آشنایی با اولین "فرودگاه بین‌المللی" افغانستان

16:41 - 07 خرداد 1395
کد خبر: ۱۷۷۹۰۱
اولین فرودگاه افغانستان به نام«خواجه رواش» به دستور «امان‌الله خان» در کابل ساخته شد.
آشنایی با اولین  به گزارش سرویس بین الملل مردم کابل برای اولین بار در تاریخ 26 می 1919 میلادی، شاهد پرواز 2 فروند هواپیمای جنگی انگلیسی در آسمان افغانستان بودند که این هواپیماها به قصد بمباران شهر کابل وارد فضای این کشور شدند.
 
پس از آنکه شاه امان‌الله در سال 1919 استقلال افغانستان را بدست آورد، به دنبال احداث فرودگاه برآمد.
 
بنابراین وی در ماه جوزای 1298 دستور داد تا دشت وسیع بلند آب سمت شمال «گلاب باغ» قدیم و «قله شریف خان» را که در سال 1296 میدان جهاد و مقاومت علیه تجاوز دوم انگلیس علیه افغانستان بود را برای ساختن فرودگاه آماده کنند.
 
منطقه مذکور امروز شامل کارته وزیر اکبرخان، رادیو و تلویزیون افغانستان، افغان فیلم ، وزارت هوانوردی و گردشگری، سفارت آمریکا، سفارت آلمان، دبیرستان امانی، کلوپ عسکری است.
 
امان‌الله‌خان بعداً برای ایجاد نیروی هوایی در کشورش تلاش کرد تااینکه درسال 1921 میلادی 3 تن از افسران افغانستان به منظور کسب آموزش در بخش‌های هوایی به کشور ایتالیا فرستاده شدند.
 
جَگرَن محمداحسان‌خان به عنوان خلبان نیروی هوایی منصوب شد و «تورَن غلام‌دستگیرخان» در بخش فنی هوایی و «تورن محمدهاشم‌خان» در بخش رادار کار خود را آغاز کردند.
 
شاه امان‌الله در سال 1921 2 فروند هواپیمای نوع Airco DH.9A را از انگلیس و یک فروند را از کشور روسیه خریداری کرد.
 
در زیر بال هواپیمای انگلیسی نوشته شده است: (الله اکبر) خدا بزرگ است.
 
بعد از شورش علیه شاه امان‌الله سردار عنایت الله که بعد از وی به پادشاهی رسید، بعد از 3 روز سلطنت از همین میدان پرواز کرد. در آن زمان بیشتر پروازها از کشور روسیه بود.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *