چرایی سهم یک و نیم درصدی پایین‌دستی‌ها؟!

7:47 - 29 تير 1395
کد خبر: ۱۹۹۲۲۶
در حالی که چند هفته‌ای از انتشار فیش‌های نجومی برخی مدیران دولتی گذشته است، کمتر اخباری دال بر برخورد جدی با متخلفان به گوش می‌رسد و انگار تعدادی با متهم کردن دیگران و انتشار فیش‌های حقوقی جعلی به دنبال اتلاف وقت هستند و می‌خواهند اینطور وانمود کنند که این دستبرد ظالمانه در همه سطوح مدیریتی نظام تسری دارد!
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از وطن امروز، انتشار اخباری مبنی بر افزایش تنگناهای معیشتی دهک‌های پایین جامعه و کوچک شدن سفره‌های مردم، بر تلخی ماجرای سوءاستفاده‌ها از بیت‌المال و فیش های نجومی می‌افزاید. جالب اینجاست که در این شرایط رئیس کمیته امداد هم از سهم تنها یک و نیم درصدی فقرا از بودجه سال 95 کشور خبرداده است!

انباشت فقر بین خانواده‌های نیازمند

پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی چندی پیش در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفته بود: «انباشت فقر بین خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) انکارناپذیر است». 

وی با اشاره به اینکه فقر در میان خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد در حال افزایش است، خاطرنشان کرد: منابع امداد که از مردم و دولت است متأسفانه پاسخگوی همه نیازهای خانواده‌های تحت پوشش نیست و اگر به موضوع فقر درست نپردازیم عوارض اجتماعی آن به صورت عمیق‌تر دامن جامعه را می‌گیرد. 

فتاح همچنین اشاره کرده بود: محرومان حامی نظام اسلامی، امام و رهبری هستند. آنها در سختی‌ها، راهپیمایی‌ها و هرجا که لازم باشد با انقلاب همراهی کرده‌اند و درخط مقدم نظام هستند. این افراد با یک رسیدگی کوتاه به حدی قانع هستند که شروع به دعا و ابراز رضایت می‌کنند، لذا فاصله زندگی مدیران با محرومان و فقرا نباید زیاد باشد. در حال حاضر سهم فقرا از بودجه 95 کشور تنها یک و نیم درصد لحاظ شده است!

وام یک میلیونی مددجویان در مقابل وام‌های میلیونی!

یکی از موارد تلخی که افکار عمومی را در ماجرای فیش‌های حقوقی بیشتر جریجه‌دار کرد، مشخص شدن ابعاد سوءاستفاده از بیت‌المال بود که غیر از حقوق‌های ماهانه چندصد میلیونی، مواردی چون دریافت وام‌های چندصد میلیونی با سود یک درصد، حق اوقات فراغت فرزند(!) و حق ماموریت‌های میلیونی برای انجام کارهای معمول اداری و موارد متعدد دیگر از آن جمله‌اند.

حال آنکه بسیاری از مردم برای دریافت وام‌های 3-2 میلیونی با دشواری‌های زیادی مواجهند و پس از طی هفت‌خان قوانین دست و پاگیر بانک‌ها، تازه به اجبار باید سودهای 15 تا 20 درصدی را برای بازگرداندن همین مبلغ ناچیز تقبل کنند. دریافت وام‌های قرض‌الحسنه هم که آرزویی دست نیافتنی است!

این در حالی است که علاوه بر رئیس کمیته امداد، رضا نوروزی، مدیرکل امور حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد هم از مشکلات مددجویان سخن گفته است. به باور وی، برخی از مددجویان مدت‌هاست در صف دریافت وام‌های یک میلیونی هستند اما به دلیل کمبود اعتبارات دست خالی مانده‌اند. 

وی تاکید کرده است در حال حاضر بیش از 65 هزار نفر در صف دریافت وام قرض‌الحسنه هستند که رقم این وام‌ها از یک میلیون و 300 هزار تومان تا در نهایت 5 میلیون تومان در نوسان است.

وی همچنین با بیان میزان ناچیز مستمری مددجویان هم گفته است: در حال حاضر یک میلیون و 700 هزار خانوار (قریب به 4 میلیون نفر) به طور ماهانه از کمیته امداد «کمک معیشت» دریافت می‌کنند که متاسفانه طی 2 سال گذشته افزایش سرانه‌ای در این حوزه نداشته‌ایم  و با توجه به بودجه کمیته امداد در سال جاری نیز این رقم افزایش نخواهد یافت. مدیرکل امور حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد درباره رقم این کمک معیشت اظهار کرده است: حداقل این کمک معیشت 53 هزار تومان و حداکثر آن برای خانواده‌های بیش از 5 نفر 100 هزار تومان است.

تهی‌تر شدن سفره‌های مردم

یک سال از توافق هسته‌ای  ایران با 1+5 می‌گذرد، توافقی که قرار بود سفره‌های مردم را رنگین‌تر کند، حالا و در سالگرد برجام نه‌تنها سفره مردم رنگین نشده بلکه به اعتراف دولتی‌ها سفره‌ها تهی‌تر هم شده است.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گردهمایی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و نهادهای اجتماعی استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه سخت‌ترین سال‌های اقتصادی کشور را تجربه می‌کنیم، اظهار داشت: در 3 سالی که از عمر دولت گذشته است، تلاش کردیم مزد از تورم پیشی بگیرد، چراکه ما درک می‌کنیم سفره‌ها تهی‌تر شده است. در دورانی قرار نداریم که بتوانیم حتی یک ریال اشتباه کنیم. به کار و تلاش و سختکوشی در کنار عقلانیت نیاز داریم و دیگر حق نداریم موفق نشویم؛ بچه‌های ما و سفره‌های تهی نیاز به این موفقیت دارند.

گشاده‌دستی مقابل مدیران!

از سوی دیگر امسال حقوق کارمندان تنها 12 درصد افرایش داشته، مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی هم که قرار نیست افزایش داشته باشد، شب پرداخت یارانه‌ها هم که برای برخی‌ها شب عزاست، حال با این اوصاف مشخص نیست سر و کله حقوق‌های نجومی این وسط چطور پیدا شده است!

گفتنی‌ها درباره حقوق‌ها و تبعیض در نظام پرداخت‌ها بسیار است. شاید اگر آن روز که برخی دستگاه‌ها برابر قانون خدمات کشوری مقاومت در پیش گرفتند، دستگاه‌های نظارتی جدیت بیشتری به خرج می‌دادند، داستان طور دیگری رقم می‌خورد. شاید با جلوگیری از این ریخت و پاش‌ها می‌توانستیم سفره‌های محرومان و اقشار ضعیف را رنگین‌تر کنیم.

/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *