90 درصد گرد گرد و غبار کشور منشا خارجی دارد/ وارد 24 سال خشکسالی نشدیم

12:05 - 27 خرداد 1395
کد خبر: ۱۸۶۵۵۲
مدیر طرح ملی مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بیش از 90 درصد گرد و غبار در کشور منشا خارجی دارد. گرد و غبارهای با منشا داخلی نیز منطقه ای یا محلی رخ می دهد.
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ،ضیاءالدین شعاعی در برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه ایران در کمربند خشک و نیمه خشک قرار و اکوسیستم شکننده ای دارد، گفت: حدود 32 میلیون هکتار از عرصه های کشور در معرض فرسایش بادی و به سمت بیابانی شدن است که از این میزان 7/5 میلیون هکتار عرصه های بیابانی و 3 میلیون هکتار، ‌بحرانی است.

90 درصد گرد و غبار کشور منشاء خارجی دارد
وی گفت: اگر چه بخشی از آسیب های ما ناشی از مشکلات مدیریتی است اما خشکسالی 23 ساله هم توان مراتع ما را با مشکل مواجه ساخته است و خوشبختانه امسال با افزایش میانگین بارش در کشور وارد بیست و چهارمین سال خشکسالی نشدیم.

شعاعی که به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابانزایی سخن می گفت، افزود: پدیده بیابان به نوبه خود بد نیست و به صورت طبیعی باید به عنوان اکوسیستمی زنده آن را حفظ کرد اما بحث ما این است بیابان های جدیدی ایجاد نشود.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه از حدود 12 سال پیش کشور با چالش نوظهور طوفانهای گرد و غبار مواجه است گفت: 90 درصد این طوفان ها منشاء خارجی دارد.

وی گفت: هر دستگاهی برای مقابله با پدیده گرد و غبار وظایف قانونی دارد و ستاد شکل گرفته در سازمان حفاظت محیط زیست ، وظیفه اش هماهنگی میان 12 دستگاهی است که در این خصوص وظایفی برعهده دارند.

شعاعی تصریح کرد:نقشه های دقیق منشا را در 15 استان کشور تعیین کرده ایم و بقیه آن تا پایان سال انجام می شود که این نقشه ها مبنای تدوین برنامه های دستگاه ها است.
 
وی افزود: البته در بحث مقابله با پدیده گرد و غبار باید توجه داشته باشیم که شرایط اقلیمی هم کار ما را مشکل کرده است به این ترتیب که سال گذشته 60 درصد زمینهای کشاورزی خوزستان به دلیل کم آبی کشت نشد و شادگان به عنوان یکی از منشا های مهم گرد و غبار بود که به اهواز سرایت کرد اما امروز شاهدیم که شادگان، پر آب و حاصلخیز شده است و در‌ آن ماهیگیری انجام می شود.

وی افزود: باید برای زمینهای کشاورزی مولد گرد و غبار، تخصیص آب داشته باشیم و نهال کاری را در برخی مناطق اجرا کنیم. البته مالچ پاشی هم از دیگر راهکارها برای مقابله با بیابان زایی است.

مدیر طرح ملی مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: عمده فعالیتهای ما در بحث مقابله با پدیده گرد و غبار باید در سطح بین المللی انجام شود و با وجود زمان بر بودن این گونه اقدامات اما موفقیت های چشمگیری داشته ایم.
انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *