بعثت پیامبر سرآغاز احیای حقوق انسان‌ها و مبارزه با خرافه پرستی است

13:00 - 16 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۹۷۴۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
جهانگیر گفت: پیامبر اسلام در زمانی ظهور کرد که انسان دچار جاهلیت بزرگی بود و در این جاهلیت، انسان‌ها به شدت خرافه پرست و به دور از هرگونه تعقل بودند.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی سازمان زندان‌ها، اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها در مراسم جشن عید سعید مبعث طی سخنانی به اهمیت موضوع بعثت و ضرورت شناخت آن با توجه به ویژگی های عصر پیامبر پرداخت.

وی در جمع کارکنان سازمان زندان ها گفت: برای شناخت بعثت و درک حرکت عظیم پیامبر باید عصر پیامبر را از ۵۰ سال قبل از بعثت را با ۵۰ سال بعد از بعثت مطالعه کرد تا به عظمت کار رسول مکرم اسلام پی برد.

جهانگیر ادامه داد: پیامبر اسلام در زمانی ظهور کرد که انسان دچار جاهلیت بزرگی بود و در این جاهلیت می بینیم که انسان ها به شدت خرافه پرست و به دور از هرگونه تعقل بودند و در این شرایط پیامبر گرامی اسلام برای دعوت مردم به یکتا پرستی و ارائه مکارم اخلاق پرداخت.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه گفت: یک از ویژگی های مردم در زمان جاهلیت تجسم گرایی بود به این معنی که صرفاً آنچه را که می دیدند باور داشتند که یکی از دلایل گرایش آنها به بت پرستی همین مساله بود ولی خدایی که پیامبر معرفی می کرد کاملاً با برداشت های آنها متفاوت بود و این نیز یکی دیگر از سختی های کار حضرت محمد(ص) بود.

وی در ادامه افزود: وقتی تغییر نگرش مردم در باور قلبی شان نسب به خداوند و درک خدای نادیده به جای انواع بت ها و مصادیق آن، بی شباهت به معجزه نبود که پیامبر بزرگوار اسلام با تکیه بر شخصیت متعالی و اخلاق الهی این رسالت عظیم را به نحو احسن انجام داد.

مشاور رئیس دستگاه قضا گفت: گام دوم رسالت پیامبر بعد از معرفی خدای یکتا، مبارزه با مظاهر شرک در جامعه بود که به نوبه خود کاری سخت و طاقت فرسا بود.

وی تصریح کرد: مبارزه با خرافه پرستی های رایج، مبارزه با برده داری که یکی از رسوم ریشه دار در آن عصر بود از جمله اقدامات پیامبر در نهادینه سازی اسلام در جامعه بود.

رئیس سازمان زندان ها افزود: همین موضوع برده داری در اروپایی که ادعای تمدن دارد در زمان انقلاب صنعتی و زمانی که عملا نیازی به برده داری نبود پایان یافت در حالی که پیامبر بزرگوار ما هزار سال قبل از انقلاب صنعتی به مبارزه با آن پرداخت.

وی گفت: علاوه بر حقوق انسان ها، اسلام در هزار و چهارصد سال پیش حقوق حیوانات را نیز به رسمیت شناخت.

این مقام ارشد قضایی با بیان اینکه همزمان با استقرار اسلام و توسعه سرزمین های اسلامی جریان های مختلف در جامعه اسلامی آن زمان ظهور می کرد گفت: در همان زمان استقرار اسلام جریان های مختلفی در جامعه تشکیل شد که یکی از آن ها جریان افراد فرصت طلب بود که با بهره برداری از شرایط پیش آمده به دنبال اهداف خود رفتند و همین جریان بلافاصله بعد از رحلت پیامبر(ع) جریان حکومت اسلامی را تغییر دادند.

رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور یکی دیگر از اقدامات مهم پیامبر را باقی گذاشتن معجزات بزرگ در جمع امت اسلامی دانست و گفت: بعد از قرآن که معجزه جاوید و جهانی پیامبر اسلام است ایشان با معرفی دو چهره پر عظمت دو معجزه بزرگ در بین مردم به امانت سپرد که عبارتند از حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) که به تایید همه عالمان، اسلام بدون این دو بزرگوار قابل تاویل نبود.

وی تصریح کرد: پیامبر عظیم الشان اسلام با معرفی این دو چهره در آن عصر به عنوان انسان کامل نمونه های ارزشمندی را به بشریت معرفی نمود که در دامان خویش آن ها را پرورش داده بود.
جهانگیر در پایان تاکید کرد: امروز همه ما به عنوان ودیعه داران امانت عظیم پیامبر(ص) وظیفه داریم با تاسی و تبعیت محض ، ضمن شناخت کامل اسلام و حضرت محمد(ص) به آموزه های آن پیامبر اولوالعزم جامع عمل بپوشانیم.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *