ضرورت بازنگری در اسناد حقوق بشر/ مبانی حقوق بشر اسلامی به رفتار عملی در کشورهای اسلامی تبدیل شود

15:38 - 12 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۴۹۸۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
در بیانیه پایانی سمینار تخصصی بین المللی حقوق بشر اسلامی که از سوی معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر قرائت شد بر ضرورت بازنگری در اسناد حقوق بشر تاکید شد.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر و دبیر سمینار تخصصی بین المللی حقوق بشر اسلامی درپایان سمینار، جمع بندی این نشست را به شرح زیر اعلام کرد:

- اسناد حقوق بشر امروزی نیاز به بازنگری جدی داشته و منعکس کننده رویکردهای فرهنگی و ارزش های مختلف جوامع نمی‌باشند.

- خدامحوری، کرامت انسانی واعطای حقوق از سوی خداوند متعال، از مبانی اصلی حقوق بشر اسلامی هستند.

- با توجه به ناکار آمدی اسناد حقوق بشری مدرن در ارتقاء و حمایت ازحقوق آحاد بشریت و جلوگیری از نقض حقوق مظلومین در کشورها و مناطق مختلف ، حقوق بشر اسلامی می تواند راهکار مناسبی برای جبران این نواقص باشد.

- تبیین مبانی حقوق بشر اسلامی بویژه برای مجامع غیر اسلامی و مکانیسم های بین المللی حقوق بشری از سوی اندیشمندان،علما، محققان ومراکز مطالعاتی اسلامی،از ضروریات اساسی است.

- یکجانبه گرایی، استفاده از حقوق بشربه عنوان ابزار سیاسی و رهیافت های دوگانه از سوی کشورهای غربی و مدعیان حقوق بشر، از آفات وچالش های حقوق بشر امروزی است.

- با توجه به هجمه ای که علیه اسلام ومسلمانان و برخی کشورهای اسلامی از سوی غرب در حوزه حقوق بشراعمال می شود، ضروری است برتری های حقوق بشر اسلامی نسبت به حقوق بشر امروزی تبیین شود وچهره صحیح و واقعی دین مبین اسلام ارائه گردد.

- مبانی حقوق بشر اسلامی باید تبدیل به رفتار عملی در کشورهای اسلامی شده و همچنین در عرصه بین المللی وارد اسناد مربوطه گردد.

- حق وتکلیف در حقوق بشر اسلامی مورد تاکید ویژه ای قرار دارد. هر حقی همراه با تکلیف ومسئولیت بویژه در قبال خداوند متعال است.

- هر چند در اسلام تاکید ویژه ای بر حقوق اقلیت ها ی غیر مسلمان شده است، اما متاسفانه امروزه با اقلیت مسلمان بویژه در کشورهای غربی رفتار نامناسبی می شود وبه اسلام هراسی دامن زده می شود.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *