اشتباه کردند که گفتند "تمام تحریم‌ها" لغو می شود

12:28 - 26 مرداد 1395
کد خبر: ۲۱۰۳۹۹
ریچارد تیفو، عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا و طراح تحریم‌های ایران معتقد است که زمانی که برخی مقامات ایرانی گفتند که "تمام تحریمها" علیه ایران لغو می شود در اشتباه بودند؛ چرا که متن برجام این موضوع را کاملاً روشن کرده است.
به گزارش گروه فضای مجازی  به نقل از جام جم، هر چه رقابت های انتخاباتی در ایالات متحده داغ شده و دو نامزد اصلی حاضر در صحنه رقابتها بیشتر درباره سیاست های یکدیگر زبان به کنایه می گشایند نگرانی ها از آینده اجرای برجام هم بیشتر می شود. این نگرانی ها به اندازه ای است که چندی قبل رهبر معظم انقلاب به طرف آمریکایی هشدار دادند که اگر قصد پاره کردن سند برجام را داشته باشد تهران نیز سند را آتش خواهد زد.

برای تحلیل آینده برجام آن هم در شرایطی که توافق هسته ای هم اینکه از سوی طرف آمریکایی به خوبی اجرا نمی شود با "ریچارد تیفو" عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا و کارشناس امور تحریمها و امنیت بین الملل و عدم اشاعه تسلیحات در وزارت خارجه آمریکا و محقق دانشگاه کلمبیا امریکا گفت و گویی انجام داده ایم.

او که طراح تحریم های ایران لقب گرفته در این گفت و گو پیش بینی می کند که "هیلاری کلینتون" رئیس جمهور بعدی آمریکا خواهد بود و وی علاوه بر اعلام حمایت از برجام بر اهمیت تضمین اجرای دقیق آن و کنترل بر روند اجرا تأکید می کند.

با توجه به انتقاداتی که از روند اجرای برجام از سوی واشنگتن وجود دارد و نیز با توجه به مواضع تندروهای آمریکایی فکر می کنید توافق هسته ای چقدر شانس تداوم خواهد داشت؟

من معتقدم که آمریکا و ایران به اجرای تعهدات خود مطابق با برجام ادامه خواهند داد زیرا مزایای حاصل از این توافق در راستای منافع ملی هر دوی آنهاست. البته این بدان معنا نیست که روند پیاده سازی و اجرای تعهدات خالی از مسئله خواهد بود؛ چرا که از یک چنین توافق پیچیده و طولانی مدت میان دو کشوری که سالها دشمن یکدیگر بوده اند غیر از این انتظار نمی رود.
بر این اساس تصور بنده این است که برجام منافع طرفین را تأمین می کند و لذا اجرای آن تداوم خواهد یافت.

چرا با وجود این که ایران به تمام تعهدات خود مطابق برجام عمل کرده است طرف دیگر حاضر به لغو همه تحریم هایی که مورد انتظار ایران بوده نیست؟

من با این دیدگاه که آمریکا و شرکای آن در توافق هسته ای با ایران به تعهدات خود در زمینه لغو تحریمها عمل نکرده اند مخالفم. هم آمریکا و هم اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل متحد با فسخ، توقف یا تعلیق تحریم های مختلفی که در برجام تشریح شده است مطابق با مفاد برجام عمل کرده اند.

زمانی که برخی مقامات ایرانی گفتند که "تمام تحریمها" علیه ایران لغو می شود در اشتباه بودند؛ چرا که متن برجام این موضوع را کاملا روشن کرده است. به ثمر رسیدن مزایای اقتصادی این توافق برای ایران قطعا با تأخیر همراه بوده است اما این تاخیر ناشی از ترکیب پیچیده چندین عامل است: نیاز ایران به اجرای اصلاحات بنیادین؛ پایین بودن قیمت نفت و وجود برخی نگرانی ها در میان بانکها و شرکت های بین المللی در خصوص تحریم هایی که همچنان علیه دولت ایران به اتهام حمایت از تروریسم، نقض  حقوق بشر و حمایت از آنچه فعالیت های برهم زننده ثبات در خاورمیانه خوانده می شود به قوت خود پابرجاست.

نگرانی هایی از تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر اجرای برجام وجود دارد. به نظر شما رئیس جمهور آینده آمریکا به برجام متعهد خواهد بود؟

من این طور فکر می کنم، چون گمان می کنم "هیلاری کلینتون" رئیس جمهور بعدی آمریکا خواهد بود. وی علاوه بر اعلام حمایت از برجام بر اهمیت تضمین اجرای دقیق آن و کنترل بر روند اجرا تأکید می نماید.

اساساً آیا آمریکا می تواند بدون در نظر گرفتن خواست شرکای خود در 1+5 به طور یکطرفه برجام را نقض کند؟

من فکر نمی کنم که آمریکا برجام را نقض کند اما حتی در صورت نقض این توافق از سوی آمریکا، موضوع مطروحه برای متحدان این کشور چرایی و دلیل این اقدام خواهد بود.

/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *