اهمیت نوسازی ناوگان هوایی و توسعه فرودگاهها/ورود هواپیمای جدید به کشور از نیمه سال
آخوندی با اشاره به پروژههای بخشهای مختلف حوزه حمل و نقل و مسکن گفت: در حوزه حمل و نقل سریعترین و دستیافتنیترین راهکار توسعه حمل و نقل هوایی است.
به گزارش گروه اقتصاد ، عباس آخوندی اظهار داشت: در حوزه حمل و نقل سریعترین و دستیافتنیترین راهکار توسعه حمل و نقل هوایی است.
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: بیش از ۶۰ فرودگاه در کشور وجود دارد که تنها حدود ۱۰ فرودگاه فعال است که اگر بتوانیم ناوگان هوایی را نوسازی کنیم کار بسیار بزرگی انجام شده است و سرمایههای زیادی را فعال میکنیم.
آخوندی بیان کرد: اولین گامی که در این زمینه برداشتیم، عقد قرارداد با شرکتهای خارجی برای خرید ۱۳۸ فروند هواپیما بود که در سال ۲۰۱۶ سری نخست این هواپیماها وارد کشور میشوند و ناظر تحول بزرگی در ناوگان هوایی خواهیم بود.
وی افزود: با برقراری پروازهای مستقیم زمینه برای توسعه ایران فراهم شده است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نوسازی فرودگاه ها نیز با سرمایهگذاری داخلی و خارجی انجام میشود و سال گذشته اقدام مهمی در این زمینه انجام شد و شهر فرودگاهی و منطقه ویژه تجاری امام خمینی (ره) نیز ایجاد شد.
وی افزود: ترمینال سلام در فرودگاه امام خمینی (ره) پاییز احداث می شود و این موضوع سبب به سامان شدن فرودگاه امام خمینی میشود.
آخوندی گفت: فرودگاه های بوشهر، اهواز، شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز نیز با سرمایهگذاری خارجی توسعه مییابد.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: اتصال شبکه ریلی ایران به آسیا در جهت توسعه کشور بسیار موثر خواهد بود و در این زمینه تلاش میشود تا شبکههای ریلی در شهرهای مرزی به کشورهای همسایه متصل شود.
وی ادامه داد: ریل در غرب کشور به سمت کرمانشاه توسعه مییابد و به خارج از کشور متصل میشود. اتصال شبکه ریلی به همسایگان میتواند در جهت تجارت و ترانزیت تاثیرگذار باشد.
آخوندی یادآور شد: در حوزه جادهای هم بزرگراههای ایران را به کشورهای همسایه متصل و پایانههای مرزی را فعال می کنیم که سرمایهگذاری هایی نیز در این زمینه انجام شده است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه ریلی توسعه ناوگان و خطوط آن در کنار حمل و نقل مورد توجه قرار دارد. در حوزه ناوگان کم و کسری فراوانی وجود دارد که مجبوریم از واگنهایی با عمر بیش از ۵۰ سال استفاده کنیم که در این زمینه در حال خرید هستیم و سعی بر استفاده از محصولات داخلی داریم.
وی افزود: ایران باید به سمت کشورهایی که دارای راه آهن سریع السیر هستند برود که در این زمینه به دنبال راه اندازی قطار پرسرعت تهران به اصفهان هستیم که این خط با فرودگاه امام خمینی (ره) و قم نیز متصل میشود.
آخوندی در ادامه با اشاره به پروژه مهم برقیسازی ریلی تهران- مشهد گفت: حدود ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای این بخش صورت گرفته که ۲۰۰ کیلومتر در ساعت افزایش سرعت خواهیم داشت، همچنین ظرفیت تعداد حمل مسافر از ۱۳ میلیون نفر در سال به ۳۵ میلیون نفر افزایش خواهد داشت و مهم ترین محور شرق ایران است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه در خصوص توسعه حمل و نقل کلان شهرها و حومه آن گفت: رفت و آمد میان حومه و کلان شهرها بسیار مهم است که از حومه به تهران روزانه بیش از ۴۵۴ هزار خودرو رفت و آمد دارند که با توسعه حمل و نقل ریلی بین کلان شهر تهران و حومه آن عمده تردد خودروها، مصرف سوخت و آلودگی کاهش یافته و رفاه افزایش می یابد.
وی در ادامه در خصوص توسعه بنادر ایران گفت: حمل بار در خلیج فارس بین بخش جنوبی و شمالی آن مسئله بود که با توجه به ظرفیت خوب بنادر تجدید قراردادی در خصوص خطوط کشتیرانی بین المللی داشتیم و اکنون ۱۸ لاینر بین المللی به صورت مستقیم امکان پهلوگیری در بنادر ایران را بدون وابستگی به سایر کشورهای خلیج فارس دارند.
آخوندی در ادامه با اشاره به سرمایهگذاری خوبی که در بنادر مختلف شمال کشور صورت گرفته، گفت: ظرفیت بندر امیرآباد به ۷.۵ میلیون تن افزایش می یابد و همچنین فاز دوم خلیج فارس برای ایجاد بندری کاملا کانتینری خواهیم داشت ضمن اینکه آغاز فاز سوم بندر شهید رجایی با ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در حال مذاکره است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بندر چابهار ظرفیتی بالغ بر ۲.۵ میلیون تن داشت که تا آخر سال با افزایش ۶ میلیون تنی به ۸.۵ میلیون تن خواهد رسید، همچنین سعی داریم در دریای عمان کریدوری بگذاریم که وابستگی به بنادر کشورهای خلیج فارس کاهش یابد و بنادری با ظرفیت بالا داشته باشیم.
وی با اشاره به طرح توسعه جادههای کشور و نوسازی ناوگان ۶۵ هزار کامیون بیان کرد: این ناوگان ها باعث افزایش مصرف گازوئیل و آلودگی هستند که با هماهنگی سه جانبه وزارت نفت، وزارت راه و اتحادیه کامیونداران در جهت توسعه حمل و نقل حرکت خواهیم کرد.
وزیر راه و شهرسازی در پایان تاسیس صندوق توسعه حمل و نقل در مجلس را سرمایه بزرگی برای توسعه حمل و نقل دانست و در خصوص برنامه های مسکن این وزارتخانه نیز توضیح داد: در سال ۹۴ عمده پیشنهادات دولت در بودجه تصویب شد که امیدواریم در سال ۹۵ شاهد توسعه مسکن و تجدید منابع از طریق پس انداز باشیم، همچنین واحدهای تاریخی، فرسوده و حاشیه ای حدود یک سوم جمعیت شهری ایران را در بردارد که دولت برای رهاسازی مردم از این بافتها برنامه دارد.
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: بیش از ۶۰ فرودگاه در کشور وجود دارد که تنها حدود ۱۰ فرودگاه فعال است که اگر بتوانیم ناوگان هوایی را نوسازی کنیم کار بسیار بزرگی انجام شده است و سرمایههای زیادی را فعال میکنیم.
آخوندی بیان کرد: اولین گامی که در این زمینه برداشتیم، عقد قرارداد با شرکتهای خارجی برای خرید ۱۳۸ فروند هواپیما بود که در سال ۲۰۱۶ سری نخست این هواپیماها وارد کشور میشوند و ناظر تحول بزرگی در ناوگان هوایی خواهیم بود.
وی افزود: با برقراری پروازهای مستقیم زمینه برای توسعه ایران فراهم شده است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نوسازی فرودگاه ها نیز با سرمایهگذاری داخلی و خارجی انجام میشود و سال گذشته اقدام مهمی در این زمینه انجام شد و شهر فرودگاهی و منطقه ویژه تجاری امام خمینی (ره) نیز ایجاد شد.
وی افزود: ترمینال سلام در فرودگاه امام خمینی (ره) پاییز احداث می شود و این موضوع سبب به سامان شدن فرودگاه امام خمینی میشود.
آخوندی گفت: فرودگاه های بوشهر، اهواز، شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز نیز با سرمایهگذاری خارجی توسعه مییابد.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: اتصال شبکه ریلی ایران به آسیا در جهت توسعه کشور بسیار موثر خواهد بود و در این زمینه تلاش میشود تا شبکههای ریلی در شهرهای مرزی به کشورهای همسایه متصل شود.
وی ادامه داد: ریل در غرب کشور به سمت کرمانشاه توسعه مییابد و به خارج از کشور متصل میشود. اتصال شبکه ریلی به همسایگان میتواند در جهت تجارت و ترانزیت تاثیرگذار باشد.
آخوندی یادآور شد: در حوزه جادهای هم بزرگراههای ایران را به کشورهای همسایه متصل و پایانههای مرزی را فعال می کنیم که سرمایهگذاری هایی نیز در این زمینه انجام شده است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه ریلی توسعه ناوگان و خطوط آن در کنار حمل و نقل مورد توجه قرار دارد. در حوزه ناوگان کم و کسری فراوانی وجود دارد که مجبوریم از واگنهایی با عمر بیش از ۵۰ سال استفاده کنیم که در این زمینه در حال خرید هستیم و سعی بر استفاده از محصولات داخلی داریم.
وی افزود: ایران باید به سمت کشورهایی که دارای راه آهن سریع السیر هستند برود که در این زمینه به دنبال راه اندازی قطار پرسرعت تهران به اصفهان هستیم که این خط با فرودگاه امام خمینی (ره) و قم نیز متصل میشود.
آخوندی در ادامه با اشاره به پروژه مهم برقیسازی ریلی تهران- مشهد گفت: حدود ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای این بخش صورت گرفته که ۲۰۰ کیلومتر در ساعت افزایش سرعت خواهیم داشت، همچنین ظرفیت تعداد حمل مسافر از ۱۳ میلیون نفر در سال به ۳۵ میلیون نفر افزایش خواهد داشت و مهم ترین محور شرق ایران است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه در خصوص توسعه حمل و نقل کلان شهرها و حومه آن گفت: رفت و آمد میان حومه و کلان شهرها بسیار مهم است که از حومه به تهران روزانه بیش از ۴۵۴ هزار خودرو رفت و آمد دارند که با توسعه حمل و نقل ریلی بین کلان شهر تهران و حومه آن عمده تردد خودروها، مصرف سوخت و آلودگی کاهش یافته و رفاه افزایش می یابد.
وی در ادامه در خصوص توسعه بنادر ایران گفت: حمل بار در خلیج فارس بین بخش جنوبی و شمالی آن مسئله بود که با توجه به ظرفیت خوب بنادر تجدید قراردادی در خصوص خطوط کشتیرانی بین المللی داشتیم و اکنون ۱۸ لاینر بین المللی به صورت مستقیم امکان پهلوگیری در بنادر ایران را بدون وابستگی به سایر کشورهای خلیج فارس دارند.
آخوندی در ادامه با اشاره به سرمایهگذاری خوبی که در بنادر مختلف شمال کشور صورت گرفته، گفت: ظرفیت بندر امیرآباد به ۷.۵ میلیون تن افزایش می یابد و همچنین فاز دوم خلیج فارس برای ایجاد بندری کاملا کانتینری خواهیم داشت ضمن اینکه آغاز فاز سوم بندر شهید رجایی با ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در حال مذاکره است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بندر چابهار ظرفیتی بالغ بر ۲.۵ میلیون تن داشت که تا آخر سال با افزایش ۶ میلیون تنی به ۸.۵ میلیون تن خواهد رسید، همچنین سعی داریم در دریای عمان کریدوری بگذاریم که وابستگی به بنادر کشورهای خلیج فارس کاهش یابد و بنادری با ظرفیت بالا داشته باشیم.
وی با اشاره به طرح توسعه جادههای کشور و نوسازی ناوگان ۶۵ هزار کامیون بیان کرد: این ناوگان ها باعث افزایش مصرف گازوئیل و آلودگی هستند که با هماهنگی سه جانبه وزارت نفت، وزارت راه و اتحادیه کامیونداران در جهت توسعه حمل و نقل حرکت خواهیم کرد.
وزیر راه و شهرسازی در پایان تاسیس صندوق توسعه حمل و نقل در مجلس را سرمایه بزرگی برای توسعه حمل و نقل دانست و در خصوص برنامه های مسکن این وزارتخانه نیز توضیح داد: در سال ۹۴ عمده پیشنهادات دولت در بودجه تصویب شد که امیدواریم در سال ۹۵ شاهد توسعه مسکن و تجدید منابع از طریق پس انداز باشیم، همچنین واحدهای تاریخی، فرسوده و حاشیه ای حدود یک سوم جمعیت شهری ایران را در بردارد که دولت برای رهاسازی مردم از این بافتها برنامه دارد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *