فرصت دگر خواهی در استانبول

11:57 - 30 فروردين 1395
کد خبر: ۱۶۲۱۵۶
مقایسه ی دو عکس سلفی پر ماجرا... یکی در استانبول و دیگری صنعا.

به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از ریشه، سازمان کنفرانس اسلامی معروف به سازمان همکاری اسلامی، دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد است که به عضویت از ۵۷ کشور به گسترش بیش از چهار قاره است. سازمان صدای جمعی جهان اسلام و تضمین برای حفاظت و حمایت از منافع جهان اسلام در روح ترویج صلح بین‌المللی و هماهنگی میان افراد مختلف جهان است. سازمان بر اساس تصمیم اجلاس تاریخی که در رباط، پادشاهی مغرب در ۲۵ سپتامبر ۱۹۶۹ برگزار شد به عنوان یک نتیجه از آتش‌سوزی جنایی مسجد الاقصی در اشغال بیت المقدس تأسیس شد. به نظر میرسد سازمان همکاری اسلامی به مراتب اهمیتش از دیگر سازمان های منطقه ای و... بیشتر باشد.

 فرصت دگر خواهی در استانبول

وسعت جغرافیایی این سازمان نیز درعکس زیر به روشنی مشخص است.

فرصت دگر خواهی در استانبول

سیزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی چند روز پیش و در استانبول ترکیه کار خود را آغاز و به پایان رساند. طبیعتا این فرصت این فرصت خوبی برای مطرح کردن مسائل مهم جهان اسلام توسط ایران و گام نهادن در جهت دستگیری از کشورهای مورد ظلم و ستم واقع شده بود فرصتی که البته و به ظاهر از دست رفت...

 

برای شرکت در چنین اجلاس و نشست مهمی قطعا باید مهمترین مسائل جهان اسلام که به نوعی با سیاست های جمهوری اسلامی و منویات آن همخوانی داشته باشد به طور کامل مطرح شود.

 

سرفصل های سخنرانی دکتر روحانی در سیزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، البته بعد از صحبت های کلی درباره اسلام و منطقه و  تقریب روابط ایران و عربستان، از قرار زیر است:

 

  • باید به نام اسلام در ائتلاف جهانی برای صلح و مقابله با خشونت، پیشگام باشیم
  • رژیم صهیونیستی، منبع اصلی تولید خشونت و افراطی‌گری است
  • اگر تروریستها کشورهای اسلامی را تهدید کنند و از ما کمک خواسته شود؛ درنگ نخواهیم کرد
  • آنروز که به غزه تجاوز شد، حزب الله قهرمان و ایران کنار مردم غزه و لبنان ایستادند

 

 

سوالی که ذهن ها را به خودش معطوف میکند این است که آیا از مسئله مهم یمن در این اجلاس مهم و تاثیر گذار غفلت نشده است؟

 

این درحالی است که متجاوز به کشور یمن و مسئول اصلی جنایات حقوق بشری در یمن، یعنی عربستان در جلسه حضور داشته است. و باز هم باید پرسید آیا از استفاده از فرصت مغتنم لابی جهان اسلام برای ختم ماجرای تجاوز به یمن غفلت نشد؟

 

 

***اما اصلا اهمیت استراتژیک یمن برای ایران چیست؟

کشوری با وسعت یک سوم ایران و جمعیتی ۲۰ میلیونی در جنوب شبه‌جزیره عربستان که هیچ مرز مشترکی با ایران ندارد چرا برای ایران اینقدر اهمیت پیدا کرده که آشکارا از گروه‌هایی که در آن کشور «انصار الله» خوانده می‌شوند حمایت معنوی می‌کند؟

برخی تحلیلگران وجود ۴۰ درصد شیعه در یمن را دلیلی کافی برای مهم شدن این کشور در چشم جمهوری اسلامی می‌دانند؛ آنقدر مهم که به‌گفته آنها در آن‌جا دست به حمایت های معنوی  «شاخه یمنی حزب‌الله» یعنی «انصارالله» بزرگترین جمعیت شیعیان مظلوم یمن بزند.

رکن دفاع از مظلوم شاکله مهمی در اسلام است  که  جمهوری اسلامی ایران هر روز و همه روز  به گواه تاریخ پیشگام این عرصه مهم اسلامی و انسانی بوده است

 دسته ای دیگر از تحلیلگران اما این مسئله را تنها دلیل مهم بودن یمن برای ایران نمی‌دانند و معتقد اند جدا از مسئله عقیدتی، این کشور به‌خاطر خلیج عدن به‌عنوان گذرگاه تانکرهای نفتی و راه دسترسی خلیج فارس به بازارهای بین‌المللی نیز برای ایران اهمیت دارد.

این اهمیت استراتژیک نیز تنها مخصوص جمهوری اسلامی نیست، بلکه محمدرضا پهلوی نیز به دلایلی برای یمن اهمیت ویژه‌ای قائل بود. به همین دلیل بود که شاه مخلوع دو هزار نیروی نظامی برای تربیت ارتش یمن به این کشور فرستاده بود. البته در آن زمان یمن جنوبی دولتی کمونیستی و تحت فرمان شوروی سابق داشت و شاه از ترس نفوذ کمونیست‌ها و سرنگونی حکومت اش، یمن شمالی را تقویت می‌کرد.

 

داود هرمیداس باوند، استاد حقوق و روابط بین‌الملل دانشگاه تهران از این دسته از تحلیلگران است. او می‌گوید: «یمن باب المندب را کنترل می‌کند و باب المندب هم یکی از آبراه‌ها و تنگه های مورد استفاده بین المللی برای نقل و انتقال انرژی از خاورمیانه به اروپاست. بنابراین جزو یکی از تنگه‌ها و آبراه های مهم بین المللی ست و تردد ویژه ای هم دارد»

 

گذشته از تحلیل های سیاسی و منافع بین المللی و استراتژیک یمن برای ایران، کافی است که این عکس را که به تازگی منتشر شده است را یک بار ببینید.

 فرصت دگر خواهی در استانبول

یک پدر یمنی با پیکر کودک از دست رفته خود با چشمانی اشک آلود عکس گرفت ، این عکس و وداع غم انگیز به عنوان دردناک ترین سلفی جهان انتشار داده شد.

دیگر سوی اما ما چه فرصت غنیمی داشتیم ، فرصت ایراد سخنرانی مقابل پیشروی یکی از وسیع ترین وقایع ضد حقوق بشری جهان...   محیط شلوغی بود ، برخی مقامات ما نیز با هموطنانمان در ترکیه سلفی هایی گرفتند...

 فرصت دگر خواهی در استانبول

در آخر لازم به ذکر است که  هیچ یک از قسمت های سخنرانی دکتر روحانی در نشست سازمان های همکاری اسلامی در استانبول به صورت زنده پوشش داده نشد و دولت ترکیه به خاطر این امر مجبور به توضیح شد. شاید دلیل اصلی این کارشکنی ترک ها این بود که تقریبا مطمئن بودند در صحبت های آقای رئیس جمهور اشاره های تند و تیزی به جنایات عربستان در یمن خواهد شد، لذا رسم رفاقت با عربستان را به جای آورده و سخنان دکتر روحانی را با فاصله منتشر کردند تا فرصت تدبیر داشته باشند که کار به آنجا کشیده نشد.

 فرصت دگر خواهی در استانبول

*اما ظاهرا ترک ها هم اشتباهاتی کردند...

/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *