"هند" آماده گفت وگو همه جانبه با پاکستان است

16:20 - 13 تير 1395
کد خبر: ۱۹۳۱۳۷
سخنگوی وزارت امور خارجه هند با رد ادعای پاکستان در خصوص خودداری این کشور از گفت وگو با اسلام آباد اظهار کرد دهلی نو آماده گفت وگوی همه جانبه با پاکستان در تمامی زمینه ها و مسائل میان دو کشور به صورت دوجانبه و به دور از تروریسم و خشونت است .
به گزارش سرویس بین الملل ویکاس سواراپ در سخنانی در دهلی نو اظهار کرد هند همواره برای گفت وگو با پاکستان پیشگام بوده است .

وی با اشاره به دعوت "نارندرا مودی" از همتای پاکستانی اش برای حضور در مراسم سوگند خود درسال 2014 خاطرنشان کرد این دعوت و به دنبال آن سفر وزیر خارجه هند به پاکستان نشان دهنده، حسن نیت هند است.

سخنگوی وزارت امور خارجه هند درادامه به سفر ناگهانی نخست وزیر هند به پاکستان در سال گذشته اشاره کرد و اظهار کرد تمام این تلاش ها نشان دهنده عزم جدی هند برای گفت وگو با پاکستان است .

"سواروپ" با اشاره به حمله مهاجمان به پایگاه هوایی پتانکت اظهار کرد درخواست برای اقدام قاطع پاکستان با عوامل این حمله خواسته طبیعی و منطقی هند است.
 
وی با بیان اینکه پاکستان دست داشتن اتباع این کشور درحمله به پایگاه هوایی را رد نکرده افزود: هند خواستار اقدام قاطع و فوری پاکستان با این افراد شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه هند با رد ادعای پاکستان در خصوص نامه نگاری از سوی این کشور برای دریافت مدارک بیشتر حمله تروریستی بمبئی در سال 2008 خاطرنشان کرد هیچ نامه جدیدی دریافت نشده است .

پاکستان پیش از این اعلام کرده بود که مدارک موجود در مورد حمله تروریستی به بمبئی کافی نیست و از هند درخواست مدارک بیشتری شده است .

این سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه هند در واکنش به سخنان هفته گذشته سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان که هند را به خودداری از گفت وگو با این کشور متهم کرده بود بیان می شود.

"سرتاج عزیز" گفته بود ،هند به این دلیل که گفت وگوها شامل مسئله کشمیر می شود از مذاکره با پاکستان خودداری می کند.

گفت وگوهای معاونان وزارت امور خارجه هند و پاکستان که قرار بود 15 ژانویه برگزار شود به علت حمله تروریستی به پایگاه هوایی هند در پنجاب لغو شد.

در حمله شبه نظامیان به پتانکت هشت نیروی امنیتی هند و هفت شبه نظامی کشته شدند.
هند سازمان اطلاعاتی پاکستان را متهم به پشتیبانی از مهاجمان کرده است.

پس از حمله چند ماه پیش به پایگاه هوایی "پتانکت" ، روابط هند و پاکستان وارد مرحله جدیدی از تنش شده است .

هند ادعا می کند که ارتش و سازمان اطلاعات پاکستان،با آموزش و حمایت مالی از شبه نظامیان به انها برای نفوذ و بی ثباتی دراین کشور تلاش می کند.

"سوشما سواراج" وزیر امور خارجه هند هفته پیش در سخنانی خطاب به پاکستان گفت شما نمی توانید انتظار مذاکراه و تروریسم را باهم داشته باشید.

هند خواستار اقدام قاطع دولتمردان پاکستانی علیه تروریسم شده و اعلام کرده است که این کشور به صورت انتخابی با گروه های شبه نظامی و تروریستی مبارزه می کند.
پاکستان همواره ادعای حمایت هند از تروریسم را رد کرده است .

گفتنی است؛ کشمیر یکی از اختلاف های اصلی بین هند و پاکستان از زمان استقلال و جدایی این دو کشور از یکدیگر است .

بخشی از کشمیر در خاک هند و بخشی دیگر در خاک پاکستان قرار دارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر کل کشمیر را دارند و همین موضوع یکی از علل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام اباد از زمان استقلال پاکستان از هند در سال 1947 میلادی است.

از سه جنگی که میان هند و پاکستان 2 رقیب هسته ای منطقه رخ داده، دو بار بر سرمالکیت بر منطقه عمده مسلمان نشین کشمیر در مرز دو کشور بوده است .
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *