رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آیا برگزاری "رزمایش مشترک" میان ایران و سایر کشورها نیاز به مصوبه مجلس دارد؟

12:18 - 16 شهريور 1395
کد خبر: ۲۱۸۰۹۳
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: تصمیم گیرنده نهایی در باره برگزاری رزمایش مشترک میان ایران با سایر کشورهای جهان نیازمند اجازه ستاد کل نیروهای مسلح است.
تصمیم گیرنده نهایی درباره برگزاری رزمایش مشترک ایران با سایر کشورها ستاد کل نیروهای مسلح استعباسعلی منصوری آرانی عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی ، پیرامون برگزاری رزمایش مشترک میان ایران و برخی از کشورها از جمله روسیه و چین اظهار کرد: بدیهی است که انجام رزمایش مشترک میان کشورهای مختلف دارای اهداف مختلفی است که می تواند در موضوعات مختلف تأثیرگذار باشد.

وی افزود: بیشتر رزمایشها به منظور آموزش، انتقال تجربیات و استفاده از رویکردهای جدید و انجام تاکتیک‌ها و تکنیک های نوین و برای جلوگیری از تهدیدات و دکترین بازدارندگی صورت می گیرد و می تواند در پیشبرد اهداف بسیاری از کشورها که منافع مشترک با یکدیگر دارند مؤثر باشد.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: برگزاری رزمایش های مشترک می تواند باب دوستی و مراودات را در سطح بین الملل ایجاد کند و در واقع انجام رزمایش با یکی ازکشورهای منطقه و جهان می تواند به گونه ای نشانگر روابط خوب سیاسی میان دو کشور باشد.

استاد دانشگاه دافوس تصریح کرد: وقتی روابط سیاسی دو کشور در مرحله فوق العاده قرار می گیرد رزمایش های نظامی نیز به صورت مشترک برگزار می شود که این موضوع نشان از مودت، دوستی و مراودات میان دو کشور است.

منصوری آرانی خاطر نشان کرد: برگزاری رزمایش مشترک میان جمهوری اسلامی ایران با چین و روسیه وسایر کشورهایی که ما با آنها روابط دوستانه متقابل داریم اقدامی مهم است و می تواند اهداف مشترک ما را در قالب مسائلی چون مبارزه باتروریسم و مواد مخدر محقق کند.

وی با بیان اینکه نیروهای مسلح بدون شک  می توانند اهدافی را ترسیم کنند که نشأت گرفته از کل یک نظام باشند، افزود: برگزاری اقدامات و رزمایش های مشترک نیروهای مسلح با سایر کشورها در جمهوری اسلامی ایران در راستای خواست حاکمیت و نظام صورت می گیرد.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: بنده معتقدم برگزاری رزمایش های مشترک میان ایران وسایر کشورهای جهان اقدامی خوبی است و باعث انتقال تجارب می شود زیرا ایران به دلیل داشتن سابقه جنگ 8 ساله از تجربه خوبی برخوردار است وفرماندهان نظامی ما نیزاشراف کاملی را به مسائل دفاعی دارند.

استاد دانشگاه دافوس تاکید کرد: برگزاری رزمایش های مشترک میان ایران وسایر کشورها کار مثبتی است و بدون شک پس از طی مراحل قانونی زمانی که مصوب شود به راحتی قابل اجرا خواهد بود.

منصوری ارانی درباره اینکه چه نهادی در باب برگزاری رزمایش مشترک میان ایران وسایر کشورها مرجع قانونی است، اظهار کرد: درباره برگزاری رزمایش مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها نیازی به مصوبه مجلس نداریم اما ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان رکن اصلی و تصمیم گیرنده عرصه دفاعی کشورمان باید این موضوع را بررسی و آن را ابلاغ کند.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *