اجاره نشینی دیگر خوش‌نشینی نیست/ تغییر اولویت در اجاره مسکن

9:55 - 31 مرداد 1395
کد خبر: ۲۱۱۸۴۹
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
در حالی که در گذشته اجاره نشینی در میان مردم به خوش نشینی تلقی می‌شد ولی در حال حاضر با توجه به افزایش اجاره‌بها و ودیعه شرایط سخت‌تراز قبل شده و اولویت افراد برای اجاره مسکن تغییر کرده است.
به گزارش ، بازار اجاره نشینی  با توجه به نزدیک شدن به آخرین ماه تابستان و فصل جابهجایی مستاجران داغتر شده است بازاری که بیشتر متقاضیان آن تمایل به پرداخت ودیعه بیشتر نسبت به اجاره‌بها دارند.

در این میان اولویت افراد برای اجاره واحدهای مسکونی متفاوت است و با توجه به اینکه در چند سال اخیر اغلب افراد موتور سیکلت و خودرو دارند  پارکینگ و آسانسور و انباری را از اولویت‌های اجاره خانه می‌دانند ولی برخی دیگر تنها داشتن یک واحد و انباری کوچک تنها اولویت برایشان است.
گزارش میدانی میزان از بازار اجاره بهای این روزهای مسکن حاکی ازاین است که اغلب مستاجران تمایل بیشتری به اجاره خانه‌های با متراژ کوچک و بدون داشتن سایر امکانات دارند تا بتوانند با توجه به توانایی خود سقفی برای زندگی داشته باشند.

در این میان اغلب مستاجران به دنبال اجاره واحدهایی کوچک در مجتمع‌ها مسکونی هستند زیرا این واحدها ارزان‌تر و اجاره بهای پایین‌تری نسبت به آپارتمان‌‌های کم واحد دارند و توانایی افراد برای اجاره آن‌ها بیشتراست.

اما هستند در این میان افرادی که توانایی بالایی برای اجاره واحدهای مسکونی دارند که از پارکینگ و آسانسور گرفته تا سونا و استخر و جکوزی از جزئی‌ترین ویژگی واحد در خواستی آن‌ها است.
با این تفاسیر تعداد واحدهای خالی از سکنه با توجه به کاهش قدرت خرید و اجاره مردم روبه افزایش است زیرا با توجه به اینکه مبلغ اجاره این واحدهای نسبت به ودیعه بیشتر مردم توانایی برای اجاره آن ندارند به طور مثال اجاره یک واحد آپارتمان 50 متری در مرکز تهران با پارکینگ و آسانسور ودیعه 50 میلیونی و اجاره حداقل 700 هزار تومان در ماه است.

براساس گزارش میدانی میزان، توانایی تعداد زیادی از اجاره نشین‌‌ها برای پرداخت  ودیعه تا سقف  20 میلیون و اجاره بها حداکثر 300 تا 500 هزار تومان است به همین دلیل ترجیح می‌دهند  در واحدهای مسکونی با متراژ کوچک‌تر حتی 30 متر و یا در مجتمع‌های مسکونی با عمرهای چندین ساله زندگی کنند.

گزارش میدانی میزان، از این امر حکایت دارد که کاهش نرخ سود بانکی نیز شرایط بازار اجاره نشینی را برای مستاجران سخت‌کرده زیرا موجران تمایلی به دریافت ودیعه نداشته و مبلغ اجاره‌بهای ماهیانه را افزایش داده‌اند که این تغییر روند شرایط را برای اجاره نشینان سخت‌تر از گذشته کرده است زیرا در صاحبان خانه ترجیح می‌دهند واحد مسکونی خود را خالی نگه داشته ولی با مبلغ پایین‌‌تری آن را در اختیار مستاجران قرار ندهند.

بر اساس این گزارش، بازار اجاره نشینی در تمامی فصول مشتری به خصوص خود را دارد ولی این بازار در فصل تابستان داغ‌تر از قبل می‌شود ولی هر ساله به جای رونق در بازار مسکن شاهد رکود عمیق‌تری در این بازار هستیم که دود این شرایط بیشتر به چشم مستاجران می‌رود و شرایط را برای این قشر از مردم سختترمی‌کند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *