تاثیر معنوی کلام خدا بر مجرم اعدامی/ آخرین خواسته زندانی محکوم به قصاص از خانواده‌اش

15:51 - 05 خرداد 1395
کد خبر: ۱۷۷۹۷۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور به عنوان یکی از اجزای قوه قضائیه، در مسیر اصلاح و تربیت و تاثیر بر افکار و رفتار زندانیان، برنامه‌های قرآنی را سرلوحه اصلی کار خود قرار داده است تا زمینه لازم برای ارتقاء سطح آموزه‌های دینی زندانیان بیش از گذشته فراهم شود.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، فلسفه اصلی در تعیین مجازات زندان، تربیت و اصلاح مجرم است و حضور مددجویان در فعالیت‌های فرهنگی زندان باعث می‌شود تا با قرار گرفتن در فضای روحی و معنوی مناسب، بازگشت سعادتمندانه‌ای به جامعه داشته باشد. از این‌رو سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور به عنوان یکی از اجزای قوه قضائیه، در مسیر اصلاح و تربیت و تاثیر بر افکار و رفتار زندانیان، برنامه‌های قرآنی را سرلوحه اصلی کار خود قرار داده است تا زمینه لازم برای ارتقاء سطح آموزه‌های دینی زندانیان بیش از گذشته فراهم شود.

اجرای طرح حبل المتین در زندان‌ها با هدف حفظ قرآن کریم در مددجویان

بر همین اساس آبان ماه سال 94 بود که معاون فرهنگی قوه قضائیه از اجرای طرح «حبل المتین» در زندان‌ها خبر داد و گفت: با اجرای این طرح زندانیان به حفظ آیات قرآن تشویق می‌شوند و در صورت حفظ چند جز از آیات قرآن تخفیفی در مجازاتشان اعمال خواهد شد.

در طرح مذکور، زندانیان با حفظ قرآن از 1 جزء تا  30 جزء با مفاهیم آن آشنا می‌شوند و با این اقدام مشمول تخفیف در مجازات خواهند شد. در این میان به عنوان نمونه اداره زندان‌های کرمانشاه با جدیت به اجرای این طرح پرداخته و دادگستری کل این استان به دلیل اجرای موفق طرح قرآنی حبل المتین رتبه اول پذیرش عفو محکومان را در یال گذشته کسب کرده است.
 
رئیس سازمان زندان‌های کل کشور: توجه به قرآن موجب نجات انسان از جرم و فساد می‌شود
 
اصغر جهانگیر اجرای طرح حبل المتین را در زندان های کرمانشاه اقدام ارزشمندی توصیف کرد و گفت: متاسفانه 80 درصد افرادی که وارد زندان ها می شوند افرادی هستند که در اجرای فریضه مهم نماز اهمال می‌کردند و یکی از برنامه های مهم فرهنگی در زندان ها این است که این افراد را به تدریج با فلسفه نماز، احکام و تاثیر نماز در برنامه زندگی آشنا کنیم که خوشبختانه در این هدف مهم تاکنون موفق بوده ایم.
 
جهانگیر با اشاره به اینکه سازمان زندان ها طی ۸ سال گذشته به طور متوالی دستگاه برتر در اقامه نماز شناخته شده است گفت: در حوزه فرهنگی ما تمام تلاش خود را انجام میدهیم تا فرهنگ نماز را به عنوان یک فلسفه مهم در زندگی افراد نهادینه کنیم چرا که یقینا نماز، انسان را از فساد و انحراف اخلاقی دور می‌کند.
 
 
معاون فرهنگی قوه قضائیه: استقبال زندانیان از اقامه نماز و مراسم مذهبی در زندان‌ها پرشور است

حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی با اشاره به طرح حبل‌المتین گفت: این طرح زندانیان به 
حفظ آیات قرآن تشویق می‌شوند و در صورت حفظ چند جز از آیات قرآن تخفیفی در مجازاتشان اعمال خواهد شد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت:. استقبال زندانیان از اقامه نماز و مراسم مذهبی در زندان‌ها پرشور است.

حجت‌الاسلام صادقی با اشاره به اینکه زندانیان تا پیش از ورود به زندان ارتباطی با مسجد و نماز ندارند افزود: در حال حاضر برنامه های زیادی در زندان‌ها در حوزه ترغیب به اقامه نماز برای زندانیان اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: برگزاری سه وعده نماز جماعت به‌ویژه در زندان‌های بزرگ، ارتباط با روحانیون و انجام کارهای فرهنگی ازجمله اقدامات انجام‌شده در زندان ها است.

صادقی افزایش سواد و اطلاعات را یکی از کارهای مهم فرهنگی در زندان‌ها اعلام کرد و گفت: هرچه سواد زندانی‌ها و سایر افراد جامعه بیشتر شود جرم و جنایت کمتر خواهد شد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه بابیان اینکه در حال حاضر امکان تحصیل زندانیان از مقاطع ابتدایی تا دانشگاه وجود دارد، افزود: برقراری این امکان با توجه به شرایط زندان‌ها یکسان نیست و وضعیت سواد در برخی زندان‌ها بهتر از سایر آنها است.

صادقی بابیان اینکه برخی از زندانیان قادر به خواندن نماز و قرآن نیستند، گفت: آموزش قرآن و نماز همراه با احکام، یکی دیگر از فعالیت‌های فرهنگی انجام‌شده در زندان‌ها است که در کنار حرفه‌آموزی و آموزش روان‌شناختی در زندان‌ها انجام می‌گیرد.

وی استقبال زندانیان را از حضور در نماز و مراسم‌های مذهبی پرشور عنوان کرد و افزود: انگیزه زندانیان برای حضور در این برنامه‌ها متفاوت است و میزان حضور نیز با توجه به آمادگی‌های روحی و روانی افراد یکسان نیست.

رئیس کل دادگستری کرمانشاه: حضور 700 زندانی حافظ قرآن در زندان‌های کرمانشاه

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با اشاره به تغییر نگرش و رفتار زندانیان حافظ قرآن کریم تصریح کرد: طرح‌هایی که از سال گذشته در قالب حبل المتین و نورالمبین به اجرا درآمده است، موجب رفع کسالت‌های روحی و افزایش نشاط وشادابی در میان مددجویان زندان‌ها شده است.

محمدرضا عدالت خواه حفظ کل و یا بخش‌هایی از قرآن کریم توسط ۷۰۰ نفر از زندانیان و همچنین شرکت ۲۶۰۰ نفر از زندانیان استان در کلاس آموزش قرآن را به عنوان فعالیتی مهم مورد تاکید قرار داد.

مددجوی حافظ قرآن پس از آزادی: از خدا به خاطر این همه سال غفلت شرمسارم

البته تاثیر این اقدام از آمار و ارقام فراتر رفته است و در زندگی پس از رهایی مددجویان از زندان نیز خود را نشان داده است. یکی جوانان تازه از زندان آزاد شده در رابطه با تاثیر اجرای این طرح در زندان‌ها می‌گوید: اگر نگویم همه خلاف‌‎ها را انجام داده‌ام؛ اما اکثر کارهای خلاف را انجام داده‌ام ولی این اواخر در زندان خودم را پیدا کردم و آدم شدم و این مسیر را قرآن برایم باز کرد.

وی گفت: پس از طرحی که از سوی دادگستری کرمانشاه تحت عنوان «حبل المتین» در زندان ارائه شد، با یکی از زندانیان شروع به حفظ قرآن کردیم و در همان ابتدا کوشیدیم با مفاهیم بلند قرآن هم آشنا شویم.

این جوان افزود: قرآن برای تمام زندگی ما برنامه دارد، هر اتفاق بدی که می‌افتد خیری به دنبال دارد، هیچ راهی مثل راه قرآن کامل نیست، با قرآن دوستی پیدا می کنیم که حاضر نیستیم با هیچ چیز و هیچ کس آن را عوض کنیم، اینکه حتی دین خدا بد معرفی شود و ... به من مربوط نیست در درجه اول تنها وظیفه من این است که خودم را اصلاح کنم، قرآن در زندان مرا آزاد کرد، من خدا را در زندان و با قرآن پیدا کردم و از رئیس کل دادگستری سپاسگزارم.

وی گفت: پس از آزادی از زندان مشغول آرایشگری هستم و نگاهم کاملا به زندگی و دنیا عوض شده است. حاضرم هر گونه کاری انجام دهم تا به کسانی که مرتکب اشتباه شده اند بگوید قرآن مانع از تمام اشتباهات می‌شود. ما چند نفر بودیم که با انس با قرآن از زندان رها شده و نگاهمان به زندگی دگرگون شده است.

این زندانی آزاد شده در بخش دیگری ادامه داد: واقعا با تمام وجود از رئیس کل دادگستری سپاسگزارم که بانی این تغییر در ما شد. وظیفه خود دیدم بیایم و از روبرو از ایشان تشکر کنم. ابتدا طرحی که ارائه شد (حبل المتین) برایمان خنده دار بود اما قرآن با ما کاری کرد که اکنون از خدا بخاطر این همه سال غفلت شرمساریم.

مددجوی محکوم به قصاص نفس: پدر و مادر! هر روز یک صفحه قرآن با معنی بخوانید

یکی دیگر از مددجویانی که به اتهام محاربه به قصاص نفس محکوم شده بود نیز در وصیت‌نامه‌اش به پدر و مادرش توصیه کرده تا به قرآن تمسک جویند. او در این نوشته خطاب به پدر و مادر و برادرش تصریح کرده است: درخواستم از شما این است که دفتر قرآنم را بخوانید و بدان عمل کنید. حداقل روزی یک صفحه قرآن با معنی بخوانید، با قرآن دوست شوید. انگار من پیش شما هستم. من وقتی بیرون از زندان بودم حیوان بودم...
 
وی در ادامه این نامه تاکید می‌کند: به لطف خدا من این چند وقت که زندان بودم با قرآن و نماز انس گرفتم و مطمئنا خدا من را بخشیده است شما را به خدا قسم می دهم که روزی یک صفحه  قرآن با معنی بخوانید و نماز هم بخوانید از نماز غافل نشوید.
 
حرفهای این مددجوی محکوم به قصاص، به خوبی نشان می‌دهد که اجرای طرح حبل المتین تا چه اندازه موثر بوده که این فرد شرور با کمک قرآن مجید به گفته خود از خوی حیوانی فاصله گرفته و خانواده‌اش را نیز به اقامه نماز و قرائت قران حداقل هر روز یک صفحه با معنی تشویق کرده است. امید می‌رود با اجرای این طرح در سایر زندان‌های کشور موجبات زندگی سعادتمندانه همه زندانیان فراهم شده تا جامعه‌ای بدون جرم و جنایت را تجربه کنیم.

ثاثیر معنوی کلام خدا بر مجرم اعدامی/ آخرین خواسته زندانی محکوم به قصاص از خانواده‌اش




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *