تاکید بر نظارت درون سیستمی و اقدام و عمل در پیشگیری از وقوع جرم

10:42 - 31 تير 1395
کد خبر: ۲۰۰۰۲۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان سمنان بر نظارت درون سیستمی و اقدام و عمل در پیشگیری از وقوع جرم تاکید شد.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی ، به نقل از مدیریت روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل استان سمنان؛ علی دارینی در اولین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان سمنان که در سالن شهدای هفتم تیر دادگستری کل استان سمنان تشکیل شد با اشاره به تصویب قانون مربوط به پیشگیری از وقوع جرم، زمینه ی بهبود فعالیت های موثر دستگاه های مختلف را در این زمینه و در چارچوب قانون بیش از پیش فراهم دانست.

دارینی گفت: پیشگیری از وقوع جرم بر اساس اصل 156 قانون اساسی بر عهده ی قوه قضائیه می باشد که با توجه به ضرورت همکاری سایر بخش ها، خصوصا دستگاه های اجرایی در این زمینه و اهمیت توجه بیشتر به پیشگیری از وقوع جرم د جامعه قانون پیشگیری از وقوع جرم به تصویب رسیده است.

دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان سمنان ماهیت پیشگیری از وقوع جرم را همانند جرم ، در گذر زمان بر اساس اقدامات پیشگیرانه منطبق با مراحل ارتکاب جرم قابل تفسیر دانست.

وی گفت: پیشگیری از وقوع جرم در سه گروه قابل تقسیم بندی می باشند که در گروه اولیه ی آن پیشگیری با فعالیت در زمینه های فرهنگی و اجتماعی، به صورت مردمی و با مشارکت های مدنی مورد نظر است.

قاضی دارینی همچنین  پیشگیری وضعی انتظامی با هدف منصرف کردن مجرم از ارتکاب جرم و نیز پیشگیری حقوقی قضایی در جهت اصلاح مجرمین را در گروه های دوم و سوم ذکر کرد و تاکید کرد: پیشگیری از وقوع جرم به مشارکت کل مردم نیاز دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان سمنان گفت جهت افزایش همکاری و تعامل دستگاه های مختلف استان و استفاده از ظرفیت آنها در امر پیشگیری از وقوع جرم کارشناسی از هر دستگاه که خصوصا دارای تحصیلات مرتبط با علوم اجتماعی، روانشناسی و حقوق می باشند به عنوان رابط به این معاونت معرفی شوند.

اقدام و عمل در پیشگیری از وقوع جرم؛

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در سالهای متوالی بر ضرورت و اهمیت توجه به موضوع پیشگیری از وقوع جرم و تاکید ایشان بر فرا قوه ای بودن آن خواستار توجه جدی دستگاه های استان و اقدام و عمل واقعی در پیشگیری  از وقوع جرم شد.
 
حیدر آسیابی اقدام مناسب و انجام وظایف ذاتی دستگاه ها را از جمله عواملی دانست که در پیشگیری از وقوع جرم موثر می باشد.

دادستان آسیابی گفت: در صورتی که دستگاه ها طبق آنچه که وظایفشان است عمل نمایند بخش بزرگی از آسیب های اجتماعی و جرائم، پیشگیری و زمینه ی ارتکاب آنها کم می شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان افزود: آسیب شناسی و سپس اتخاذ تدابیر لازم در جهت کاهش ارتکاب جرم مجرمین و پیشگیری از ارتکاب جرم دیگر افراد جامعه بایبد مورد نظر باشد.

از نظارت درون سیستمی غفلت نشود؛

مدیرکل بازرسی استان سمنان نیز در این نشست اقدامات پیشگیرانه را یکی از سیاستهای مهم بازرسی کل کشور عنوان کرد.

محمد تقی مشهدی  با اشاره به این مطلب که قانون ضمانت اجرای کارها را پیش بینی کرده است گفت: دستگاه ها از حوزه های نظارتی درون سیستمی غافل نشوند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *