ضرورت کسب آموزش‌های خود مراقبتی در مقابل آسیب‌های اجتماعی

5:00 - 10 خرداد 1395
کد خبر: ۱۷۹۵۴۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
سیدی گفت: خود مراقبتی یک ظرفیت و توانایی است که از طریق کسب و بکارگیری مجموعه‌ای از مهارت‌ها حاصل می‌شود.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی  دادگستری کل استان کرمان، علی سیدی مستشار دادگاه کیفری یک استان کرمان گفت: در گذشته ماده مصرفی اصلی معتادان ترياک بود اما آرام آرام به سمت هروئين و کراک تغيير کرد و امروز مواد مخدرصنعتی زنگ خطر بزرگ را به صدا درآورده‌اند.

وی در نخستین همایش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی خانواده که در بخش چترود برگزار گردید اظهار داشت: اعتیاد به مواد مخدر زمینه وقوع بسیاری جرایم و آسیب‌های اجتماعی را فراهم کرده است و لذا خانواده‌ها باید توجه ویژه ای به این مساله داشته باشند.

این مقام قضایی افزود: متاسفانه بسياری از جوانان به غلط تصور می‌کنند مصرف موادمخدر صنعتی خطری ندارد يا اثر آنها موقت و معتاد کننده نيستند در حالی که مصرف اين مواد بسيار خطرناکتر از نوع سنتی بوده و اثر مخرب آنها دائمی و ترک آنها نيز به سختی ممکن است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: بسیاری از محتوا و اطلاعات ارائه شده در فضای مجازی در راستای ساختار شکنی هنجارها، ارزش‌ها و فرهنگ‌های مذهبی جامعه اسلامی است.

سیدی ادامه داد: حضور بدون اندیشه و آگاهی و صرف زمان بیش ‌از حد نیاز و ضرورت در فضای مجازی ناخواسته و به طور غیر مستقیم تأثیرگذاری منفی را بر کاربران خواهد گذاشت.

وی بیان داشت: کاربران نوجوان و جوان حاضر در فضای مجازی در درازمدت گرفتار نوعی از رفتارهای ناهنجار و ناشایست می‌شوند که با رواج این ناهنجاری‌ها در بین جامعه، زمینه انحراف از ارزش‌ها ، وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی، ظهور و بروز می‌کند.

این مقام قضایی تصریح کرد: در فضاهای مجازی، امکان برقراری تماس‌های نامناسب کودکان با افرادی که ممکن است قصد سوء استفاده، بهره برداری یا تجاوز به حریم خصوصی آن ها را داشته باشند، ایجاد می‌کند.

سیدی افزود: بر این اساس آگاهی و شناخت از خطرات موجود در این زمینه و برنامه ریزی مناسب، پیش از فراهم کردن امکان استفاده از اینترنت برای کودکان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مستشار دادگاه کیفری یک استان کرمان تصریح کرد: اغلب والدین اندیشه های مراقبتی در بیرون از منزل را برای فرزندان خود دارند و رفت آمد های فرزندان خود را کنترل می کنند اما از فضاهایی که والدین امن می پندارند مثل مجالس خانوادگی غافلند که باید روابط فرزندان را در این گونه فضا ها مدیریت شود و نباید از این موضوع غافل شد.

این مقام قضایی افزود: خانواده‌ها باید به فرزندان شیوه های مراقبت از خود، در مقابل آسیب های اجتماعی را به آموزش دهند.

وی خاطر نشان کرد: خود مراقبتی یک ظرفیت و توانایی است که از طریق کسب و بکارگیری مجموعه‌ای از مهارت‌ها، حاصل می‌شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *