لزوم توجه به اعمال عبادی در روز منتسب به "شب قدر"/ خواندن دعاهای جوشن کبیر و ابوحمزه ثمالی در هر چه بهتر رقم خوردن سرنوشتمان تاثیر می‌گذارد

10:50 - 04 تير 1395
کد خبر: ۱۸۹۲۳۷
یک کارشناس ارشد علوم قرآنی با تاکید براینکه توجه به اعمال عبادی در روزی که شب آن، قدر است اهمیت دارد، گفت: کسب علم و دانش به طور مشترک از اعمال سفارش شده در شب قدر است.
سعید شمس کارشناس ارشد علوم قرآنی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی ، گفت:  قدر به معنای اندازه گیری است و در رابطه با اهمیت این شب در روایات بسیار براین نکته تاکید شده که در شب های قدر تقدیر مومنان رقم می خورد. لذا در این شب ها فرصتی ایجاد می شود که انسان ها بتوانند هر چه بهتر خود را به خداوند نشان بدهند.

وی ادامه داد: در این شب ها لازم است انسان تمامی عبادت و تمرکز خود را نسبت به خدا معطوف کند که در این صورت در اعمال و سرنوشتش تاثیر بگذارد که در قرآن کریم براین نکته تاکید شده است.

شمس در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: در روایت آمده که تعدادی از علمای ما به این دلیل که نمی دانستند کدام یک از شب ها شب قدر است سعی می کردند در طول سال بیشتر شب ها را زنده بدارند که مبادا شب قدر اصلی از دست برود.

این کارشناس ارشد علوم قرآنی یادآور شد: به طور یقین اعمال و کارهای خوبی که انسان انجام می دهد در سرنوشت او تاثیر می گذارد به علاوه اینکه یک سری اعمال مانند استغفار، خواندن دعای جوشن کبیر، دعای ابوحمزه ثمالی و دعای افتتاح در هر چه بهتر رقم خوردن این سرنوشت تاثیر می گذارد.

وی با اشاره به دیگر اعمال سفارش شده در شب های قدر گفت: یکی از اعمالی که به طور مشترک در شب های قدر به آن اشاره شده کسب علم و دانش است به این معنا که اگر فرد در شب های قدر زمان خود را در کتابخانه و به مطالعه اختصاص دهد فضیلت های بسیاری کسب می کند.

شمس همچنین اظهار کرد: در نهایت و پس از انجام دادن اعمال سفارش شده در شب های قدر مراسم قرآن به سر گرفتن انجام می شود.

وی همچنین یادآور شد: شب قدر در حقیقت یک شب است اما چون امکان دارد که در یکی از سه شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم نهفته باشد انسان ها در این سه شب اعمال عبادی انجام می دهند البته گفته شده که روزی که شب آن، قدر است هم به اندازه آن شب اهمیت دارد و انسان باید از اعمال و رفتار های خود مراقبت کند.

این کارشناس ارشد علوم قرآنی همچنین خاطرنشان کرد: صدقه دادن یکی از کارهای سفارش شده در شب های قدر است. شب قدر نزد اهل بیت ارزش و اهمیت بسیاری دارد و روایت بسیاری ذکر شده که براساس آن اگر انسان ها علاوه بر قرائت زمانی را هم به درک و تدبیر در مفاهیم قرآن اختصاص دهند به طور مشترک در اعمال شب های قدر و همچنین کسب علم و فضیلت شرکت کرده اند.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *