رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

امام باقر(ع) شکافنده علوم به شمار می روند/ امام سجاد(ع) در روز پایانی عمر امام پنجم ایشان را فرا خواند

9:49 - 19 شهريور 1395
کد خبر: ۲۱۸۶۲۵
شمس با اشاره به اینکه امام باقر(ع) شکافنده علوم محسوب می شوند، به این نکته اشاره کرد که امام سجاد (ع) در روز پایانی عمر امام پنجم ایشان را نزد خود فراخواند.
سعید شمس کارشناس ارشد علوم قرآنی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی گفت: امام باقر(ع) در زمان مروان می زیستند به این معنا که ایشان در فاصله بین بنی امیه و بنی عباس حضور داشتند.

وی ادامه داد: در دوران امام باقر(ع) به طور تقریبی بین 5 یا 6 تن از خلفای بنی امیه حضور داشتند که از خلفای مروان نیز می توان به هشام به عنوان یکی از آن ها اشاره کرد.

این کارشناس ارشد علوم قرآنی همچنین تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که هر یک از این خلیفه ها عمر بسیار کمی داشتند به این معنا که هم دوران خلافتشان بسیار کم بود و هم اینکه اتفاقی رخ می داد و خیلی زود از بین می رفتند.

شمس یادآور شد: در چنین شرایطی موقعیتی برای امام باقر(ع) و امام صادق (ع) فراهم شد تا شروع به پرورش شاگردان مختلف کنند که محمد بن مسلم و زراره از جمله این افراد هستند.

وی همچنین اظهار کرد: بسیاری از سخنان ناب امامان را شاگردان برجسته آن ها به ما منتقل کرده اند همان گونه که زراره در این رابطه می گوید من حدود 30 هزار پرسش را از امام باقر(ع) پرسیدم و پاسخ آنها را به عنوان بخشی از دانسته های دینی در اختیار مردم قرار دادم.

این کارشناس ارشد علوم قرآنی توضیح داد: در رابطه با نام امام پنجم که باقر است برخی گفته اند که ایشان را به این جهت که شکافنده علوم بوده اند باقر نامیده اند و برخی دیگر به این نکته اشاره کرده اند که چون ایشان بسیار سجده می کرده اند پیشانی شان شکاف برداشته و به همین دلیل باقر نامیده شده اند اما بیشتر افراد بر این نکته تاکید می کنند که باقر به معنای شکافنده علوم بوده است.

شمس در ادامه صحبت های خود یادآور شد: برخی گفته اند که ایشان توسط هشام مسموم شده و به شهادت رسیده اند اما برخی دیگر به این نکته اشاره می کنند که زین اسب امام پنجم را زهر آلود کرده بودند که ایشان درحین حرکت با این اسب دچار مسمومیت شدند و حضرت به مرور زمان شهید شدند.

وی همچنین گفت: بر اساس بسیاری از گفته ها امام باقر (ع) مدتی را بیمار بوده اند و سپس ایشان به قتل رسیده اند البته امام صادق (ع) نیز به این نکته اشاره کرده اند که وقتی بر بالین پدرم حاضر شدم به ایشان گفتم که گویا حال بهتری دارید؟ اما امام پنجم به این نکته اشاره کردند که مگر نمی دانید که پدرم امام سجاد(ع) مرا صدا کرده و فراخوانده است.

این کارشناس ارشد علوم قرآنی خاطر نشان کرد: در همان روز پایانی که امام صادق(ع) بر بالین پدرشان حاضر می شوند، امام پنجم تمامی معارف اسلامی را به امام صادق (ع) انتقال می دهند تا ایشان برای امامت دردوره بعدی آماده باشند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *