زنگ خطر محدودیت آب در مرکز ایران

4:00 - 28 تير 1395
کد خبر: ۱۹۸۵۵۳
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به خشکسالی ۸ ساله و تأثیر آن بر منابع آب اصفهان در مرکز ایران گفت: فعلاً نوبت بندی اجرا نشده و مدیریت فشار در دستور کار است.
به گزارش گروه اقتصاد ، هاشم امینی با اشاره به مشکل تأمین آب شرب شهرهای استان اصفهان در اثر خشکسالی ۸ ساله گفت: در حالی که از یک سردوش معمولی در هر دقیقه بین ۱۸ تا ۴۰ لیتر آب خارج می‌شود، می‌توان با استفاده از تجهیزات کاهنده میزان مصرف را بین ۳۰ تا ۵۵ درصد کاهش داد.
 
این مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام اینکه خشکسالی ۸ سال گذشته در استان اصفهان تأمین آب شرب شهرهای استان را با مشکل مواجه کرده است، اظهار داشت: از ابتدای فصل تابستان با توجه به همکاری مردم با شرکت آبفا در مصرف بهینه آب و مدیریت فشار که از سوی مسئولان امر صورت گرفته تاکنون هیچ‌گونه مشکلی در خصوص تأمین آب شرب مردم در اصفهان وجود نداشته و مردم با قطعی آب مواجه نشده‌اند.
 
وی افزود: ۸ سال متوالی است که استان اصفهان درگیر با پدیده خشکسالی است، بنابراین باید خود مردم مصرف‌شان را به نوعی مدیریت کنند تا بتوانند تمام روزهای سال آب مورد نیازشان را داشته باشند، در غیر این صورت تأمین پایدار آب شرب مردم با مشکل مواجه خواهد شد.
 
امینی به صرفه‌جویی ۲۰ الی ۲۵ درصدی مردم در فصل تابستان پرداخت و اظهار داشت: مسلم است که در فصل تابستان با افزایش دما تقاضا برای مصرف آب بیشتر می‌شود در صورتی که میانگین بارندگی در کشور حدود ۲۰۰ میلی‌متر و در استان اصفهان بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلی‌متر در سال است؛ ما در شرایط آب و هوایی خشک قرار داریم و اقتضای اقلیم گرم و خشک افزایش دما در فصل تابستان است که این عامل خود باعث افزایش مصرف آب می‌شود، اما با این وجود باید مردم در فصل تابستان بیش از هر زمان دیگری مصرف آب را مدیریت کنند تا در این فصل گرم سال دسترسی کافی به آب داشته باشند.

وی به چگونگی مصرف بهینه آب از سوی مردم اشاره کرد و تصریح نمود: مردم باید در فصل گرم سال از مصرف بی‌رویه آب جلوگیری کنند و به افرادی هم که آب را درست مصرف نمی‌کنند تذکر دهند، زیرا بررسی‌ها حاکی از آن است هنگامی که دمای هوا در تابستان به ۳۹ الی ۴۲ درجه می‌رسد مصرف آب هم ۳۲ درصد افزایش می‌یابد.
 
امینی ادامه داد: محدودیت منابع آبی واقعیتی غیرقابل انکار است و شهروندان باید بر اساس شیوه‌هایی که کارشناسان توصیه می‌کنند در صدد مصرف بهینه آب برآیند تا پیامدهای بحران کم آبی به حداقل ممکن برسد.




علی
|
-
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
0
0
چرا نفرمودند در 100 ماه گذشته تنها 16% کاهش بارندگی در حوزه مرکزی اتفاق افتاده در حالیکه جریان طبیعی زاینده رود بدلیل دخالتهای بیجا و غیر کارشناسی 75 ماه متوقف شده است.
امید
|
-
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
0
0
میگویند 8 سال است به دلیل بارش کم استان اصفهان با کم ابی مواجه است. قبول که بارندگی کم شده است ولی دلیل بی ابی استان اصفهان رو بروید در استخرها حوض ها و تفریح گاههای استان های همجوار پیدا کنید نه در کم بارشی استان اصفهان
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *