" از رزمندگان دفاع مقدس و تبعه پاکستان بود که عشق و علاقه شدیدی به امام راحل(ره) داشت و براساس این عشق و حکم جهاد امام مهربانی‌ها به مصداقی از آیه شریفه قرآن مهاجرت کرد، در راه خدا جنگید، خانه، کاشانه و خانواده اش را از دست داد و در غربت آسمانی شد.

آنچه در زیر می‌آید، بخش نخست گزارشی از زندگی "رستمعلی خاوری" است که در طول دوران دفاع مقدس حضوری فعال داشت و در کنار رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس ایستاد و پس از آن نیز در راه عشق به امام و ولایت پابرجا ماند و تا آخرین لحظات نیز استوار ایستاد.

در بخش نخست، به معرفی این مجاهد عابد و فداکار شیعه از زبان فرماندهان دفاع مقدس و هم‌رزمان آن دوران و فرماندهان و دوستان پس از جنگ او می‌پردازیم:

فرمانده سپاه روح‌الله از جمله کسانی است که در طول دفاع مقدس در کنار رستمعلی خاوری بوده است و خاطرات بسیاری از آن دوران و پس از آن با این رزمنده جانباز دارد، سردار محسن کریمی با اشاره به زندگی رستمعلی خاوری به خبرنگار تسنیم می‌گوید: مثال‌های بسیار و در عین حال کوچک و بزرگی از برش‌های مختلف زندگی "رستمعلی خاوری" وجود دارد که بعنوان الگو و اسوه برای ما مطرح است که اوج آن در این دوره که متاسفانه دست‌اندازی به بیت المال را از سوی برخی افراد شاهد هستیم، موضوع صرفه جویی او و توجه به بیت المال بود.

وی می‌افزاید: رستمعلی خاوری در تدارکات حضور داشت و وقتی زیرپوش یا لباسی را رزمندگان به دلیل کثیف شدن کنار می‌گذاشتند او جمع می‌کرد، می‌شست در آب جوش می‌جوشاند تا به تعبیری استریل شود، با چنان دقتی تا کرده و بسته بندی می‌کرد و باز آن‌را به رزمندگان برمی‌گرداند که مثال زدنی بود.

سردار کریمی اضافه می‌کند: یکی از ویژگی‌های خاوری، مهربانی و خونگرمی او با رزمندگان بود علاقه عجیبی به رزمندگان ایران داشت به‌طوریکه حتی تا آخرین روزهای زندگی عکس بچه‌های جنگ، فرماندهان و شهدا همراهش بود و همگامی که خبر شهادت یکی از رزمندگان را می‌شنید آنچنان اندوهگین می‌شد که قابل توصیف نیست.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی می‌گوید: ولایت‌مداری یکی از ویژگی‌های رستمعلی خاوری، بحث ولایتمداری او بود به طوری که در این بحث سرسوزنی با کسی تعارف نداشت و به شدت حامی امام(ره) و مقام معظم رهبری بود.

سردار کریمی اضافه می‌کند: این درحالی بود که بارها تذکر می‌داد اگر به حرف امام(ره) و مقام معظم رهبری گوش بدهیم هیچ جا دچار خطا و ضرر نمی‌شویم.

وی با اشاره به روحیه خاوری و خاطرات حضور او در دوران دفاع مقدس می‌گوید: یکی از ویژگی‌های ارزنده و ماندگار او نشاط، روحیه بخشی و طراوت در کار بود طوریکه وقتی غذای رزمندگان را در خط مقدم می‌آورد، بلند شعار می‌داد، "برصدام لعنت" و رزمندگان با شادی و چنان شوری "لعنت، لعنت، لعنت" را می‌گفتند که دیدنی بود و این یکی از اقدامات روحیه بخش او بود که خط را به نشاط و دامی داشت.

وی می‌افزاید: علاقه خاصی به بچه‌های سپاه و بسیج داشت و از هر پیشرفت و ترقی آنها خشنود می‌شد که قابل بیان نیست.

سردار کریمی ادامه می‌دهد: رستمعلی خاوری با رخوت و سستی به شدت مخالف بود و هر بار کسی را در حالت خمودگی می‌دیدید تشویق به تحرک و تلاش می‌کرد.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی با اشاره به خاطره‌ای از خاوری بیان می‌کند: خاوری در تدارکات در کنار دوست بزرگواری بود که بعضا اختلاف سلیقه داشته و به یکدیگر غرولند داشتند برای اینکه اینها را به یکدیگر نزدیک کنم، دوربین عکاسی که در اختیار بود تا این بحث کردن آنها را می‌دیدیم صدا می‌کردم و کنار هم می‌ایستادند روی هم را می‌بوسیدند و عکس می‌گرفتم، این گذشت تا مدتی بعد که مشخص شد دوربین اصلا فیلم نداشته است.

رستمعلی خاوری در حداعلا ولایت‌مدار بود

"جلیل رضایی" یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس در استان مرکزی و همرزمان رستمعلی خاوری است که به خبرنگار تسنیم می‌گوید: رستمعلی خاوری یکی از اتباع کشور پاکستان و شیعیان بود که اعتقاد خاصی به حضرت امام راحل(ره) داشت.

وی می‌افزاید: هنگامی که امام خمینی(ره) موضوع جهاد و ضرورت جهاد در برابر رژیم بعث عراق را اعلام نمودند طبق فتوای امام(ره) درباره وجوب جهاد به ایران مهاجرت کرد.

رستمعلی خاوری که سال 61-62 وارد ایران شد شناختی از اینکه کجا باید رود یا چه باید انجام دهد نداشت و خودش نقل می‌کرد به قم رفته آنجا یک روحانی او را دیده و یک‌روز را مهمان آن روحانی بوده است و پس از آن از طریق او در بسیج ثبت نام و اعزام شد.

فرمانده دوران دفاع مقدس استان مرکزی ادامه می‌دهد: خاوری از بسیج به لشگر و گردان 17 علی بن ابیطالب(ع) منتقل شد که آن زمان در منطقه انرژی اتمی و با فرماندهی سردار شهید کاوه نبیری از فرماندهان بزرگ استان مرکزی مستقر بود.

رضایی بیان می‌کند: با حضور او در گردان به آشپزخانه یگان فرستاده شد و یک‌بار که رزمندگان به آشپزخانه برای گرفتن غذا مراجعه کرده بودند با خاوری روبرو شدند و او از آنها خواسته بود به فرماندهی بگویند او را به منطقه عملیاتی اعزام کند.

وی ادامه می‌دهد: پس از این خاوری به تدارکات گردان که مسئولیت آن را احدعلیپور برعهده داشت رفت و از اینجا به بعد در همه عملیات‌ها در خط مقدم حضور داشت.

فرمانده دوران دفاع مقدس در استان مرکزی و همرزمان رستمعلی خاوری با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی وی می‌گوید: توجه ویژه به بیت المال و پرهیز از اسراف از مهم‌ترین ویژگی‌های رستمعلی خاوری بود به طوری که در یکی از عملیات‌ها در جزیره مجنون دستور عقب‌نشینی صادر شد و در حالیکه رزمندگان زیر آتش سنگین دشمن بودند، خاوری اسلحه و تجهیزاتی را برداشته بود و می‌گفت حال که بر می‌گردیم باید این تجهیزات را با خود برگردانیم.

وی می‌افزاید: خاوری پس از سفرش به ایران، چند ماهی برای خانواده و امام جمعه "کویته پاکستان" نامه می‌نوشت و از وضعیت زندگی خود می‌گفت و آنها را در جریان زندگی خانواده‌اش قرار می‌گرفت.

رضایی تصریح می‌کند: در یکی از نامه نگاری‌ها نامه‌ای به دست ما رسید که نامه‌نگاری برای امام جمعه شیعه کته مشکل‌ساز شده و این مکاتبات دیگر قطع شد.

فرمانده دوران دفاع مقدس در استان مرکزی و همرزمان رستمعلی خاوری خاطرنشان می‌کند: خاوری پس از جنگ در ایران ماند ولی مشکلاتش همچنان پابرجا بود او تبعه خارجی بود و حتی بارها شد او را بازداشت می‌کردند و بچه‌های رزمنده اقدام به برطرف کردن مشکل او می‌کردند تا اینکه بالاخره با هماهنگی وزارت خارجه و پیگیری‌های انجام شده موفق شد شناسنامه و کارت ملی ایرانی بگیرد و تبعه ایران شود.

وی می‌افزاید: تنها چیزی که می‌توانم درباره خاوری بگویم این است که او مصداق بارز آیه شریفه جاهدوا فی سبیل الله است که هم مهاجر بود، هم غریب، هم مجاهد و هم دین دار که اینها بارزترین ویژگی‌های رستمعلی خاوری است.

پایبندی به دین و شرع از ویژگی های خاص خاوری بود

"حسن بابایی" یکی دیگر از فرمانده دوران دفاع مقدس در استان مرکزی و همرزمان رستمعلی خاوری با اشاره به ویژگی‌های وی به خبرنگار تسنیم می‌گوید: رستمعلی خاوری از جمله افرادی بود که بسیار بسیار متشرع بود و در حد اعلاء به دین و احکام شرعی پایبند بود.

وی می‌افزاید: عشق به امام راحل(ره) یکی از ویژگی‌های بارز او بود طوری که بارها شد هزینه می‌کرد تا برای سلامتی امام(ره) ختم قرآن گرفته شود.

فرمانده دوران دفاع مقدس در استان مرکزی و همرزمان رستمعلی خاوری خاطرنشان می‌کند: خاوری منبع روحیه در جنگ بود به طوری که در شب‌های عملیات باسخنان و رفتارش روحیه بخش رزمندگان بود.

بابایی با اشاره به خاطرات دوران دفاع مقدس می‌افزاید: خاوری در عملیات ها بلند صدا می زد "بر بر بر بر صدام لعنت" که این تلفظ و ادای شعار او روحیه بخش رزمندگان در شب های عملیات بود.

رستمعلی خاوری متشرعی ولایت‌مدار بود

"علی جلالی فراهانی" از جانبازان شیمیایی 70درصد و همرزم رستمعلی خاوری بااشاره به ویژگی‌های رستمعلی خاوری به خبرنگار تسنیم می‌گوید: رستمعلی خاوری اعتقادو عشق عجیبی به امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری داشت و مدام تاکید می‌کرد که اگر در مسیر ایشان حرکت کنیم شکست نمی‌خوریم.

وی افزود: یکی از مهمترین ویژگی‌های خاوری متشرع بودن او بود و حتی در دوره ای که در بستر بیماری بود همچنان به عبادت خود ادامه می‌داد و حتی در بیمارستان به سبب مشکلات جسمی موقع نماز، می گفت اینطور نماز به دل آدم نمی‌چسبد، این درحالی بود که نمازی از او قضا نمی شد.

جلالی فراهانی ادامه می‌دهد: خاوری برروی بیت المال تاکید بسیاری داشت و اگر کسی در استفاده از بیت المال اسرافی می‌کرد تذکر جدی می‌داد و برخورد می‌کرد.

و "علی‌اکبر کریمی" نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در پیامی بمناسبت آسمانی شدن "رستمعلی خاوری" نوشت:

عشق طی العرض می‌کند,,, این قانون عاشقی است که مرز نمی‌شناسد و از مرزها می‌گذرد تا شهد شیرین حضور را بر کام عاشق لبریز کند ,,, یکی از رزمندگان عاشق ولایت که گام‌هایش را از کشور پاکستان بر سرزمین پاک ایران نهاد و دوشادوش خیل عظیم دلاورمردان ایرانی، در حماسه 8 سال دفاع مقدس شعار لبیک یا خمینی را بر گوش جهانیان رساند,, از بین ما در شهر اراک غریبانه به جوار معبود خویش پر کشید.

یاد و نام مرحوم رستم علی خاوری,, رزمنده دلاور پاکستانی و جانباز سرافراز گردان علی ابن ابیطالب (ع) را گرامی می‌داریم,,, امید که روح مطهرش در کنار ارواح پرفتوح هم‌سنگران شهیدش قرین رحمت الهی باشد,,,



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *