بازسازی نامناسب در بافت‌های فرسوده شهری

5:55 - 23 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۷۲۵۳۳
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی گفت: بازسازی نامناسبی در بافت‌های فرسوده برای کاهش خطر پذیری زلزله صورت گرفته است.
به گزارش  گروه اقتصاد، محمد شکر‌چی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در خصوص بافت های فرسوده در کشور گفت: در مرکز تحقیقات موضوع زلزله تهران در بافت فرسوده و عوامل پیرامونی مورد بررسی قرار می گیرد.
 
وی ادامه داد: کارگروه‌هایی برای تعیین نقشه گسل‌های تهران تشکیل دادیم.  
 
شکرچی زاده افزود: یکی از نگرانی ها در زمان وقوع زلزله ؛ آتش سوزی است که پیش از زلزله ، تلفات می گیرد.
 
وی تاکید کرد: در اغلب شهرهای بزرگ بخش قابل توجهی از سکونت در بافت فرسوده است و جمعیت قابل توجهی در بافت‌های نا‌کارآمد و فرسوده زندگی می کنند که اگر زلزله‌آی صورت گیرد بسیار آسیب‌پذیر هستند.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: سند باز‌آفرینی بافت ناکار‌آمد مراحل قانونی را سپری کرده است و به زودی عملیاتی می شود.
 
شکرچی‌زاده با بیان اینکه بافت‌های فرسوده از مصالح سنتی و پایداری کم ساخته شدند ،گفت: از سالهای گذشته چگونگی بهسازی ساختمانهای خشت و گل را مورد بررسی قرار دادیم تا بازسازی همراه با پایداری و مقاوم در برابر زلزله باشد.
 
وی افزود: برخی از شهرهای بزرگ از جمله تبریز وضعیت گسل‌ها به گونه‌ای است که از گسل‌های تهران نیز آسیب پذیرتر‌ است.  
 
شکرچی زاده ادامه داد: در شوراهای مرتبط و کمیته ملی بازآفرینی بافتهای نارکارآمد اعلام آمادگی کردیم تا هر اقدامی برای بهسازی بافت فرسوده انجام می شود با ملاحظات خطرپذیری زلزله باشد.
 
وی تاکیدکرد: از نظر علم زلزله شناسی در صدر کشورهای بزرگ جهان هستیم و آئین‌نامه 2800 با ملاحظات شرایط کشور ما بسیار خوب تدوین شده است.
 
شکرچی زاده افزود: ما از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مسلط به موضوع زلزله هستیم و در سند ‌بازآفرینی بندهای مشخص شده است که اقدامات بازسازی با ملاحظات کاهش خطرپذیر است.
 
وی افزود: با شبکه های بین المللی مطالعات زلزله در ارتباط هستیم و قراردادی با مرکز تحقیقات در امریکا برای مبادلات اطلاعات در حوزه شتاب نگاری زلزله را منعقد کردیم.
 
شکرچی زاده گفت : در کشور تجارب بازسازی خوبی داریم که باید به طور بهینه استفاده شود.‌




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *