گفتگوهای "افغانستان و پاکستان" برای بازگشایی مرز جنوبی دو کشور بی نتیجه ماند

4:22 - 08 شهريور 1395
کد خبر: ۲۱۴۷۱۷
نماینده مردم استان قندهار در مجلس افغانستان اعلام کرد که گفت و گوهای آنها برای بازگشایی مرز اسپین بولدک قندهار با «چمن» پاکستان بی نتیجه بوده و مرز همچنان مسدود است.
شکیبا هاشیمی روز یکشنبه در گفت و گوی تلفنی از قندهار افغانستان افزود: هم اکنون صف طویل کامیون ها در دو طرف مرز تشکیل شده است و اجازه عبور از مرز به آنها داده نمی شود.

وی افزود: به دلیل اینکه بار اغلب کامیون ها، محصولات زراعی تازه از قبیل سبیزیجات و میوه است، مسدود ماندن این مرز خسارات مالی زیادی به بازرگانان دو طرف وارد کرده است.
 
نماینده مردم قندهار در مجلس افغانستان گفت: افرادی که دارای روادید هستند به آنان اجازه تردد با پای پیاده داده می شود، اما تردد کامیون ها و خودروها بصورت مطلق مسدود است.

اسلام آباد، مرز اسپین بولدک افغانستان با چمن پاکستان را که به نام دروازه دوستی شهرت یافته 12 روز قبل، پس از تظاهرات شماری از مردم در «اسپین بولدک» قندهار و به آتش کشیده شدن پرچم پاکستان، مسدود کرد.

تاکنون بین مقامات مرزی دو کشور چهار نشست برگزار شده است و به گفته مسئولان افغانستان، با وجود تعهد اسلام آباد برای بازگشایی مرز همچنان آن را مسدود نگه داشته و از روز چهارشنبه گذشته دیگر حاضر به گفت و گو با طرف افغان نیز نشده است.

رسانه های پاکستان اعلام کرده اند که اسلام آباد خواستار عذرخواهی رسمی افغانستان به علت به آتش کشیدن پرچم پاکستان شده است.

حضر عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان گفته است که اگر مقام های دولتی در آتش زدن پرچم پاکستان دست داشتند، درخواست عذرخواهی منطقی بود، اما هیچ مقام دولتی در این کار دست نداشته و به همین دلیل اسلام آباد درخواستی غیرمنطقی دارد.

شش ماه قبل نیروهای مرزی افغانستان و پاکستان در مرز «تورخم» در شرق افغانستان نیز به دلیل ساخت دروازه ای برای ایست و بازرسی، با هم درگیر شدند که دست کم چهار مرزبان افغان و یک افسر پاکستان کشته و ده ها مجروح برجای گذاشت و پس از آن، اسلام آباد این گذرگاه مرزی را که مهمترین گذرگاه میان دو کشور است، مسدود کرد.

پاکستان پس از بروز درگیری میان دو کشور، ساخت این دروازه را در مرز تورخم متوقف کرد، اما بعد از دو هفته منابع افغان گزارش دادند که اسلام آباد تنها 100 متر از محل قبلی عقب نشینی کرده و کار ساخت این دروازه را از سر گرفته است.

افغانستان و پاکستان، علاوه بر اختلاف های مرزی دیرینه، بر سر آنچه که کابل، حمایت اسلام آباد از گروه طالبان و پناه دادن به رهبران این گروه در خاک آن کشور می داند، با هم اختلاف دارند.
پاکستان هرگونه حمایت از طالبان را رد می کند، اما می گوید که به دلیل حضور برخی از سران این گروه در خاک آن کشور، بر این گروه نفوذ دارد.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *