فتنه 88 کودتای ترکیه

10:34 - 10 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۳۷۹۸
دسته بندی: سیاست
هستند کشورهایی که صابون کودتا به تن مردمانش خورده باشد، زمانی که نام کودتا شنیده می شود، همگان ناخودآگاه به یاد کشتار، قتل عام، شکنجه و بازداشت های زیاد و زندان های مخوف می افتند.
به گزارش گروه سیاسی ، ساموئل هانتینگتون کودتا را اینگونه تعریف کرده است،«کودتا شگردی سیاسی و کوششی از سوی یک ائتلاف سیاسی غیرقانونی برای براندازی رهبران حکومت موجود است که از طریق خشونت یا تهدید به آن انجام می‌گیرد. این خشونت معمولاً محدود و ناگهانی است و از سوی عده‌ای اندک برخلاف انقلاب که از سوی بیشتر مردم انجام می‌گیرد، به کار بسته می‌شود. عاملان کودتا ممکن است کنترل نیروهای نظامی را در اختیار داشته‌باشند.»

ساموئل هانتینگتون، متخصص علوم سیاسی آمریکایی بود. وی به خاطر نظریه برخورد تمدن‌ها و پیش‌بینی کشمکش جهان غرب با جهان اسلام شهرت جهانی پیدا کرد.

او در سال 2008 میلادی درگذشت اما نظریه های او همچنان در عالم سیاست به کار می رود.

کودتاها، هم نظامی هستند و هم غیر نظامی، اما اکثر آنها با نقش آفرینی نظامیان اتفاق افتاده است چون بهره بردن از نظامیان ضریب پیروزی را بالا می برد.

معمولاً این سیاسیون مخالف هستند که سعی می کنند با اقدام به کودتا علیه دولت حاکم توطئه کنند. تا پیش از این سعی بر این بود که سیاسیون با جلب رضایت ارتش کودتای نظامی – سیاسی راه بیندازند تا دولت حاکم را سرنگون کرده و خود دولت تشکیل دهند.

مدتی است که روش های کودتا هم تغییرات اساسی کرده است و کمتر دیده می شود که کودتا از سوی نظامیان انجام شود.ترکیه در زمینه کودتا همواره یک استثنا بوده است.

البته ایران هم چند کودتا را در سال های گذشته و پیش از انقلاب اسلامی به خود دیده است.

کودتای 28 مرداد علیه دکتر مصدق و کودتای رضا شاه علیه احمد شاه قاجار نمونه ای از کودتا در ایران است. که البته هر دو این کودتاها با دخالت بیگانگان انجام شد.

اما همواره نوع برخورد کودتاچیان پس از پیروزی یا نوع برخورد دولت با کودتاچیان پس از شکست آنها، از توجه زیادی برخوردار بوده است.

معمولاً کودتاچیان پس از پیروزی دست به خشونت های شدید می زنند و تسویه حساب های خونینی را آغاز می کنند، در مقابل اگر کودتاچیان شکست بخورند دولت و حکومت هم برای پاکسازی عناصر کودتاچی و مخالفین خود شدت عمل بیشتری نشان می دهد.

شیلی و کودتای پینوشه نمونه یک کودتاچی خشن است که پس از پیروزی در کودتا اقدامات وحشتناکی را در کشور انجام داد.

کودتا در ترکیه شکست خورد و این فرصت را به دولت حاکم داد تا بتواند مخالفین خود را در هر جا که حضور دارند تسویه کند.

حتی دولت اردوغان سعی دارد تا قانون اعدام را بازگرداند تا بتواند تعدادی از کودتاچیان را اعدام کند. رئیس جمهور ترکیه می گوید این خواسته مردم است که قانون اعدام بازگردانده شود.

پس از گذشت نزدیک به سه هفته از کودتای نافرجام در ترکیه همچنان تسویه حساب های دولت با کودتاچیان و مخالفین خود ادامه دارد، به طوری که هزاران نفر از هواداران کودتا در سازمان ها و نهادهای دولتی اخراج و یا به زندان افتاده اند.

روزنامه های منتقد یا تعطیل شدند یا تعدادی از کارکنان آنها اخراج یا بازداشت شدند. نوع برخوردهای تند دولت با مخالفین و کودتاچیان اندکی تحلیلگران را به این فکر وا می دارد که می توان ادعا کرد کودتا یک سناریو بوده است!

ترکیه تلاش های بسیاری انجام داد تا بتواند خود را به اتحادیه اروپا بچسباند، اما تاکنون به هدف خود نرسیده است. اقدامات و برخوردهایی که دولت اردوغان با مخالفین و کودتاچیان می کند، راه رسیدن به اتحادیه اروپا را هم دورتر یا حتی غیر ممکن می سازد.

البته در این که کودتا به هر شکلی که باشد محکوم است و تنها خواسته اکثریت مردم قابل احترام، شکی نیست. اما گاهی دیده شده که با نفوذ و دخالت بیگانگان از جمله آمریکا کودتا از جنس رنگین آن اتفاق افتاده و نام آن هم به انقلاب تغییر داده شده است.

انقلاب های رنگینی که در برخی کشورهای حوزه قفقاز افتاد همگی با حمایت و هدایت آمریکا و غرب صورت گرفت.

اگر فتنه 88 در ایران را یک کودتای رنگین بدانیم که غیر از این هم نیست، تنها کافی است نوع برخورد نظام اسلامی با فتنه گران و سران آن و کودتای ترکیه یا هر کودتا در هر  کشور دیگر و نوع برخورد دولت حاکم با مخالفین و کودتاچیان را مقایسه کنیم آنگاه می توان قضاوت کرد که دموکراسی در کدام یک از کشورهای مدعی مرده است.

به این خبر اندکی توجه کنیم؛ تنها در یک مورد دستگاه قضایی ترکیه دستور بازداشت 2 هزار و 745 قاضی ترک به دلیل ارتباط با فتح‌الله گولن را صادر کرده است.

یک شب کودتا که تنها چند ساعت عمر داشت، با این همه دستگیری و اخراج و زندان از همه سازمان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی، بسیار وسیع و تند و خشن است.

فتنه 88 در ایران هم یک کودتا بود، حتی می توان گفت یک کودتای سیاسی از سوی برخی سیاسیون داخلی با حمایت آمریکا، انگلیس و برخی دیگر از کشورها شکل گرفت.

دولت ترکیه از همان زمانی که کودتا شکست خورد، تسویه حساب های شدید خود را با مخالفین و کودتاچیان شروع کرد و همچنان ادامه دارد.

هم اکنون در این کشور فضای امنیتی شدیدی حاکم شده است، وضعیت عادی نیست و شرایط همچنان بحرانی است.

اما فتنه 88 در ایران چند ماه طول کشید، تصورش را بکنید اگر نظام اسلامی، همچون دولت ترکیه با مخالفین و کودتاچیان برخورد می کرد، آیا فتنه 9 ماه طول می کشید یا در همان روزهای آغازین در نطفه خفه می شد؟

این که دولت های قانونی، حق دارند از کشور، مردم و دولت خود در مقابل کودتای مخالفین دفاع کنند شکی نیست و شاید نتوان استثناء قائل شد، اما زمانی که حقانیت مردم، انقلاب و کشوری مانند ایران اثبات شده و همگان می دانند که در 38 سال گذشته با چه فتنه ها و تهدیدات و تحریم هایی روبرو بوده است، هیچ شکی نیست که فتنه 88 یک اقدام ضد انقلابی و کودتای نافرجامی بود که سران فتنه با فریب هواداران خود و البته با حمایت کشورهای بیگانه آن را پیاده کردند.

سران فتنه در ایران با توجه به این که از نظر قانون مجرم قطعی هستند و اعمال و رفتار آنها علیه امنیت ملی بوده است، اما جمهوری اسلامی ایران با این افراد با رافت اسلامی برخورد کرده است.

حتی برخی آنهایی که در جریان فتنه 88 و در آن 9 ماه آشوبی که با دروغ تقلب در انتخابات برپا کردند، از کار و موقعیت خود اخراج نشدند و به زندان هم نرفتند.

البته ناگفته نماند که در چنین شرایط بحرانی، برخی برخوردها هم صورت می گیرد که از تأیید مسئولین نظام هم برخوردار نیست. نظام اسلامی اعتقاد داشت و دارد آن هایی که در فتنه 88 نقش داشتند به ویژه برخی از مردم و هواداران سران فتنه، فریب خورده تبلیغات و فضاسازی هایی شدند که فتنه گران و کشورهای بیگانه با بهره گرفتن از ظرفیت سفارتخانه های خود در تهران آن را رقم زدند.

جالب است که به این نکته باید توجه ویژه شود، در کشورهایی مانند ترکیه زمانی که چنان اتفاقاتی می افتد، از صدر و ذیل مخالفین برکنار می شوند و به زندان می روند، اما پس از فتنه 88 که با حضور میلیونی مردم در 9 دی پایان یافت، آنهایی که در آشوب و فتنه دست داشتند، تنها دو نفر از آنها آن هم به دلایل خاص در حصر خانگی هستند و مابقی آزاد شده اند و حتی برخی از هواداران فتنه سبز دارای پست و مقام و وزارت هستند.

سرلکشر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده پیشین سپاه پاسداران درباره کودتا در ترکیه گفته است؛ برخی می‌گفتند که نظام ترکیه‌ بهتر از نظام ایران است، چون اقتصاد پیشرفته‌تری دارد.حالا ببینند که در کودتا ده‌ها نفر کشته شدند و دستگیری‌های ترکیه از ٢٠ ‌هزار نفر گذشته است و معلوم نیست چه زمانی به ریل قبل برگردند. او گفت که در سال ٨٨ نیروهای بسیج و سپاه مجروح و شهید هم دادند؛ اما کمترین آسیب به مردم رسید.

فتنه و کودتای سال 88 هم مانند کودتای ترکیه نافرجام بود، چرا که کودتاچیان از حمایت مردمی برخوردار نبودند.

اردوغان می خواهد مخالفین و کودتاچیان را اعدام کند به همین خاطر برای بازگرداند قانون اعدام فعالیت می کند، در ایران قانون اعدام وجود دارد، اما کودتاچیان و فتنه گران به چند سال زندان کوتاه مدت محکوم شدند و دو نفر از سران فتنه در حصر به سر میبرند که از همه امکانان رفاهی برخودارند.

اردوغان حتی دستور داده است تا جنازه افسران و سربازان ارتش که در کودتای نافرجام این کشور کشته شدند در کنار پناهگاه حیوانات ولگرد به خاک سپرده شوند.
 
 
به گفته مسوولان ترکیه 24 تن از سربازان کودتاگر در جریان کودتا کشته شدند اما تاکنون یک تن از آنها به نام «محمد کارا بکر» در «قبرستان خیانتکاران» دفن شده است. گفته شده که این سرباز یک مقام محلی را در جریان کودتای نافرجام کشته است و خانواده و نزدیکانش با تحویل جسدش مخالفت کردند. قبر او تنها تلی از خاک است که در کنارش سه قبر خالی دیگر قرار دارد.
 
رسانه های ترکیه به نقل از شهردار استانبول اعلام کردند که فکر ایجاد «آرامگاه خائنان» طی جلسه شورای شهر مطرح شد. وی گفت آنهایی که به کشور خیانت می کنند نمی توانند با آرامش بیارمند.
 
هیئت دیانت ترکیه نیز بعد از کودتا، برگزاری مراسم و نمازگزاردن بر سربازان کشته شده در کودتا را ممنوع اعلام کرد و افزود که آنها قانون را زیر پا گذاشتند و لایق ترحم و نماز نیستند.

پس نباید برخی تلاش کنند تا فتنه 88 را که یک کودتای تمام عیار بود، یک سوء تفاهم ساده جلوه دهند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *