انتقاد آیت الله حسینی بوشهری از مقاله منتشره در یک روزنامه اصلاح طلب در مورد امام رضا(ع)

17:18 - 27 مرداد 1395
کد خبر: ۲۱۰۹۹۴
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
بنده نمی دانم نویسنده یا اطلاعی از ماجرا نداشته یا با تاریخ آشنا نبوده که این مسئله را مطرح کرده است و گرنه اگر کمترین اطلاعی از روند کار و تاریخ در اختیار نویسنده ای باشد طبعا اینگونه مقالات نوشته نمی شود.
-گروه سیاسی: یکی از روزنامه های کشورمان در مقاله ای تامل برانگیز با عنوان " تصویر وارونه از سیره رضوی " به نقل از محققی به نام مرحوم عزیزالله عطاردی روایتی نقل می کند که، مامون یک فرد موجه جلوه داده شده که با امام رضا علیه السلام هم مشکلی نداشته! و علت سفر امام رضا علیه السلام را به ایران در راستای ارتقای علمی دانسته است. این نقل قول در حالیست که برهمگان روشن است که هجرت امام رضا(ع) یک مهاجرت سیاسی اجباری بود که در سال 200 هجری به دستور خلیفه وقت انجام شد.

همچنین این روزنامه نوشته است: "هشتمین امام امت در شهر طوس زبان فارسی را فرامی‌گیرند تا هر دو سوی بحث مراد همدیگر را بدون مانع لغوی و دستوری دریابند و زمان زیادی برای تفهیم مطلب از دست نرود."

این در حالیست که در روایت ابی صلت از امام رضا علیه السلام می خوانیم:

" اباصلت هروی گفت: رضا علیه السلام با هر کدام از مردم با زبانهایشان سخن می گفت و به خدا قسم فصیح ترین و داناترین به هر زبان و لغتی بود، پس روزی به او گفتم: ای فرزند رسول خدا! من در شگفتم از دانایی تو به این زبانها با همه اختلافی که با هم دارند!

پس امام گفت: ای اباصلت من حجت خدا بر مخلوقاتش هستم و خدا هرگز حجتی را بر قومی انتخاب نمی کند که زبان آنان را نمی شناسد. آیا قول امیرالمؤمنین علیه السلام به تو نرسیده است که به ما فصل الخطاب عطا شده است؟! و آیا فصل الخطاب جز شناخت زبان ها است؟! "1


امام رضا برای یادگیری زبان به طوس نیامد/ علم ایشان لدنی است


آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، درباره مقاله عجیب منتشر شده در این روزنامه اصلاح طلب پیرامون اینکه امام رضا برای درس خواندن و یاد گرفتن زبان فارسی به ایران مهاجرت کرده است  اظهار کرد: خیلی روشن است که براساس تاریخ قطعی فلسفه آمدن امام رضا به ایران نه از باب خواست شخص خودشان بوده البته شاید در یک شرایط خاصی حضرت تمایل داشته که شیعیان و ارادتمندان را ببیند ولی قطعا این سفر به اجبار مامون خلیفه وقت عباسی اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه "مامون عباسی افرادی را برای آوردن امام رضا از مدینه به خراسان فرستاده بود اظهار کرد: حتی مسیری که حضرت امام رضا(ع) از مدینه به ایران آمده در تاریخ با یک اختلاف جزئی مشخص شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: اینکه گفته شود امام رضا برای آشنایی با زبان فارسی به ایران آمده بود سخن نادرستی است چون امامان و پیشوایان ما بر اساس آنچه در تاریخ زندگیشان آمده است به خاطر علم و دانش سرشاری که داشته اند با زبان های مختلف آشنا بوده اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه خبرگان تصریح کرد: بسیاری از کسانی که در محضر امامی بودند همین نکته را بازگو و مطرح کردند که گاهی معصومی با زبان خاصی از جمله فارسی با افراد سخن می گفته است.

آیت بوشهری خاطرنشان کرد: آنچه که می توان به صراحت گفت این است که اجبار خلیفه عباسی دلیل اصلی آمدن امام رضا به ایران بوده است و آن هم با طراحی ها و برنامه هایی که مامون داشته است شکل گرفته که یکی از آنها می تواند این باشد که علوی ها تحت سلطه مامون قرار گیرند زیرا وقتی امام رضا تحت سلطه وی قرار گیرند بقیه علوی ها هم دست به حرکتی نمی زنند، لذا این می تواند این یکی از فلسفه های کار مامون محسوب شود موضوعی که نکات دیگری نیز درباره آن گفته می شود.

وی با اشاره به علم لدنی امامان تاکید کرد: معنای علم لدنی این است که امامان نیازی به آموزش نداشته اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: علم لدنی یعنی علمی خداداد و علمی که خداوند به امامان عنایت کرده و نیازی نیست که آنها بروند و بیاموزند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به این سوال که چرا برخی از رسانه در موضوعات دینی که اطلاع ندارند به سراغ عالمان دینی نمی روند گفت: بنده نمی دانم نویسنده یا اطلاعی از ماجرا نداشته یا با تاریخ آشنا نبوده که این مسئله را مطرح کرده است و  گرنه اگر کمترین اطلاعی از روند کار و تاریخ در اختیار نویسنده ای باشد طبعا اینگونه مقالات نوشته نمی شود.

آیت الله بوشهری تاکید کرد: عمدتا اینگونه مسائل برمی گردد که به اینکه انسان باید تامل بیشتری داشته باشد و تاریخ را با دقت بیشتری بررسی کند.

1. مسند الإمام الرضا أبی الحسن علی إبن موسی علیهما السلام جلد 1، ص 192




محمد
|
-
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
0
0
با سلام و تشکر ... امامان دوازده گانه علیهم السلام پیشوایان الهی هستند. بنابراین منتخبان برترند و کمالاتی دارند که دیگران ندارند و به ابزارهایی مجهز هستند که در اختیار سایرین نیست مثل همین قضیه زبان یعنی خدای قادر متعال و حکیم علی الاطلاق این علم و قدرت را به آنان داده که بتوانند با هر انسانی به زبان خودش گفتگو کنند و با توجه به این مطلب که از نظر اعتقادی و کلامی یقینی و قطعی است و ادله گوناگون نقلی و عقلی دارد درست است که علم امام رضا علیه السلام و سایر ائمه اطهار علیهم السلام علم لدنی است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *