چرا احمد شهید یکسال زودتر می‌رود؟ + تصاویر

13:15 - 23 تير 1395
کد خبر: ۱۹۷۱۵۰
کاظم غریب آبادی، معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه از تغییر زود هنگام احمد شهید پیش از پایان دوران ماموریتش خبر داد.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از ریشه، چند وقتی است که در رسانه ها از رفتن یا ماندن گزارشگر اجیر شده ی سازمان ملل، احمد شهید صحبت به میان آمده است. ماندن یا نماندن این اجیر شده مالدیوی به نفع چه کسانی و به ضرر چه کسانی خواهد بود؟ و چه سیاستی پشت پرده بازی عزل و نصب وی وجود دارد؟

تاریخ حکم دست نشاندگی احمد شهید تا پایان سال 2016 بود که تا امروز کج دار و مریض ادامه پیدا کرده است.

دو روز پیش کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه از تغییر زود هنگام احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران پیش از پایان دوران ماموریتش خبر داد که گرچه با توضیحاتی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد دور از ذهن هم نبود اما برای برخی قابل قبول نبود.

قبل از این هم زمزمه های منقضی شدن این گزارشگر سفارشی از گوشه و کنار به گوش می رسید.

احمد شهید در سازمان ملل چه می‌کند؟

از سال ۱۳۶۵ تا دقيقاً ده سال پيش يعنی تا سال ۱۳۸۰ سازمان ملل به طور مداوم، گزارشگر ويژه ای را برای ايران مامور کرده بود. در حالی که برای بسیاری از کشورهای دنیا که وضعیت حقوق بشر در آنها تأسف‌برانگیز است هیچ گزارشگر ویژه‌ای تعیین نگردیده است.

چرا احمد شهید یکسال زودتر می‌رود؟ + تصاویر

در اين مدت دو نفر مختلف اين مسئوليت را بر عهده داشتند، از سال ۶۵ تا ۷۳ آقای گالين‌دوپول گزارشگر سازمان ملل در ايران بود؛ پس از وی از سال ۷۴ تا ۸۰ آقای "موریس کاپیتورن" از حقوقدانان کانادايی گزارشگر ويژه سازمان ملل در ايران بود.

شوراي حقوق بشر سازمان ملل در آخرين روز از اجلاس خود، طرح اعزام گزارشگر به ايران را با ۲۲ رأی موافق از ۴۷ عضو خود، تصويب و احمد شهيد ۴۶ ساله را به عنوان گزارشگر ويژه حقوق بشر در ايران انتخاب كرد.

چرا احمد شهید یکسال زودتر می‌رود؟ + تصاویر

هنگامی ‌که شورای حقوق بشر، کسی را به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر درباره کشوری برمی‌گزیند، او موظف است سالانه گزارشی درباره وضعیت حقوق بشر در آن کشور تهیه کند و در این رابطه با همه دست اندرکاران این قضیه تماس بگیرد. او برای تهیه گزارش خود می‌تواند از همه منابع اطلاعاتی استفاده کند و نیز اطلاعات خود را از طریق خود حکومت آن کشور، همچنین سازمان‌های مردم نهادی که در رابطه با آن کشور فعالیت می‌کنند، خواه در درون آن کشور و خواه بیرون از آن باشند، همینطور اپوزیسیون حکومت آن کشور، مطالعه اخبار و اطلاعات مربوط به آن کشور در رابطه با تحولات حقوق بشری به طور مثال اخبار اعدام‌ها، دستگیری‌ها و مانند آن را جمع آوری کند.

گزارش ویژه چیست؟

در شورای حقوق بشر، هدف جلوگیری از سیاسی شدن و گزینشی شدن بررسی حقوق بشر از راه سازوکار موسوم به (UPR) دنبال می‌شود. این سازوکار مخفف عبارت (Universal Periodic Review) به معنای بررسی جهانی و دوره‌ای است. در این سازوکار هر 4 سال یک بار، پرونده‌ حقوق بشر تمامی کشورها مورد بررسی قرار ‌گیرد. بنابراین باید هر سال 48 کشور در دستور کار بررسی این شورا قرار بگیرند. شورای حقوق بشر در نشست اردیبهشت ماه خود و بعد از گزارش‌ (UPR) ایران اقدام به تصویب قطعنامه‌ای نمود که در آن برای بررسی شفاف‌تر وضعیت حقوق بشر در ایران و ارایه‌ گزارشی به مجمع عمومی، گزارشگر ویژه برای ایران تجویز شد.
 
چرا احمد شهید یکسال زودتر می‌رود؟ + تصاویر

پس از رایزنی‌های فراوان و البته اعتراض ایران به نقش بالای آمریکا در تعیین گزارشگر ویژه برای ایران‌، در نهایت احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه برای ایران تعیین گردید. احمد شهید در کمتر از یک ماه، گزارش خود را از خارج از مرزها تهیه کرد.

چرا سازمان ملل یکسال دیگر نتوانست احمد شهید را تحمل کند؟

کاظم غریب آبادی، معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر که روز گذشته از تغییر پیش از موعد احمد شهید خبر داده بود، مطالب تکمیلی را در این زمینه ارائه نمود.

چرا احمد شهید یکسال زودتر می‌رود؟ + تصاویرچرا احمد شهید یکسال زودتر می‌رود؟ + تصاویر

غریب آبادی اظهار داشت: در جریان اجلاس سی و دوم شورای حقوق بشر که از ۲۴ خرداد تا ۱۸ تیرماه در ژنو برگزار گردید، رئیس شورا احمد شهید را که هنوز یک سال دیگر از ماموریت وی به عنوان گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران باقی مانده است، به عنوان کاندیدای گزارشگری ویژه آزادی مذهب و عقیده معرفی کرد که با توجه به تعلیق نشست شورا، تصمیم گیری در این خصوص به اجلاس سپتامبر محول گردید. از طرف دیگر، رئیس شورا از علاقمندان به صورت کتبی دعوت کرد تا کاندیداتوری خود را برای تصدی پست گزارشگری ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران تا ۱۴ مردادماه اعلام نمایند.

معاون ستاد حقوق بشر افزود: احمد شهید عملاً حداکثر تا دو ماه دیگر در مسئولیت فعلی خود خواهد ماند. وی درخصوص علل این تصمیم گزارشگر بر کناره گیری از سمت فعلی خود گفت: احمد شهید در طول ۵ سال فعالیت خود به عنوان گزارشگر ویژه نتوانست خود را به عنوان یک شخصیت حرفه ای، مستقل و بی طرف معرفی نماید و همچنین قادر به جلب اطمینان و اعتماد جمهوری اسلامی ایران نشد؛ از این رو، دستاورد و توفیق خاصی برای ارائه به شورای حقوق بشر در این مدت نداشت. اگر در برخی گزارشات هم از توفیقات ماموریت خود صحبت کرده است، در واقع همان مواردی است که ما همواره از پیشرفت های حقوق بشری در ایران در چارچوب موازین دینی اسلامی و مبانی قانونی از آنها یاد می کنیم و وی فقط تحت برخی شرایط، مجبور به انعکاس گوشه ای از آنها شده است. از طرف دیگر، احمد شهید با این انتخاب جدید، می تواند تا ۶ سال دیگر در راس یکی از مسئولیت های حقوق بشری بین المللی بماند، در حالی که در شغل فعلی خود حداکثر تا یکسال دیگر امکان حضور داشت.

غریب آبادی با تاکید بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در رد مکانیسم گزارشگری، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ یک برنامه و سیاست منسجم و هدفمند در حوزه حقوق بشر، شامل تعامل سازنده و منطقی با سایر مکانیسم های حقوق بشری و پاسخگویی به ادعاها و اتهامات وارده، موجب گردید تا ضمن ایجاد تغییرات محتوایی در برخی مواضع و گزارشات گزارشگر ویژه، هر سال از مشروعیت گزارشگر نیز کاسته شود؛ به گونه ای که میزان آرای مثبت به قطعنامه ماموریت گزارشگر در شورای ۴۷ نفره حقوق بشر از ۲۲ در سال ۲۰۱۱ به ۲۰ در سال ۲۰۱۶ کاهش و میزان آرای منفی نیز از ۷ در سال ۲۰۱۱ به ۱۵ در سال ۲۰۱۶ افزایش یافت.

/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *