فراز تا فرود طرح جرم سیاسی؛ از گذر از ادوار مختلف مجلس تا تصویب نهایی در مجلس نهم

9:57 - 02 خرداد 1395
کد خبر: ۱۷۶۵۴۰
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
بررسی طرح جرم سياسی بعد از سال‌ها بحث و بررسی و گذر از دوره‌های مختلف مجلس، سرانجام با گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد این لایحه «اعاده شده از شورای نگهبان» 29 اردیبهشت ماه و در روزهای پایانی مجلس نهم با تصویب شورای نگهبان پرونده این لایحه بسته و جرم سیاسی صاحب قانون شد.
به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی ، علی‌رغم اینکه در اصل 168 قانون اساسی بر تعریف جرم سیاسی تاکید شده هنوز قانونی در این زمینه به تصویب نرسیده بود، در این خصوص از سال 1383 لایحه ای تدوین اما پس از تصویب مجلس، با ایرادات متعدد شورای نگهبان مواجه شد.
 
 سرانجام طرح تعريف جرم سياسی يكشنبه 31 شهريور ماه 1392 بعد از سال‌ها بحث و بررسی و گذر از دوره‌های مختلف مجلس در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد و سپس در دستور کار کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس قرار گرفت و بعد از بحث و بررسی طرح جرم سیاسی مصوب چهارم بهمن‌ماه 1394 مجلس شورای اسلامی در جلسه 12 اسفندماه 94 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تأیید نشد.
 
نظر این شورا اینگونه اعلام شد که -عبارت «سلب غیرقانونی آزادی افراد» در بند (پ) ماده 3، با عبارت «نقض آزادی‌های مشروع دیگران» در بند (د) ماده 16 قانون فعالیت احزاب، جمعیت‌ها، انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته‌شده مصوب 1360/6/7 مذکور در بند (پ) ماده 2 قابل جمع نیست و ایجاد ابهام می‌نماید؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.
 
در نهایت طرح جرم سیاسی باز هم به صحن مجلس رسید و گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد طرح جرم سیاسی ـ اعاده شده از شورای نگهبان ـ در دستورکار صحن علنی قرار گرفت و در 29 اردیبهشت ماه شورای نگهبان آن را تایید کرد.

طبق نظر شورای نگهبان، طرح جرم سیاسی که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیستم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و نود و پنج به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه مورخ 29 اردیبهشت ماه 1395شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *