ضرورت گنجاندن بند داوری در قراردادهای صنعتگران

10:13 - 03 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۱۱۶۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
محجوب گفت: اگر در قراردادهای صنعتگران بند داوری گنجانده شود در صورت بروز اختلاف، طرفین به جای مراجعه به دادگاه و طولانی شدن رسیدگی، به اتاق داوری مراجعه و اختلافات خود را در آنجا حل می‌کنند.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، گردهمایی صنعتگران شهرک‌های صنعتی استان خراسان شمالی به منظور تاسیس اتاق داوری در شرکت شهرک‌های صنعتی  استان خراسان شمالی و گنجاندن بند داوری درقراردادهای واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان با حضور محجوب معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان خراسان شمالی، یوسفی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی و مدیران برخی از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی در محل سالن اجتماعات شهرک صنعتی بیدک مرکز استان خراسان برگزار شد.

حمایت دادستان عمومی و انقلاب خراسان شمالی از صنعتگران + عکس

محجوب معاون اجتماعی دادگستری خراسان شمالی ضمن تشکر از صنعتگران عرصه تولید، اظهار کرد: عرصه تولید دو فایده اساسی دارد که هم تعدادی از افراد را شاغل کرده و هم در بحث تولید کالاهای مصرفی داخلی قدم بزرگی برداشته است.

این مقام قضایی ادامه داد: داوری جزو تاسیسات قانون آئین دادرسی مدنی است و دارای شیوه و آیینی می‌باشد که در این قانون آمده است و به این صورت می‌باشد که اگر اختلافی بین طرفین معامله حادث شود طرفین بجای مراجعه به دادگاه، به داور منتخب مراجعه و داور بر اساس تحقیقات و اظهارات طرفین بین آنها داوری و رای صادر می‌نماید و در صورت عدم اعتراض به رای داور و قطعیت، رای داور همانند آرای محاکم در واحد اجرای احکام دادگستری قابلیت اجرا دارد.

معاون اجتماعی دادگستری خراسان شمالی بیان داشت: اگر در قراردادهای صنعتگران بند داوری گنجانده شود در صورت بروز اختلاف، طرفین به جای مراجعه به دادگاه و طولانی شدن رسیدگی، به اتاق داوری مراجعه و اختلافات خود را در آنجا حل می‌کنند.

محجوب هزینه دادرسی کمتر نسبت به دادگاه و  زمان رسیدگی کوتاه تر آن را از مزیت‌های داوری عنوان کرد.

وی تصریح کرد: در دادگاه، اختلافات براساس استناد به قوانین بررسی می‌شود ولی در داوری اختلافات بر اساس استناد به عرف نیز قابل رسیدگی می‌باشد.

حمایت دادستان عمومی و انقلاب خراسان شمالی از صنعتگران + عکس

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اگر یکی از طرفین قرارداد، شرکت‌ و نهاد دولتی باشد نمی‌توان به داوری ارجاع داد مگر با تصویب هئیت وزیران که این نیز زمانی طولانی لازم دارد.

معاون اجتماعی دادگستری استان خراسان شمالی در پایان گفت: با توجه به مشکلات صنعتگران با بانک‌ها در خصوص تسهیلات و غیره صنعتگران می‌توانند به ستاد حمایت از سرمایه گذاری که دبیر این ستاد نیز برعهده دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان است، مراجعه کنند.

یوسفی مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان شمالی در این گردهمایی اظهار داشت: استان خراسان شمالی دارای 14 شهرک صنعتی با امکانات اولیه آب، برق و گاز می‌باشد که شهرک صنعتی بیدک از نظر سرمایه پذیر بودن حائز رتبه اول در استان می باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: با تشکیل اتاق داوری در شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان شمالی بتوان مشکلات واحدهای صنعتی را کاهش داد.


حمایت دادستان عمومی و انقلاب خراسان شمالی از صنعتگران + عکس

در پایان جلسه شرکت کنندگان به بیان پرسش‌ها و ابهامات خود در خصوص داوری پرداختند که توسط معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان خراسان مشالی به این ابهامات پاسخ داده شد.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *