جو مثبت سکان‌داری محمدی بر بازار سرمایه / شاخص ها رشد کرد

10:29 - 13 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۵۱۷۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
فطانت نهمین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بعد از 20 ماه سکان هدایت را به شاپور محمدی واگذار کرد حال جای سوال است که آیا مسیر بازار سرمایه در دولت یازدهم تغییری خواهد داشت.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، محمد فطانت نهمین سکان‌دار سازمان بورس و اروراق بهادار  است وی در آذر ماه سال 93 با نظر موافق شورای عالی بورس به یک دهه حضور علی صالح آبادی بر مسند ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار پایان داد تا از این تاریخ او آقای بورس باشد.

در حالی فطانت 44 ساله بازار سهام را در دست گرفت که همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم شاخص بورس روند صعودی به خود گرفت و از کانال 46 هزار واحدی به سمت ارتفاع 90 هزار واحدی حرکت کرد اما با گذشت چند ماهی بازار رویه خود را به سراشیبی سقوط تغییر داد.

به علاوه توقف طولانی مدت نماد پالایشگاهی و شفاف نبودن صورت‌های مالی موجب شده بود تا روند نزولی در شاخص بازار سرمایه تشدید شود به طوری که در روزهای ابتدایی ریاست فطانت شاخص بیش از 3 هزار واحد افت کرد.

وی با امید فراوان برای پیدا کردن راه‌حلی جهت کنترل شاخص بازار سرمایه قدم بر می‌داشت که رفته رفته این اقدامات از دایره حضور فطانت در جلسات فراتر رفت و وزیر اقتصاد هم در آن روزها برای حل مشکلات صنایع بورسی دست به قلم شد و در نامه ای رسمی از معاون اول رئیس جمهور خواست تا دستور بازگرداندن پروانه بهره برداری معادن به نام دوقلوهای سنگ آهنی را صادر کند.

در نهایت این پیگیری‌ها نتیجه داد و سرانجام نماد پالایشگاهی‌ها در سال  93 مجددا به تالار بازگشتند و شاخص بورس و ارواق بهادار تهران در کانال 62 هزار واحدی متوقف و وارد سال 94 شد.

سال 94 به عنوان نقطه عطف بازار سرمایه به شمار آمد و شاخص بعد از مدت‌ها نوسان در ماه‌های نخست بیش از 3 هزار واحد رشد کرد و این روند تا پایان سال فوق تا حدودی ضرر وزیان سهامداران را جبران کرد.

این در حالی است که با شروع سال 95 زمزمه‌هایی مبنی بر این‌که فطانت به دلایل شخص چون بیماری قصد دارد سکان داری بورس را به فرد دیگری واگذار کند که این امر سرانجام در 5 مرداد ماه در جلسه هئیت مدیران بورسی به واقعیت رسید و شاپور محمدی معاون وزیر اقتصاد سکان بازار سرمایه را به دست گرفت و فطانت بعد از 20 ماه ریاست سازمان بورس در نتیجه به سمت مشاور وزیر اقتصاد نایب شد.

حال شاپور محمدی به عنوان دهمین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران در 5 مرداد ماه منصوب شد و در 13 مرداد ماه مراسم تودیع معارفه وی با حضور وزیر اقتصاد برگزار می‌شود.

بر اساس گزارش میزان، آمدن شاپور محمدی در اولین روز معاملات تاثیر خوبی برجو روانی و مثبت بازار سرمایه داشت و از ابتدای ریاست وی شاخص‌ها تالار شیشه‌ای سبز باقی ماند و شاخص از در جا زدن در کانال 74 هزار واحدی پس از حدود یک هفته به کانال 77 هزار واحدی رسید و انتظار می‌رود با رویکرد شاپور محمدی مبنی بر الویت افزایش سودآوری شرکت‌ها روند متعادل در شاخص بازار سرمایه ادامه داشته باشد.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *