ردیابی همزمان 100 هدف توسط سامانه "اس 300"/ 2 هواپیمایی که می توانند از چنگ این سامانه فرار کنند

11:23 - 28 تير 1395
کد خبر: ۱۹۸۸۶۷
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
اس 300 یکی از پیچیده ترین سامانه‌های ضد موشکی در جهان است. این سامانه در قالب یک سیستم راداری بسیار پیشرفته، قادر به ردیابی همزمان 100 هدف در آسمان است و همزمان می تواند موشک‌های کروز، بالستیک، هواپیماهای باسرنشین و بدون سرنشین را در شعاع 120 تا 150 کیلومتری هدف قرار دهد.
فراهانی 9به گزارش گروه سیاسی ، رضا سراج کارشناس مسائل استراتژیک در یادداشتی نوشت: اس 300 یکی از پیچیده ترین سامانه‌های ضد موشکی در جهان است. این سامانه در قالب یک سیستم راداری بسیار پیشرفته، قادر به ردیابی همزمان 100 هدف در آسمان است و همزمان می تواند موشک‌های کروز، بالستیک، هواپیماهای باسرنشین و بدون سرنشین  را در شعاع 120 تا 150 کیلومتری هدف قرار دهد.

اس 300 یک سيستم پدافند زمين به هوا است؛ شامل یک پرتابگر موشک سیار که هر 3 تا 5 ثانیه قادر به پرتاب یک موشک است. این موشک می تواند در ارتفاع حداکثر 30 km و برد 150 km به یک هواپیما و یا موشک اصابت و آن را منهدم کند. زمان آماده‌سازی این سامانه حدود 5 دقیقه است و موشک‌های آن از نوع انبارشونده‌ است که-مانند مهمات معمولی-نیاز به نگهداری در مدت عمر مفید خود ندارند.

اس-300 شباهت زیادی با سامانه پدافندی آمریکایی ام ‌آی ‌ام-104 پاتریوت دارد و تنها هواپیماهای فوق‌العاده رادار گریز بی-2 و جنگنده اف-22 توانایی حمله به سامانه اس 300 را دارند. بنابراین سامانه اس 300 اساسا ایران را در برابر حمله اسرائیل و هر کشوری که جنگنده های رادار گریز نداشته باشد، مصون خواهد ساخت.

یک فرمانده بلندپایه نیروی هوایی آمریکا در مصاحبه با دیلی بیست گفت : « وجود سامانه های اس 300 باعث خواهد شد هرگونه اقدام نظامی علیه ایران حتی برای ارتش آمریکا بسیار دشوار و هزینه بر شود.» همچنین پایگاه اینترنتی « بیزینس اینسایدر » در گزارشی با این عنوان که « چرا فروش سامانه های موشکی پیشرفته اس 300 به ایران یک معامله بزرگ و مهم است » نوشت: « این اقدام روسیه به طور بالقوه می تواند باعث تغییر در موازنه قدرت در خاورمیانه شود.»




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *