تویوتا به تعمیرگاه می رود / احتمال تعلیق فعالیت «ایرتویا» +سند

9:37 - 12 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۷۷۰۲
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
سازمان حمایت مصرف کنندگان در این نامه خود خطاب به حدادزاده ضمن اشاره به «گزارشات متعدد واصله درباره عدم رعایت ضوابط دستورالعمل واردات خودرو» توسط این شرکت، نام برخی از معترضان بخش خصوصی به نحوه عملکرد ایرتویا را ذکر کرده است.
به گزارش گروه اقتصاد ، به نظر می رسد این نظارت و رصد دستگاههای ذیربط بخش خصوصی و دولتی روی نحوه فعالیت واردکنندگان خودرو، به همین جا ختم نشده و بر اساس ابلاغیه دیگر سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، وضعیت شرکت مشهور «ایرتویا» نماینده رسمی شرکت تویوتا در ایران نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
 
سازمان حمایت مصرف کنندگان در این نامه خود خطاب به حدادزاده که یکی از غولها و نام های بزرگ در صنعت واردات خودرو محسوب می شود، ضمن اشاره به «گزارشات متعدد واصله درباره عدم رعایت ضوابط دستورالعمل واردات خودرو» توسط این شرکت، از اخطار نهایی به نحوه عملکرد ایرتویا در ایران سخن گفته است.
 
همچنین در ادامه این نامه مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت، به مدیرعامل ایرتویا هشدار داده شده است در صورت عدم رعایت قوانین و دریافت گزارشات مبنی بر عدم همکاری آن شرکت در ارائه خدمات پس از فروش و مانند آن، موضوع «تعلیق نمایندگی آن شرکت» به صورت جدی در دستور کار این سازمان قرار خواهد گرفت.
 
یکی از برنامه های مهم و اقدامات موثری که دولت یازدهم در خصوص مدیریت واردات انجام داده است، نظام مند کردن ورود خودروهای سواری خارجی به داخل کشور بود که اگرچه در مرحله اجرا، با نقدها و اعتراضاتی همراه شد اما همگان متفق القول بودند که باید فکری در این زمینه می شد.

تویوتا به تعمیرگاه می رود / احتمال تعلیق فعالیت «ایرتویا» در ایران +سند


به عنوان مثال، طبق دستورالعمل مصوب شهریورماه سال 1394 دولت در خصوص واردات خودرو، مواردی مهمی چون «تعیین مسئولیت رسیدگی و داوری در موارد بروز اختلاف با سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و پیش بینی اقدامات تعزیری، تعلیق و ابطال گواهی نمایندگی با متخلفین» ذکر شده است که می تواند ساز و کار مناسبی برای برخورد با متخلفین باشد.

بر اساس همین مجوزهای قانونی، اولین مصداق برخورد با متخلفین را می شد در نمایندگی برند مشهور و لوکس «پورشه» در ایران پیدا کرد چرا که طبق نامه سید محمود نوابی رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان خطاب به وزارت صنعت، خبر از «تعلیق» نماینده رسمی پورشه در ایران داده شد.

در حالی که برخی فعالان این بازار از الکترونیکی شدن قریب الوقوع ثبت سفارش واردات خودرو و فراهم آمدن امکان کنترل دقیق تر وارد کنندگان توسط مراجع نظارتی و امنیتی سخن می گویند عزم دولت و وزارت صنعت برای برخورد با نمایندگی های متخلف خواهد توانست اعتماد بیشتری به تابلوهای نمایندگی در کشور ببخشد.

البته رضایی رییس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو نیز در نشست خبری روز شنبه خود که ایسنا خبر آنرا منتشر کرده با انتقاد از برخی وارد کنندگان اظهار داشت:  نمایندگی‌های به اصطلاح رسمی خودروسازان خارجی دستورالعمل واردات خودرو را رعایت نمی‌کنند به عنوان مثال شرکت ایرتویا مبلغ سه درصد ارزش گمرکی برای صدور گارانتی را از واردکنندگان غیر نمایندگی اخذ کرده اما برگه گارانتی را تحویل نداده است.

رییس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو همچنین افزوده است: شرکت ایرتویا در این زمینه عنوان می‌کند که به عنوان مثال خودروی کرولا وارد شده از سوی شرکتهای غیر نمایندگی دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 نیست در حالیکه خود شرکت ایرتویا خودروهای فاقد استاندارد یورو 5 وارد می‌کند.

منبع:صبحانه آنلاین



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *