پیدا‌شدن نسخه طلاکوب "خیام" در کشتی "تایتانیک" + فیلم

6:00 - 28 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۷۴۳۵۲
خبرگزاری میزان-در مستند "حقیقت گمشده" داستان سرگذشت اسرارآمیز پیدا‌شدن نسخه طلاکوب "خیام" شاعر بزرگ ایرانی را در کشتی تایتانیک مشاهده می‌کنید.
به گزارش گروه چند رسانه‌ ای ، یکی از ارزشمندترین اشیاء نهفته در کشتی تایتانیک، یک نسخه طلاکوب شده از دیوان رباعیات خیام است که با گذشت سال‌ها هنوز در قعر اقیانوس آرمیده. داستان سرگذشت رازآمیز این کتاب قصه، این فیلم به کارگردانی محمدعلی فارسی است.

[video src='https://www.mizan.news/wp-content/uploads/2022/01/553398_908.mp4']

دانلود

var player = videojs('player_472814_553327',{poster:'',width:400,height:300}); player.one('play', (function(){ $.post('/fa/ajax/news/video/553327',{},function (data) {}); }));

دانلود

حکیم ابوالفتح عمربن ابراهیم الخیامی مشهور به "خیام" فیلسوف و ریاضیدان و منجم و شاعر ایرانی در سال ۴۳۹ هجری قمری در نیشابور زاده شد. وی در ترتیب رصد ملکشاهی و اصلاح تقویم جلالی همکاری داشت. وی اشعاری به زبان پارسی و تازی و کتابهایی نیز به هر دو زبان دارد. از آثار او در ریاضی و جبر و مقابله رساله فی شرح ما اشکل من مصادرات کتاب اقلیدس، رساله فی الاحتیال لمعرفه مقداری الذهب و الفضه فی جسم مرکب منهما، و لوازم الامکنه را می‌توان نام برد. وی به سال ۵۲۶ هجری قمری درگذشت. گفتنی است، رباعیات او شهرت جهانی دارد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *