آمادگی بورس کالا برای راه‌انداز بورس ارز/ رشد معاملات پتروشیمی در سال جاری

9:18 - 11 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۴۲۲۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
مدیر عامل بورس کالای ایران گفت: بورس کالا تمام زیر ساخت‌های لازم را برای راه‌اندازی بورس ارزفراهم کرده که این موضوع به بعد از تک‌نرخی شدن ارز موکول خواهد شد.
حامد سلطانی‌نژاد در گفت‌و‌گو با در خصوص راه‌اندازی بورس ارز گفت:بورس کالا سیاست‌گذار نیست و می‌تواند با فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم شرایط برای راه‌اندازی بورس ارز مهیا کند، وظیفه بورس کالا در این زمینه انجام شده و هم زیر ساخت فنی و هم بازیگر برای معامله وجود دارد.

وی در ادامه افزود: قوانین و مقررات راه‌اندازی بورس ارز در بازار سرمایه تدوین شده و آماده بهره‌برداری است بنابراین شرایط راه اندازی آن بسته به تصمیم است و ظاهرا این موضوع به بعد از تک‌نرخی شدن ارز موکول شده است.

مدیر عامل بورس کالای ایران در توضح شرایط گروه پتروشیمی‌ها در بورس کالا اظهار کرد: پتروشیمی‌ها در بورس کالا از شرایط خوبی برخوردارند در سال جاری در سه ماهه اول در حجم معاملات پتروشیمی رشد را تجربه کردیم و با انعطافی که بورس کالا در قیمت‌ها و عرضه‌ها نشان داد در مورد مدل‌های مختلف فروش هم از قراردادهای بلند مدت و هم شیوه‌های مختلف فروش نشان داد، این امکان به وجود آمد که پتروشیمی‌ها بتوانند کل محصول خود را بورس عرضه کنند.

سلطانی‌نژاد دراین‌باره ادامه داد:علی‌رغم این‌که در عرضه برخی محصولات با کاهش خیلی کم مواجه بودیم ولی در محصولات پتروشیمی در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد را نیز تجربه کرده‌ایم.

مدیر عامل بورس کالای ایران با اشاره به معامله‌گران بورس کالا تصریح کرد: عمده افرادی که از بورس کالا استقبال می‌کنند خریداران پایین‌دستی هستند مخصوصا در حوزه محصولات پتروشیمی یک سری ساختارها شکل گرفتند و شرکت‌های تعاونی وجود ارند که از بورس خریدارای می کنند و توزیع می‌کنند، مصرف کنندگان پایین دستی حضور دارند بعضا تجار و بازرگانان هم حضور دارند ولی الویت تخصیصات در بورس کالا برای مصرف‌کنندگان است وقیمت‌گذاری ما در بورس کالا به سمتی پیش می‌رود که خود تقاضا کنندگان بالا دستی بیایند و وارد شوند.

وی در خصوص برنامه سال جاری در بورس کالا گفت: امسال ما سیاست اوراق بهادار محور بودن بورس کالا را پیش خواهیم برد، در مورد یک‌سری از محصولات مثل ذرت قرار دادی را راه‌اندازی خواهیم کرد، بیش‌تر به دنبال ساختارهای قبض انبار و گواهی سپرده را روی محصولات پیاده کنیم تا محصولات تحت کلید قرار گیرند و اسناد آن‌ها در بازار مورد مبادله قرار گیرد تا فعالان واقعی بازار و کسانی که به دنبال بهره‌گیری از نوسانات بازار هم هستند بتوانند به راحتی وارد و بدون لین‌که درگیر خود کالا شوند اوراق کالا را مورد مبادله قرار دهند و این کمک می‌کند به این‌که تا واسطه‌ها دراین جهت به خدمت گرفته شوند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *