نگهداری از اسناد تاریخی عراق و سوریه را پیشنهاد دادیم/ حوزه تمدنی کشورهای اسلامی برای ما اهمیت دارد

9:00 - 15 خرداد 1395
کد خبر: ۱۸۰۷۹۷
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملى ايران با تاکید بر اینکه در زمینه نگهداری از اسناد تاریخی دو کشور عراق و سوریه ایران تنها پیشنهاد دهنده بوده است، از اهمیت حوزه تمدنی این دو کشور به عنوان حوزه های اسلامی سخن گفت.
سید رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی با اشاره به رایزنی های صورت گرفته بین ایران و عراق و سوریه درباره تبادلات فرهنگی گفت: درخصوص صحبت هایی که با مسئولان عراق وسوریه برای نگهداری از اسناد تاریخی این دو کشور داشتیم به آنها پیشنهاد کردیم برای در امان ماندن اسناد تاریخی اشان از شر داعش این اسناد را برای نگهداری به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بسپارند.

وی ادامه داد: در این راستا با مسئولان عراقی توافق کردیم که یک هیات کارشناسی برای بررسی این اسناد تاریخی اعزام کنیم. در این زمینه همچنین با آرشیو ملی سوریه نیز صحبت هایی صورت گرفته و در خلال ما آمادگی مان را برای نگهداری، مرمت ودیجیتال سازی اسناد اعلام کردیم.

مشاور رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: به دلیل اهمیت حوزه تمدنی عراق و سوریه از این بعد که حوزه های اسلامی شمرده می شوند ما چنین پیشنهادی را ارائه دادیم لذا برای اینکه این اسناد از دسترس تخریب خارج شوند آمادگی مان را برای هر نوع همکاری اعلام کردیم.

صالحی امیری همچنین یادآورشد: همانطور که با عراقی ها درباره اعزام یک هیات کارشناسی صحبت هایی شده بود،‌ ما زمینه های همکاری خود را در جهت مرمت،‌نگهداری و بازسازی این اسناد مشخص کردیم و به طور یقین این اسناد تاریخی ارزشمند متعلق به ملت عراق و سوریه است و ما تنها در جهت حفظ و نگهداری و مرمت به آنها کمک می کنیم.

وی خاطر نشان کرد: ما هیچ گونه دخل وتصرفی در این اسناد نخواهیم داشت. هر گونه تصمیم درخصوص اینکه نگهداری اسناد عراق و سوریه به ایران سپرده شود یا نشود بر عهده دولت دو کشور است و ما تنها پیشنهاد دهنده بودیم.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *