هزینه 210 میلیون یورویی لایروبی در اروند
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر از هزینه ۲۱۰ میلیون یورویی لایروبی در اروند خبر داد و گفت: برنامه ای برای کاهش تعرفه در این بندر نداریم.
به گزارش ، عادل دریس با اشاره به اقداماتی که پس از معاهده ۱۹۷۵ الجزایر برای کشتیرانی در اروندرود انجام گرفت، گفت: تا پیش از معاهده ۱۹۷۵ همه شناورها با پرچم عراق و راهنمای عراقی به ایران تردد می کردند اما پس از این معاهده شناورها با پرچم و راهنمای ایرانی به ایران تردد دارند.
وی با بیان اینکه پس از جنگ تحمیلی، دولت از سال ۱۳۷۲ وارد بازسازی بندر خرمشهر شد، اظهار داشت: سازمان بنادر هر ساله اعتبار خوبی را در راستای استراتژی اول یعنی بازسازی تخصیص داده و امسال هم ۴۰ میلیارد تومان پروژه در بندر خرمشهر در حال اجراست که بازسازی اسکله های ۱۰ تا ۱۳ بندر خرمشهر، بهسازی پسکرانه اسکله های ۲ تا ۷ با اعتبار ۹۶ میلیارد ریال، سیستم اعلان حریق، زمینی کردن شبکه برق، تعمیر تجهیزات و سیستم فیزیکی فیبر نوری از جمله این طرحها به شمار می رود.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با اشاره به اینکه پاکسازی آبراه شامل مغروقه ها و لایروبی هم در دستور کار قرار گرفت، افزود: فرآیند انجام هر کاری در این رابطه باید با هماهنگی بین دفتر مشترک ایران و عراق اجرایی می شد که برای این منظور کمیته حقوقی اروند در وزارت امور خارجه تشکیل شد و اقدامات ما در این بخش باید با مجوز این کمیته انجام گیرد.
دریس با اعلام اینکه تاکنون ۱۶۰ فروند مغروقه در اروند و کارون شناور سازی شده است، گفت: از این تعداد ۳۵ فروند در اروندرود و ۱۲۵ فروند هم در کارون قرار دارند، همچنین در حال حاضر ۶۱ شناور مغروق وجود دارد که تشریفات لازم برای شناورسازی ۴۳ فروند آنها نیز انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه این تعداد شناورهایی هستند که وسط آبراه به سمت ساحل ایران قرار دارند، افزود: مابقی شناورها به تعداد ۱۸ فروند نیز به سمت ساحل عراق هستند که باید با هماهنگی عراقی ها شناورسازی آنها انجام شود.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه بخش اول پاکسازی اروند یعنی شناورسازی مغروقه ها با جدیت در حال انجام است، اظهارداشت: شناورسازی بخش دوم هم در کمیته حقوقی مطرح شده و مجوزهای لازم در حال اخذ است.
دریس با بیان اینکه برای شناورسازی ۳۹ فروند از ۴۳ فروند شناور ۶۲۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم، گفت: تامین این مبلغ از عهده سازمان بنادر خارج است. با توجه به اینکه در منطقه آزاد قرار داریم، تلاش شده از بودجه عمومی استفاده شود.
وی به لایروبی اروند پس از شناورسازی مغروقه ها اشاره کرد و اظهار داشت: برای لایروبی در مرحله اول باید هیدروگرافی اروند انجام می شد که با حضور تیم سازمان جغرافیای نیروهای مسلح و طرف عراقی این کار انجام گرفت.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه آماده برداشتن گام اصلی برای پاکسازی اروند هستیم، گفت: معمولا عملیات شناورسازی مغروقه حداکثر ۳۰ درصد هزینههای آن را پوشش می دهد و به همین دلیل مالکان شناور رغبتی برای شناورسازی مغروفه ها ندارند، بنابراین ستاد اجرایی فرمان امام وارد موضوع می شود.
دریس با اشاره به اینکه خوشبختانه این ستاد با فروش لاشه های شناور برای بازگشت بخشی از هزینه های شناورسازی را موافقت کرده است، اظهار داشت: حدود ۲۱۰ میلیون یورو برای لایروبی اروندرود نیاز است که شامل ۷ نقطه اصلی می شود. برای لایروبی اروند باید طرف عراقی حتما مشارکت کند.
وی با بیان اینکه برای شناورسازی ۳۹ مغروقه ۲۸ ماه زمان نیاز است، افزود: هر سه ماه یک جلسه برای لایروبی اروند با عراقی ها برگزار میشود اما فعلا این موضوع اولویت اول عراقی ها نیست.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه بندر خرمشهر تا قبل از جنگ تحمیلی عملکرد ۴.۶ میلیون تن را داشت، گفت: شناورها تا زیر ۲۰ هزار تن میتوانستند در اسکله های این بندر پهلوگیری کنند، همچنین آبخور اروند قبل از جنگ بین ۸ تا ۹ متر بود که به دلیل شناورهای مغروق آبخور آن امروز ۴ متر و ۲۰ سانتی متر است و شناورهای بین ۵ تا ۱۲ هزار تن بارگیری می کنند.
وی تصریح کرد: بازسازی و نوسازی ۲۰ پست اسکله، احداث پایانه ریلی در بندر خرمشهر، پایانه مسافری، کالاهای عمومی و پایانه نفتی باعث شد تا سال ۹۳ بیش از دو میلیون تن عملکرد داشته باشیم. علاوه بر این، در بخش مسافری نیز ترمنیال مسافری هم گردشگری داخلی و هم خارجی (کویت، بصره) راه اندازی شده است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *