مجادله دو نماینده بر سر کمیته ملی پارالمپیک/ موافقت نمایندگان با طرح اصلاح برخی قوانین تابعیت/ تصویب یک‌فوریت طرح خدمات‌رسانی به ایثارگران/ طرح اداره صداوسیما مسترد شد

14:49 - 10 شهريور 1395
کد خبر: ۲۱۵۸۶۸
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با مصوباتی نظیر موافقت نمایندگان با طرح اصلاح برخی قوانین تابعیت،یک‌فوریت طرح خدمات‌رسانی به ایثارگران،استرداد طرح اداره صداوسیما و انتزاع کمیته ملی پارالمپیک از کمیته المپیک همراه بود.
/////////////////////////////////////////

- گروه سیاسی : جلسه علنی امروز (4 شنبه 10شهریور ) مجلس شورای اسلامی به ریاست  علی لاریجانی و با حضور 196  نفر از نمایندگان رأس ساعت 8 و 12 دقیقه آغاز به کار کرد.

دستور کار جلسه علنی امروز

همچنین امیرحسین قاضی زاده هاشمی دستورکار جلسه علنی امروز مجلس را به شرح ذیل قرائت کرد:

گزارش کمیسیون انرژی در مورد: لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان در زمینه ساخت و بهره برداری از نیروگاههای برق آبی مارازاد و اردوباد.

 گزارش کمیسیون عمران در مورد: لایحه موافقتنامه دوجانبه حمل و نقل هوایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری زیمبابوه.

گزارش کمیسیون عمران در مورد: لایحه موافقتنامه حمل و نقل بین المللی مسافر و کالا از طریق جاده بین دولت‌جمهوری‌اسلامی‌ایران و دولت‌جمهوری‌قزاقستان.

گزارش کمیسیون عمران در مورد: لایحه تصویب اصلاحات ضمایم کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی ها1973

گزارش کمیسیون عمران در مورد: لایحه تصویب مقررات بین المللی جلوگیری از تصادم در دریا.

گزارش کمیسیون عمران در مورد: لایحه تصویب اصلاحات مقررات بین المللی ایمنی جان اشخاص در دریا.

انتخاب یک نفر از نمایندگان استان با انتخاب مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر به پیشنهاد مجمع استان در کمیته هماهنگی اشتغال استانها.

 انتخاب یک نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان به انتخاب مجمع نمایندگان استان به عنوان عضو در شورای فرهنگ عمومی استانها.

نمایندگان به انتزاع کمیته ملی پارالمپیک از المپیک رأی موافق دادند

نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 10 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی کلیات طرح انتزاع کمیته ملی پارالمپیک از المپیک را با 182 رأی موافق، 13 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند.

همچنین نمایندگان مجلس ماده واحده این طرح را نیز با 177 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 223 نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند.

در ماده واحده این طرح آمده است: به منظور ایجاد زمینه‌های لازم برای شرکت قهرمانان و ورزشکاران جانباز و معلول کشور در رقابت‌های پارالمپیک، بین‌المللی، قاره‌ای و منطقه‌ای، با رعایت مقررات بین‌المللی و نیز تلاش برای توسعه ورزش در بین اقشار مختلف جامعه معلولان کشور، کمیته ملی پارالمپیک جمهوری اسلامی ایران از کمیته ملی المپیک ایران منتزع شده و در فهرست موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی موضوع قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی مصوب 19/4/1373 با اصلاحات بعدی آن قرار می‌گیرد. اساسنامه این کمیته حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، توسط وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی پارالمپیک تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

تبصره 1- دو نفر نماینده از کمیسیون‌های فرهنگی به انتخاب مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر در کمیته پارالمپیکی حضور خواهند داشت.

تبصره 2- از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون، کارکنان فعلی و نیز اموال، املاک و تجهیزات و اماکن مربوط به کمیته ملی پارالمپیک از کمیته ملی المپیک منتزع و به این کمیته منتقل می‌شوند.

تبصره 3- اصلاحات اساسنامه جاری کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران همزمان به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

سیاوشی: عدم استقلال کمیته ملی پارالمپیک مورد ایراد نهادهای بسیاری بوده است

طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی به عنوان موافق این طرح گفت: کمیته ملی پارالمپیک باید از المپیک جدا شده و مستقل باشد و عدم استقلال این دو نهاد تاکنون مورد ایراد نهادهای بین المللی بسیاری قرار گرفته است بنابراین برای حفظ حقوق معلولان این طرح باید به تصویب برسد.

لاهوتی: انتزاع کمیته ملی پارالمپیک از المپیک به نفع جامعه معلولان نیست

همچنین مهرداد بائوج لاهوتی به عنوان مخالف این طرح گفت: قانون اساسنامه المپیک در سال 60 به تصویب رسیده و اساسنامه فعلی قابل قبول است و در سال 73 قانون کمیته المپیک جزء فهرست نهادهای غیردولتی قرار گرفت بنابراین اگر در حال حاضر برای پارالمپیک تصمیم جداگانه‌ای اتخاذ گردد به نفع جامعه معلولان نیست.

جعفرزاده: افراد معلول برای دریافت پول از کمیته المپیک دچار مشکل هستند

در ادامه غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی به عنوان موافق این طرح گفت: کمیته پارالمپیک زیرمجموعه المپیک است و افراد معلول برای دریافت پول دچار مشکل هستند با توجه به اینکه این افراد امروز برای شرکت در مسابقات عازم می‌‌شوند باید با تصویب این طرح مسائل مالی آن‌ها را به صورت مستقل انجام داد.

بده بستان کلامی جعفرزاده و لاهوتی

گفتنی است جعفرزاده در تذکری تاکید کرد که مشخص نیست آقای لاهوتی جزء موافق و یا مخالف این طرح هستند زیرا آقای لاهوتی خود از امضاکنندگان این طرح بودند.

در ادامه لاهوتی با استناد به تذکر ماده 79 آئین‌نامه مجلس به مزاح، خطاب به جعفرزاده گفت: جناب آقای جعفرزاده برای طرح و درک بهتر مطالب در صحن مجلس بهتر است در کلاس‌هایی که معاون اجرایی رئیس مجلس در نظر گرفته‌اند، صبح‌ها شرکت کنند.

رئیس مجلس برای کاروان پارالمپیک کشور آرزوی توفیق کرد

علی لاریجانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 10 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح اساسنامه کمیته ملی پارالمپیک جمهوری اسلامی ایران بعد از استماع دفاعیه نماینده دولت از این طرح گفت: گویا قرار است امروز بعد از ظهر کاروان پارالمپیک در مسابقات ریو دوژانیرو حضور یابند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برای این عزیزان آرزوی توفیق داریم، امید است با دست پر به کشور بازگردیم.

ناظران مجلس در کمیته هماهنگی اشتغال استان‌ها انتخاب شدند

نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 10 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی، یک نفر از نمایندگان هر استان به عنوان ناظر در کمیته هماهنگی اشتغال استان ها را انتخاب کردند که براساس آن آرای اخذشده 185 نفر اعلام شد که به شرح زیر است:

- استان آذربایجان شرقی، محمد وحدتی

- استان آذربایجان غربی، رسول خضری

- استان اردبیل، محمد فیضی

- استان اصفهان، عباسعلی پوربافرانی

- استان البرز، محمود بهمنی

- استان ایلام، شادمهر کاظم زاده

- استان بوشهر، سکینه الماسی

- استان تهران، محمد محمودی شاه‌نشین

- استان چهارمحال و بختیاری، محمد خالدی

-استان خراسان جنوبی، محمدرضا امیرحسنخانی

-استان خراسان رضوی، جلیل رحیمی جهان‌آبادی

-استان خراسان شمالی، عبدالرضا عزیزی

-استان خوزستان، جلیل مختار

-استان زنجان، علی وقفچی

-استان سمنان، ابوالفضل حسن‌بیگی

-استان سیستان و بلوچستان، عبدالباسط درازهی

-استان فارس، سید علاءالدین خادم

-استان قزوین، بهمن طاهرخانی

-استان قم، احمد امیرآبادی فراهانی

-استان کردستان، سید احسن علوی

-استان کرمان، علی بختیاری

-استان کرمانشاه، عبدالرضا مصری

-استان کهکیلویه و بویراحمد، عدل هاشمی

-استان گلستان، نبی هزارجریبی

-استان گیلان، اسدالله عباسی

-استان لرستان، علی رستمیان

-استان مازندران، عبدالله رضیان

-استان مرکزی، سید مهدی مقدسی

-استان هرمزگان، حسین هاشمی تختی  

-استان همدان، حسن لطفی

-استان یزد، سید ابوالفضل موسوی.

لایحه موافقتنامه بین ایران و آذربایجان در زمینه ساخت و بهره برداری از نیروگاه‌های برق آبی مارازاد و اردوباد تصویب شد

نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 10 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان در زمینه ساخت و بهره‌برداری از نیروگاه‌های برق آبی مارازاد  و اردوباد با 180 رأی موافق، 9 رأی مخالف و5 رأی ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر در جلسه با آن موافقت کردند.

در ماده واحده این لایحه آمده است: موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان در زمینه ساخت و بهره‌برداری از نیروگاه‌های برق آبی مارازاد  و اردوباد مشتمل بر یک مقدمه و 23 ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه تسلیم اسناد آن داده می‌شود.

در تبصره این ماده واحده نیز آمده در اجرای ماده 22 و 23 این موافقتنامه رعایت اصول 139، 77، 78 و 125 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران الزامی است.

قره خانی: احداث تونل‌هایی در اطراف رودخانه ارس برای استحصال انرژی برق آبی

اسدالله قره خانی در گزارش کمیسیون انرژی در خصوص این موافقتنامه گفت: رودخانه ارس بین جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان مشترک است که 2 سد روی آن نصب شده و امروز بخشی از رودخانه که اختلاف سطح دارد شتاب آب داشته و امکان بهره‌برداری برق از آن وجود دارد.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: در گذشته وزیر نیروی کشورمان و وزیر انرژی آذربایجان دیداری داشتند که قرار شد از این محل انرژی برق آبی استحصال کنیم که قدرت آن به 35 تا 50 مگاوات می‌رسد لذا برای این کار باید تونل‌هایی در دو طرف احداث شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: بر اساس این موافقتنامه هزینه ساخت و نگهداری نیروگاه در طرفین بر عهده هر یک از کشورها قرار گرفته است.

ادیانی: لزوم توجه به اصل 125 قانون اساسی در موافقتنامه‌ها

علی ادیانی به عنوان مخالف این موافقتنامه خواستار اضافه شدن اصل 125 قانون اساسی به تبصره این موافقتنامه شد که دکتر لاریجانی با آن موافقت کرد.

قاضی‌پور: باید هرچه سریعتر از آب ارس برداشت کنیم

نادر قاضی‌پور در ادامه به عنوان موافق این موافقتنامه گفت: یکی از چالش‌های آینده کشورمان آب است که رئیس جمهور، رئیس مجلس و وزیر نیرو در این خصوص هشدار داده‌اند لذا نیاز است با احداث این سدها هر چه سریعتر نیروی برق و همچنین آب از آن برداشت کنیم ضمن اینکه امور مشترک با آذربایجان سبب استحکام روابط می‌شود.

ابطحی: اصل 78 به تبصره لایحه توافقنامه در زمینه ساخت و بهره‌برداری از نیروگاه‌های برق آبی مارازاد و اردوباد اضافه شود

سید محمدجواد ابطحی به عنوان مخالف دیگر این لایحه معتقد بود برای جلوگیری از تغییر خطوط مرزی لازم است اصل 78 نیز به تبصره این لایحه اضافه شود که دکتر لاریجانی با آن نیز موافقت کرد.

دلخوش: با ساخت احداث سد و نیروگاه به مدیریت بحران آب کمک کنیم

کاظم دلخوش اباتری در ادامه به عنوان آخرین موافق این لایحه عنوان کرد: گزارش‌هایی مبنی بر بحران آب وجود دارد که شراکت با آذربایجان در ساخت احداث سد و نیروگاه می‌تواند به مدیریت این بحران کمک کند ضمن اینکه می‌توانیم با احداث این سدها از آب برای کشاورزی و سایر مصارف در مرز استفاده کنیم.

لایحه موافقتنامه دوجانبه حمل‌ونقل هوایی بین ایران و زیمبابوه تصویب شد

نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 10 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه موافقتنامه دوجانبه حمل و نقل هوایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت زیمبابوه با 152 رأی موافق، بدون رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 216 نماینده حاضر در جلسه با آن موافقت کردند.

در ماده واحده این لایحه آمده است: موافقتنامه دوجانبه حمل ونقل هوایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری زیمبابوه مشتمل بر یک مقدمه و 19 ماده و یک پیوست به شرح پیوست تصویب و اجازه تسلیم اسناد آن داده می‌شود.

در تبصره الحاقی یک آن آمده است: کلیه اصلاحات آتی موضوع ماده 14 موافقتنامه باید طبق اصول 77 و 125 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب شود.

در تبصره الحاقی 2 نیز آمده است: حل اختلاف از طریق داوری موضوع ماده 15 این موافقتنامه منوط به رعایت اصل 139 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

بدری: اهمیت بهره‌گیری از حمل و نقل هوایی در افزایش حجم مبادلات کالا و مسافر

صدیف بدری در گزارشی از روند بررسی این موافقتنامه در کمیسیون متبوعش گفت: با عنایت به اهمیت بهره‌گیری از حمل و نقل هوایی در افزایش حجم مبادلات کالا و مسافر و با توجه به تاثیر آن در زمینه‌سازی رشد اقتصادی و نظر به ضرورت گسترش صنعت حمل و نقل از جمله خطوط هوایی خارج از کشور و بهره‌برداری از سرویس‌های هوایی منظم بین ایران و زیمبابوه و برای ارتقاء سطح روابط بین دو کشور است. ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران و زیمبابوه عضو کنوانسیون هواپیمایی کشوری بین‌المللی نیز هستند.

یک فوریت طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای کشور تصویب شد

نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 10 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی، یک فوریت اصلاح موادی از قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی شهر را با 113 رأی موافق، 29 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند.

محمودی شاه‌نشین: ایرادات فعلی قانونی را برای انتخابات دور بعدی رفع کنیم

گفتنی است محمودی شاه‌نشین در توضیح دلیل این فوریت گفت: طبق اشکالاتی که در انتخابات شوراهای اسلامی کشور ادوار گذشته به وجود آمده است یک فوریت تصویب اصلاح قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور دارای اهمیت است.

وی تأکید کرد: در این طرح 16 ماده مطرح شده است که 8 ماده اشکالات شکلی و 8 ماده دیگر اشکالات ماهوی قانون فعلی را مطرح می‌کند که اگر این اصلاحات صورت نگیرد ایرادات فعلی را در انتخابات دور بعدی نیز خواهیم داشت.

فرهنگی: بررسی یک فوریتی ممکن است مشکلات جدیدی را برای قانون به وجود آورد

در ادامه محمدحسین فرهنگی در مخالفت با یک فوریت این طرح گفت: برخی عبارات در مواد این طرح دارای اشکالاتی است که ممکن است مشکلات جدیدی را برای قانون به وجود آورد بنابراین بهتر است که طرح به صورت عادی در کمیسیون مربوطه بررسی شود.

وی افزود: در محتوای طرح هیچ ضرورتی برای بررسی آن به شکل فوریت وجود ندارد.

کواکبیان: وظیفه داریم سازوکار انتخابات شوراها را اصلاح کنیم

همچنین مصطفی کواکبیان به عنوان موافق یک فوریت این طرح گفت: باید هر چه سریعتر طبق فوریت مواد قانون انتخابات شوراهای اسلامی کشور را تصویب کرد تا در انتخابات سال 96 مشکلی به وجود نیاید. با توجه به اینکه نظارت بر انتخابات شوراها بر عهده مجلس قرار دارد ما وظیفه داریم که سازوکار انتخابات شوراها را اصلاح کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: باید شوراها را تقویت کرد هر چند که در مجلس گذشته طبق قوانین تعداد اعضای شوراها در برخی استان‌ها کاهش پیدا کرد که باید به حالت سابق بازگردد بنابراین بررسی یک فوریت این طرح ضروری است.

موافقت مجلس با لایحه تصویب مقررات بین‌المللی جلوگیری از تصادم در دریا

نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 10 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی جزئیات لایحه تصویب مقررات بین‌المللی جلوگیری از تصادم در دریا با 137 رأی موافق، بدون رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر در مجلس با ماده واحده آن موافقت کردند.

گفتنی است در ماده واحده این لایحه آمده است: مقررات بین‌المللی جلوگیری از تصادم در دریا مشتمل بر 41 قاعده و 4 پیوست ( به شرح پیوست) تصویب و جایگزین پیوست کنوانسیون مربوط به مقررات بین‌المللی جلوگیری از تصادم در دریا (موضوع قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کوانسیون یاد شده مصوب 5/7/1367) می‌شود و به دولت اجازه داده می‌شود اسناد تصویب را نزد امین اسناد تودیع نماید.

لایحه تصویب اصلاحات ضمایم کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی دریا به تأیید مجلس رسید

نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 10 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون عمران مجلس در خصوص لایحه تصویب اصلاحات ضمایم کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی‌ها با ماده واحده این لایحه با 133 رأی موافق، یک رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس ماده واحده لایحه مذکور اصلاحات ضمایم کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی‌ها 1973 موضوع قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به تشریفات  (پروتکل) 1978 مربوط به کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی‌ها 1973 (مارپل 78/1973) مصوب 26/10/1380 و الحاقات و اصلاحات بعدی آن، موضوع قطعنامه‌های شماره (66) 246، (66) 247، (67)256، (67) 257، (67) 258 و (68) 266 کارگروه حفاظت محیط زیست دریایی و آیین نامه اجرائی اسناد سازمان بین‌المللی دریانوردی موضوع قطعنامه (28) 1070 الف کارگروه یاد شده به شرح پیوست تصویب می‌شود.

کبیری و کوهکن، عضو هیأت مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار شدند

نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 10 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی، محسن کوهکن نماینده لنجان را با 71 رأی موافق و سید تقی کبیری نماینده خوی و چایپاره را با 81 رأی موافق از مجموع 113 رأی اخذ شده  به عنوان عضو در هیأت مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار انتخاب کردند.

موافقت نمایندگان با لایحه تصویب اصلاحات مقررات بین‌المللی ایمنی جان اشخاص در دریا

نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 10 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی گزارش کمیسیون عمران مجلس در خصوص لایحه تصویب اصلاحات مقررات بین‌المللی ایمنی جان اشخاص در دریا با ماده واحده آن با 136 رأی موافق، بدون رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر موافقت کردند.

بر اساس ماده واحده لایحه مذکور اصلاحات مقررات بین‌المللی ایمنی جان اشخاص در دریا (موضوع قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به مقررات یاد شده مصوب 27/2/1373)، موضوع قطعنامه شماره (84) 257 کارگروه حفاظت محیط زیست دریایی و آیین‌نامه استانداردهای بین‌المللی و روش‌های پیشنهادی برای بررسی ایمنی در سانحه یا حادثه دریایی موضوع قطعنامه شماره (84) 255 کارگروه یاد شده، به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

تبصره- پذیرش و مبادله اسناد اصلاحات بعدی مقررات یاد شده منوط به رعایت اصل هفتاد  هفتم (77) قانون اساسی است.

موافقت نمایندگان با بررسی یک‌فوریتی طرحی درخصوص خدمات‌رسانی به ایثارگران

نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 10 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح اصلاح بند (الف) ماده (103) قانون مدیریت خدمات کشوری به یک فوریت بررسی این طرح با 123 رأی موافق، 39 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در جلسه، رأی موافق دادند.

در ماده واحده این طرح، اشاره شده که کلیه مشمولان قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران که از احتساب یک مقطع تحصیلی بالاتر برخوردارند بتوانند مشمول حکم ماده (103) قانون مدیریت خدمات کشوری شوند.

دلخوش: باید بتوان جانبازان و ایثارگران را از حمایت‌های بیشتری برخوردار کرد

کاظم دلخوش اباتری در توضیح این طرح گفت: بر اساس نظر دیوان عدالت اداری در سال 92 کسانی که ایثارگر و جانباز هستند از برخی مزایا نمی‌توانند برخوردار شوند بنابراین فوریت این طرح باید از این لحاظ بررسی شود که جانبازان و ایثارگران را بتوان از حمایت‌های بیشتری برخوردار کرد به ویژه آنهایی که در سن بازنشستگی هستند البته در این راستا می‌توان یا کل ماده مربوطه در لایحه مدیریت خدمات کشوری را حذف کرد یا اینکه این ماده را مورد اصلاح قرار داد.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس مواد 18 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان همچنین ماده 21 قانون حمایت از آزادگان ، ایثارگران در امور مربوط به استخدامی امتیازات شغلی و سایر امتیازات مقرر در قوانین و مقررات از یک مقطع تحصیلی بالاتر برخوردار هستند اما نهادها و دستگاه‌های اجرایی علیرغم تصریح به احتساب یک مقطع تحصیلی بالاتر برای ایثارگران همچنان ایثارگران دارای مدرک کارشناسی را با وجود تخصصی بودن شغل با 30 سال سابقه به خدمت بازنشسته کرده و کشور را دچار مشکل می‌کنند.

وی تصریح کرد: بنابراین با توجه به این مطالب برای کمک و حمایت از ایثارگران و جانبازان بند (الف) ماده 103 قانون مدیریت خدمات کشوری باید اصلاح شود.

کاظم دلخوش اباتری درتوضیح این طرح گفت: بر اساس نظر دیوان عدالت اداری در سال 92 کسانی که ایثارگر و جانباز هستند از برخی مزایا نمی‌توانند برخوردار شوند بنابراین فوریت این طرح باید از این لحاظ بررسی شود که جانبازان و ایثارگران را بتوان از حمایت‌های بیشتری برخوردار کرد به ویژه آنهایی که در سن بازنشستگی هستند البته در این راستا می‌توان یا کل ماده مربوطه در لایحه مدیریت خدمات کشوری را حذف کرد یا اینکه این ماده را مورد اصلاح قرار داد.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس مواد 18 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان همچنین ماده 21 قانون حمایت از آزادگان ، ایثارگران در امور مربوط به استخدامی امتیازات شغلی و سایر امتیازات مقرر در قوانین و مقررات از یک مقطع تحصیلی بالاتر برخوردار هستند اما نهادها و دستگاه‌های اجرایی علیرغم تصریح به احتساب یک مقطع تحصیلی بالاتر برای ایثارگران همچنان ایثارگران دارای مدرک کارشناسی را با وجود تخصصی بودن شغل با 30 سال سابقه به خدمت بازنشسته کرده و کشور را دچار مشکل می‌کنند.

وی تصریح کرد: بنابراین با توجه به این مطالب برای کمک و حمایت از ایثارگران و جانبازان بند (الف) ماده 103 قانون مدیریت خدمات کشوری باید اصلاح شود.

مجلس با یک فوریت طرح اصلاح برخی از قوانین تابعیت موافقت کرد

نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 10 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح اصلاح برخی از قوانین تابعیت با 120 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در مجلس با یک فوریت آن موافقت کردند.

شیران خراسانی: افراد حاصل از  ازدواج مادر ایرانی و پدر غیرایرانی، نمی‌توانند از زندگی حداقلی و اشتغال برخوردار شوند

گفتنی است رضا شیران خراسانی به عنوان پیشنهاد دهنده این طرح گفت: در طول سال‌های گذشته تعداد زیادی از زنان ایرانی که اغلب از طبقه مستضعف و محروم بودند با مردان غیر ایرانی ازدواج شرعی کردند که حاصل این ازدواج جمعیت کثیری از فرزندانی است که مادر ایرانی و پدر غیرایرانی دارند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هنوز آمار دقیقی از تعداد این فرزندان مشخص نیست اما پیش‌بینی می‌شود بین 800 هزار تا یک میلیون نفر را تشکیل بدهند که این افراد به دلیل نداشتن شناسنامه نمی‌توانند از یک زندگی حداقلی و همچنین اشتغال برخوردار شوند که این موضوع آسیب‌های جدی را برای آنها پدید آورده است.

تجری: اعطای تابعیت ایرانی به افراد حاصل از  ازدواج مادر ایرانی و پدر غیرایرانی، بار مالی فراوان برای دولت دارد

گفتنی است فرهاد تجری در مخالفت با یک فوریت این طرح افزود: بحث تابعیت از ارکان مهم است که جزو مباحث ملی هر کشور به شمار می‌رود که اگر قرار باشد این طرح رأی آورد اخطار اصل 75 قانون اساسی بر آن وارد است چرا که بار مالی زیادی را برای دولت به همراه دارد.

وی یادآور شد: با این طرح فضایی را برای اعطای تابعیت به جماعت زیادی ایجاد خواهد شد در حالی که این موضوع، مباحث سیاسی و امنیتی دارد و در قالب این طرح نمی‌گنجد اگر هم قرار باشد این موضوع مطرح شود باید یاد دولت لایحه دهد یا به صورت عادی مورد بررسی قرار گیرد.

حاجی دلیگانی: باید برای یک میلیون جوان که مادر ایرانی و پدر غیرایرانی دارند، فکری شود

حسینعلی حاجی دلیگانی در موافقت با یک فوریت طرح مذکور گفت: این موضوع مطلبی است که به همه حوزه‌های انتخابیه باز می‌گردد و چندین دوره در مجلس مطرح شده اما به نتیجه نرسیده در حالی که باید برای یک میلیون نفر جوان که مادر ایرانی دارند فکری شود چرا که این افراد به نوعی سرگردان بوده و زندگی‌شان با مشکل مواجه شده است لذا باید نمایندگان به یک فوریت آن رأی دهند.

۵ طرح اعلام وصول شد/ طرح اداره صداوسیما مسترد شد

احمد امیرآبادی فراهانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 10 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصول شده توسط هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی را بدین شرح قرائت کرد:

-طرح اصلاح بند ح تبصره 1 قانون بودجه سال 95

- طرح استفساریه قانون اصلاح بند 1 تبصره 2 قانون بودجه سال 94

- طرح اصلاح بند هـ تبصره 1 قانون بودجه سال 95 کل کشور

- طرح اصلاح ماده 7 قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت

- طرح حذف بند 1 و اصلاح بند 2 ماده 48 آیین‌نامه داخلی مجلس

گفتنی است طرح اداره صدا و سیما به دلیل پس گرفتن امضای نمایندگان مسترد شد.

بیانیه تبریک نمایندگان به وزیر کشور در پی انتخاب به عنوان دستگاه برتر ملی در هفته دولت

احمد امیرآبادی فراهانی در نشست علنی امروز ( چهارشنبه 10 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی، بیانیه  تبریک نمایندگان به وزیر کشور در اخذ دستگاه برتر ملی در هفته دولت را که به امضای 163 نفر از نمایندگان رسید را به شرح زیر قرائت کرد؛

برنامه ریزی و تلاش های جنابعالی در وزارت کشور در عرصه های مختلف استراتژیک نظیر حفظ آرامش، تقویت، وحدت و انسجام ملی، پیگیری توسعه مناطق و اولویت بخشی به توازن و تعادل منطقه ای برگزاری انتخابات سالم و پرشکوه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و ایجاد امنیت و ثبات در سرزمین پرافتخار جمهوری اسلامی ایران، تحت زعامت مقام معظم رهبری است.

بدین وسیله انتخاب وزارت کشور برای اولین بار به عنوان دستگاه برتر ملی مرهون توانمندی و درایت شما و معاونان، مدیران و همه پرسنل زحمت کش و معزز وزارت کشور می باشد کسب این عنوان ارزشمند را تبریک عرض نموده، ادامه توفیقات جنابعالی و همکاران محترمتان را از درگاه خداوند متعال مسئلت می نماییم.

لایحه موافقتنامه حمل و نقل بین المللی مسافر وکالا بین ایران وقزاقستان تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی درنشست علنی امروز چهارشنبه (10 شهریور) لایحه موافقتنامه حمل و نقل بین المللی مسافر وکالا از طریق جاده بین ایران وقزاقستان را با 148 رای موافق، 1 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضردرجلسه تصویب کردند.

درماده واحده این لایحه آمده است؛ لایحه موافقتنامه حمل و نقل بین المللی مسافر و کالا از طریق جاده بین دولت ایران و قزاقستان مشتمل بر یک مقدمه و سیزده ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.

درتبصره الحاقی ماده واحده این لایحه نیز آمده است؛ دراجرای مواد 11 و 12 این موافقتنامه به ترتیب رعایت اصول 139 و 77 قانون اساسی ایران الزامی است.

پایان نشست علنی امروز مجلس/ جلسه بعدی ۴ مهر

مسعود پزشکیان زنگ پایان نشست علنی امروز (چهارشنبه 10 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت 12 و 21 دقیقه به صدا درآورد.

به گفته نایب رئیس مجلس، جلسه بعدی با ادامه دستور جلسه هفتگی یکشنبه 4 مهر ماه برگزار می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *