"طالبان" هنوز پاسخ مثبتی درباره شرکت در مذاکرات صلح نداده‌ است

10:21 - 02 خرداد 1395
کد خبر: ۱۷۶۱۲۷
سرتاج عزیز گفت: طالبان هنوز پاسخ مثبتی برای شرکت در مذاکرات صلح نداده و دولت کابل باید موضع خود را در این زمینه روشن کند.
 به گزارش سرویس بین الملل سرتاج عزیز مشاور امور خارجی نخست وزیر پاکستان اظهار داشت: هنوز طالبان پاسخ مثبتی برای شرکت در مذاکرات صلح نداده‌اند.
 
وی افزود: دولت کابل باید پیام واضح و روشنی برای شرکت طالبان در مذاکرات داشته باشد.
 
عزیز گفت: برخی کشورها سعی دارند این موضوع را مطرح کنند که پاکستان به طور کامل طالبان را کنترل می‌کند که موجب توقعات بی‌جا از اسلام‌آباد می‌شود.
 
این خبر در حالی منتشر می‌شود که پنجمین نشست مقامات چین، پاکستان، آمریکا و افغانستان در اسلام‌آباد به منظور دستیابی به صلح بین دولت کابل و طالبان به کار خود پایان داد.
 
آمریکا و افغانستان از چندی پیش خواهان فشار پاکستان برای کشاندن طالبان به پای میر مذاکره هستند و انتظار دارند اسلام‌آباد از نفوذ خود برای پیشبرد اهداف صلح استفاده کند.
 
افغانستان برای حضور جدی در نشست چهارجانبه صلح این کشور شرط تعیین کرده بود و به همین علت است که هیچ نماینده‌ای را به پاکستان نفرستاد.
 
دولت افغانستان گفته بود که اگر تعهدات پاکستان در نشست چهارجانبه عملی نشود در دور بعدی این نشست شرکت نخواهد کرد.
 
دولت افغانستان اعلام کرده بود که روسیه و سازمان ملل متحد نیز باید در این نشست شرکت کنند.
 
دور قبلی نشست چهارجانبه که در کابل برگزار شد نتیجه‌ای در بر نداشت.
 
قبل از این هم،‌مذاکره طالبان با نمایندگان دولت افغانستان که در منطقه «مری» نزدیک اسلام‌آباد پایتخت پاکستان انجام شد با مشروط کردن هر نوع توافق به خروج نیروهای خارجی از افغانستان بی‌نتیجه پایان یافت.
 
انتشار خبر مرگ ملا‌عمر رهبر طالبان، مذاکره این گروه با دولت افغانستان را به حالت تعلیق درآورد و این موضوع تاکنون به صورت جدی پیگیری نشده است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *