رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ورود به سیستم قضایی باید آخرین راهکار برای حل مشکلات مردم باشد

21:30 - 13 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۵۴۱۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی دادگستری استان یزد با اشاره به اینکه برخلاف گذشته حضور مردم در دستگاه قضایی بسیار افزایش یافته است، گفت: ورود به سیستم قضایی برای رفع مشکلات باید آخرین راهکار مردم باشد.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان یزد، علی‌اصغر رفاهی در جلسه کمیته بررسی آسیب‌های اجتماعی در اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد با اشاره به اینکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی بانک اطلاعاتی خوبی در استان تشکیل شده است، اظهار داشت: اقدامات خوبی در سراسر کشور برای بررسی آسیب‌های اجتماعی انجام شده و امیدواریم با اقدامات انجام شده در زمینه مهار وضعیت فعلی موفق عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه در استان یزد نیز پرشمارترین جرایم و آسیب‌های اجتماعی مشخص شده است، عنوان کرد: در حوزه جرایم اگر آمار پرونده‌های موادمخدر و جرایم خانواده موادمخدر را جمع بزنیم، موادمخدر رتبه نخست را به خود اختصاص خواهد داد اما در صورتی‌که جرایم این حوزه تک‌ به تک مورد بررسی قرار گیرد، سرقت در رتبه نخست قرار خواهند گرفت.

رفاهی ادامه داد: به این ترتیب مواد مخدر، سرقت، ایراد ضرب و جرح عمدی، تصادفات، توهین، تهدید، کلاهبرداری، تخریب، خیانت در امانت و صدور چک بلامحل نیز به ترتیب 10 جرم اول استان یزد به شمار می‌روند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی دادگستری استان یزد گفت: در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز اعتیاد، طلاق، مهاجرت و حضور اتباع خارجی، انحرافات اخلاقی و خشونت خانگی پنج آسیب اجتماعی اول استان یزد هستند.

وی، یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی در استان یزد را طلاق برشمرد و افزود: در مباحث مرتبط با طلاق عوامل متعددی دخیل هستند اما دخالت اطرافیان اگر در رتبه نخست نباشد، جزو سه عامل اصلی طلاق در استان یزد است.

رفاهی خاطرنشان کرد: در بحث طلاق متاسفانه در سال 1388 از نظر نرخ رشد رتبه نخست را در کشور داشتیم به نحوی که میزان رشد طلاق در استان یزد 22 درصد بود که تلاش شد با شکل‌گیری مرکز تحکیم بنیان خانواده، از بروز طلاق تا حد زیادی پیشگیری شود.

وی ادامه داد: اکنون نرخ رشد طلاق از 22 درصد به 6 درصد رسیده اما فراوانی طلاق در استان همچنان نگران‌کننده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی دادگستری استان یزد بیان کرد: در حوزه طلاق به عنوان یک آسیب اجتماعی بزرگ، کارهای پژوهشی بسیاری انجام شده و همه راهکارها و برنامه‌ها مشخص است اما هنوز کسی وارد بحث اجرا نشده است.

وی افزود: در این حوزه مباحث فرهنگی نیز باید مورد توجه قرار گیرد به نحوی که خانواده بر ضرورت آموزش و آگاهی‌های قبل از ازدواج اشراف کامل داشته باشد و به جایی برسیم که خانواده‌ها همانگونه که دغدغه تهیه جهیزیه دارند، دغدغه آموزش‌‌های قبل از ازدواج و بعد از ازدواج را نیز داشته باشند.

رفاهی با بیان اینکه دادگستری و معاونت پیشگیری می‌تواند بحث آموزش‌ها را بر عهده بگیرد، اظهار داشت: لازم است کار در این حوزه کلید بخورد و با همکاری و همگرایی اکنون دیگر از طرح و برنامه و پژوهش خارج شویم و به کار عملیاتی دست بزنیم.

وی با بیان اینکه امروز پای بسیاری از مردم به سیستم قضایی باز شده و عده‌ای از جوانان خود مشاور عده‌ای دیگر شده‌اند، عنوان کرد: ورود به سیستم قضایی برای بسیاری از خانواده‌ها یک آسیب است و باید شرایطی فراهم شود تا خانواده‌ها به عنوان راهکار آخر وارد سیستم قضایی شوند و در مراحل اولیه کار را در مراکز مشاوره یا با استفاده از فرهنگ ریش‌سفیدی حل کنند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *