تلاش ترکیه برای بهبود روابط با مصر بر اثر فشار دولت عربستان

21:40 - 14 تير 1395
کد خبر: ۱۹۳۴۰۶
دسته بندی: سیاست
رئیس سابق دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره، در مصاحبه با برنامه "بدون خط خوردگی" در ارتباط با اخبار منتشره شده مبنی بر عزم ترکیه جهت ترمیم روابطش با دولت مصر اظهار کرد: ترکیه بر اثر فشار دولت عربستان در تلاش است که روابطش با مصر را بهبود دهد.
تلاش ترکیه برای بهبود روابط با مصر بر اثر فشار دولت عربستانبه گزارش گروه سیاسی ،مجتبی امانی رئیس سابق دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره، در مصاحبه با برنامه "بدون خط خوردگی" در ارتباط با اخبار منتشره شده مبنی بر عزم ترکیه جهت ترمیم روابطش با دولت مصر اظهار کرد: ترکیه بر اثر فشار دولت عربستان در تلاش است که روابطش با مصر را بهبود دهد.

وی با بیان اینکه هدف عربستان از این اقدام ایجاد یک محور سعودی ـ ترکی  و مصری در منطقه علیه ایران است، افزود: با شناختی که از مصر دارم و همچنین وجود روابط تنگاتنگ و پیچیده‌ای اقتصادی و سیاسی  میان ایران و ترکیه ، بعید می‌دانم که هدف عربستان از این موضوع محقق شود.

وی با اشاره به چرخش‌های متفاوت سیاست خارجی دولت ترکیه در چند سال اخیر از جمله تلاش این کشور جهت ترمیم  روابط با رژیم صهیونیستی افزود: از موقعی که مقامات ترکیه  در سرشان سودای پیوستن به اتحادیه اروپا را پروراندند ، دچار پیچ و تاب در عرصه سیاست خارجی کشورشان شدند .

رئیس سابق دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره ، در همین راستا ادامه داد: زمانی« داوود اوغلو »نخست وزیر پیشین ترکیه ادعا می‌کرد که دولت اردوغان می‌خواهد تمام مشکلاتش  با کشورهای همسایه‌اش  را به صفر برساند ولی اکنون می‌بینیم که ترکیه با بیشتر کشورهای منطقه و اطرافش دچار مشکل  و اختلاف است.

امانی به تلاش دولت اردوغان برای بهبود روابط با رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: دولت ترکیه به دلیل فقدان استراتژیک  منسجم در عرصه سیاست خارجی ، به صورت مستمر سیاست خود در این عرصه را تغییر می دهد چنان که بعضا  شاهد تغییر مواضع سریع  این کشور در ارتباط با یک موضوع پس از مدت کوتاهی هستیم.

وی در همین راستا افزود: چند سال پیش زمانی که برای کشورهای اسلامی موضوع فلسطین و شکسته شدن حصر غزه دارای الویت بود ، دولت ترکیه در این ارتباط با اعزام کشتی جهت شکستن حصر غزه اقدام به مانورسیاسی  کرد تا محبوبیت خود را بین کشورهای اسلامی افزایش دهد اما وقتی دید که این موضوع بسیار پرهزینه است و توان تحمل این هزینه را ندارد سیاست مدارا با رژیم صهیونیستی را در پیش گرفت.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *