اتاق فكر كاریكاتور در كشور و مراكز استان‌ها راه‌اندازی شود

23:50 - 18 شهريور 1395
کد خبر: ۲۱۸۸۵۴
داور هفتمین جشنواره سراسری كاریكاتور «نفوذ» گفت: یكی از نخستین گام‌ها در راستای بهبود وضعیت هنر كاریكاتور و هنرمندان فعال در این رشته راه‌اندازی اتاق فكر كاریكاتور در كشور و مراكز استان‌ها است.
به گزارش گروه فرهنگی ، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، سجاد رافعی، داور هفتمین دوره جشنواره سراسری كاریكاتور «نفوذ» كه به میزبانی بجنورد در حال برگزاری است، با اشاره به كیفیت مطلوب آثار ارسالی به این جشنواره سراسری، اظهار كرد: جشنواره‌های كاریكاتور بجنورد جای خود را در بین جشنواره‌های معتبر ایران بازكرده‌اند؛ به‌گونه‌ای كه امروز هنرمندان كارتونیست كشور جشنواره سراسری كاریكاتور حوزه هنری خراسان شمالی را به‌عنوان یكی از جشنواره‌های مناسب و معتبر كشور می‌شناسند.

وی با بیان اینكه هفتمین دوره جشنواره سراسری كاریكاتور خراسان شمالی با موضوع ناب نفوذ و با محورهای مختلف نفوذ سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ... برگزار شد، افزود: موضوع جشنواره و پیگیری‌ها و تلاش‌های مستمر متولیان برگزاری آن سبب شد تا در این جشنواره شمار زیادی كار خوب با ایده و طرح مناسب از سوی هنرمندان ارائه شود.

رافعی با اشاره به اینكه به دلیل كیفیت بالای آثار هفتمین جشنواره سراسری كاریكاتور حوزه هنری خراسان شمالی دست داوران در انتخاب آثار برگزیده باز بود، اضافه كرد: جشنواره‌های كاریكاتور بجنورد جای خود را در كشور باز كرده و به همین دلیل هم كارتونیست‌ها سعی می‌كنند كارهای خوب خود را به این جشنواره ارسال كنند.

وی در ادامه با اشاره به رشد روزافزون هنر كاریكاتور در كشور، خاطرنشان كرد: كاریكاتوریست‌های ایرانی جزو بهترین‌های دنیا بوده و قدرت طراحی و استعداد بالایی دارند كه این توانمندی در هفتمین دوره جشنواره سراسری كاریكاتور «نفوذ» هم به منصه ظهور رسیده است.

رافعی ادامه داد: البته با توجه به توسعه تكنولوژی و افزایش ارتباطات در دهكده جهانی، فضای كارتون و كاریكاتور دنیا به هم نزدیك شده است؛ درنتیجه با آمیختگی فرهنگی ایجاد‌شده، سوژه‌ها هم در دسترس همه قرار می‌گیرند و برخی مواقع در جشنواره‌های هنری كارهای مشابه ارائه می‌شود.

وی با بیان اینكه یكی از وظایف داوران جشنواره فیلتر كردن كارهای تكراری و مشابه بود، اظهار كرد: در جشنواره سراسری كاریكاتور «نفوذ» هم برخی آثار از نظر طرح و ایده مشابه بودند اما در بین آثار منتخب برای نمایشگاه، كتاب و اختتامیه جشنواره هیچ اثر مشابهی وجود ندارد.

این كارتونیست در ادامه اظهار كرد: كارتون باید بتواند سریع با مخاطب ارتباط برقرار كند؛ به‌گونه‌ای كه مقاله‌ای چندصفحه‌ای را در زمان كوتاهی به مخاطب القا كرده و تأثیر خود را بگذارد.

رافعی همچنین با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای افزایش اثرگذاری جشنواره‌های هنری بر مخاطبان خاص و عام، اظهار كرد: در این زمینه نخستین گام این است كه متولیان و دبیرخانه جشنواره مخاطبان خود را رها نكرده و برای آن ها نقشه و برنامه مستمر داشته باشد.

وی با تأكید بر اینكه باید برای مخاطبان یك جشنواره هنری در طول سال برنامه‌های جمعی، كارگاه‌ها و ورك‌شاپ‌های متعددی برپا شود نه اینكه به امان خدا رها شده و فراموش شوند، افزود: متولیان جشنواره باید برای هنرمندانی كه برای آن جشنواره وقت گذاشته‌اند، وقت بگذارند و تلاش كنند با استفاده از ابزارها و روش‌های مختلف، كارهای آن ها را به شمار بیشتری از مخاطبان نشان دهند.

رافعی با اشاره به اینكه بخش دوم رسالت متولیان یك جشنواره هنری به مخاطب عام مربوط می‌شود، ادامه داد: در این بخش هم باید با نمایش دادن كارها در فضای مجازی و شهرهای دیگر تلاش شود آثار جشنواره بر مخاطبان بیشتری اثر بگذارند.

به گفته وی، حوزه هنری در تمامی مراكز استان‌های ایران شعبه دارد؛ بنابراین بهتر است نمایشگاه آثار منتخب در همه استان‌ها برگزار شود تا با برگزاری نمایشگاه، شمار بیشتری از مردم بتوانند آثار هنری را دیده و تأثیر بگیرند.

داور هفتمین جشنواره سراسری كاریكاتور «نفوذ» در خاتمه گفت: برای بهبود وضعیت هنر كاریكاتور و هنرمندان فعال در این رشته باید اتاق فكر كاریكاتور در كشور و مراكز استان‌ها راه‌اندازی شده و از طرف دیگر جشنواره‌ها سال به سال پرتوان‌تر، بابرنامه تر و قوی‌تر برگزار شود تا مردم هم ارتباط بیشتری با كارتون و كاریكاتور برقرار كنند.

گفتنی است آیین اختتامیه هفتمین جشنواره سراسری كاریكاتور «نفوذ»، 27 شهریورماه امسال برگزار و در آن از 13 هنرمند منتخب این جشنواره تجلیل می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *