"بزکشی" افغانستان به عنوان بازی رسمی ثبت شد

22:27 - 07 شهريور 1395
کد خبر: ۲۱۴۴۵۴
مقام‌های کمیته ملی المپیک افغانستان اعلام کرده‌اند که "بزکشی" رسماً در فهرست بازی‌های المپیکی افغانستان و دارای ثبت فدراسیون ورزشی شد.
به گزارش سرویس بین الملل  مقام‌های کمیته ملی المپیک افغانستان اعلام کرده‌اند که بزکشی رسماً در فهرست بازی‌های المپیکی افغانستان و دارای ثبت فدراسیون ورزشی شد.
 
محمود حنیف از مسئولان این کمیته ورزشی گفت: بزکشی با در نظر گرفتن برخی شرایط به عنوان بازی ملی افغانستان در چهارچوب فدراسیون بزکشی در زیرمجموعه کمیته ملی المپیک پذیرفته شد.
 
وی گفت: وضع این قوانین زمینه آن را فراهم می‌کند که تلاش‌ها برای ثبت بزکشی در نهادهای بین‌المللی ورزشی با موفقیت بیشتری پیش رود و این بازی بین‌المللی شود.
 
از جمله قوانینی که در این بازی وضع شده، حذف جسد بز و جایگزینی آن با بز پلاستیکی است، چرا که حامیان حقوق حیوانات بارها کشتن و بازی بر سر جسد یک حیوان را نقض حقوق حیوانات دانسته و از آن انتقاد کرده‌اند.
 
گفته شده که در مسابقات بزکشی در افغانستان، سالانه حدود 5 هزار بز و گوساله کشته می‌شوند.
 
«خیرمحمد ایمن سانچارکی» دبیر کل فدراسیون بزکشی افغانستان، گفت: زدن اسب‌ها با شلاق هم باعث می‌شود که بازیکن متخلف کارت‌های زرد و سرخ دریافت کند.
 
تعیین لباس فرم، تقسیم مساوی میدان، افزایش شمار بازیکنان از 20 به 24، نام‌نویسی اسب‌های بزکشی، ایجاد مراکز بهداشتی و درمانی برای آن‌ها، از دیگر شرایط وضع شده در این مقررات است.
 
مقررات کنونی بازی بزکشی در زمان سلطنت محمدظاهر شاه، پادشاه پیشین افغانستان وضع شده بود.
 
اگرچه بزکشی در بیش از 20 ولایت از 34 ولایت افغانستان رایج است، اما در ولایت‌های شمالی افغانستان هواداران سرسختی دارد.
 
بی‌بی‌سی نوشت، بزکشی از بازی‌های سنتی و قدیمی افغانستان است که گفته شده که هزاران سال پیش بین کشاورزان و شبانان بزکشی رایج بوده است.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *