غربی‌ها اجازه نفس کشیدن به ما نخواهند داد/ قاضی "برجام" طرف دعوی ایران هم است

11:55 - 24 فروردين 1395
کد خبر: ۱۵۹۰۶۷
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
یک کارشناس مسایل سیاست خارجی گفت: غربی ها معتقدند اگر تحریم ها ادامه پیدا نکند ایران به برنامه های خود در زمینه موشکی ادامه خواهد داد از این رو با اعمال سیاستهای تحریم اجازه نمی دهند که ایران نفس بکشد.
بازنگری در برجام الزامی است/ طرف غربی به تعهدات خود پایبند نبوده است

فواد ایزدی کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار سیاسی درباره اینکه در قطعنامه 2231 از اصطلاح فرا می خواند به جای تصمیم می گیرد استفاده شده و این جمله از لحاظ حقوقی مفهوم این را دارد که ایران می تواند پس از برجام از فعالیتهای موشکی بهره مند باشداظهار کرد: در متن قطعنامه 2231 در رابطه با برنامه موشکی ایران از اصطلاح متفاوتی استفاده شده است که این موضوع به ظاهر خوب است ولی مشکلات متعددی را در درون دارد.

وی افزود: مشکل اصلی که ما داریم این است که طرف مقابل مدعی است که خودش قاضی است از این رو زمانی ما می توانیم حرف حق یعنی استفاده از توان موشکی مان را به کرسی بنشانیم که قاضی بی طرف باشد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: مشکلی که ما در برجام و قطعنامه 2231 داریم توجه به این امر است که افرادی که تصمیم گیرنده هستند طرف دعوی ما نیز هستند و در صددند که توان دفاعی و موشکی ما را به کمترین نوع ممکن کاهش دهند.

ایزدی تصریح کرد: معاهده ای که بین کشورهای قدرتمند درباره موضوع موشکی وجود دارد در حقیقت باعث شده است که کشورهای دیگر در راستای دستیابی به توان موشکی محدود شوند و این کشورها اجازه ندهند که کشورهای دیگر از توان موشکی استفاده کنند.

وی خاطر نشان کرد: طبق نظر و خواسته کشورهای قدرتمند و طرف غربی ایران موظف است که تعهدات خود را انجام دهد به گونه ای که آنها به ما می گویند نباید برد موشکهای ما بیش از 300 کیلومتر باشد که طرح این گونه مسائل غیر قابل پذیرش است.

این کارشناس مسایل سیاست خارجی اظهار کرد: اگر ما بخواهیم مسیر دیگری را در راستای استفاده از توان موشکی خود در پیش بگیریم طرف مقابل احساس می کند با توجه به برجام می تواند توانمندی موشکی ما را به مانند توانمندی هسته ای کنترل کند.

ایزدی تاکید کرد: طرف غربی بر این باور است که چون با برجام و سیاست تحریم ها توانسته است موفق شود اگر همین سیاست را در زمینه موشکی نیز به کار بگیرد موفق خواهد شد و می تواند در زمینه محدود کردن برنامه های موشکی ما وارد عمل شود.

این کارشناس مسایل سیاست خارجی با اشاره به اینکه طرف غربی به این باور رسیده است که سیاست تحریم جواب می دهد اظهار کرد: آنها معتقدند اگر تحریم ها ادامه پیدا نکند ایران به برنامه های خود در زمینه موشکی ادامه خواهد داد از این رو با اعمال سیاستهای تحریم اجازه نمی دهند که ایران نفس بکشد.

ایزدی خاطر نشان کرد: طرف غربی روی کاغذ در زمینه برجام امتیازاتی را به ایران داده است ولی تا به امروز در عمل و واقعیت اقدام مثمرثمری را انجام نداده است به گونه ای مقام معظم رهبری از برجام به عنوان یک خسارت بزرگ یاد می کند.

وی تاکید کرد: ما باید بازنگری جدی را نسبت به سیاستهای برجام با توجه به پیامی که مقام معظم رهبری دادند انجام دهیم و به صورت جدی با طرف غربی در این باره وارد عمل شویم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *