تبیین جایگاه برنامه ریزی راهبردی در اولویت/اقدامات اجرای اقتصاد مقاومتی

16:50 - 21 فروردين 1395
کد خبر: ۱۵۸۰۳۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
معاون وزیر اقتصاد با تشریح اقدامات خزانه داری کل در زمینه ترویج فرهنگ مدیریت راهبردی، گفت: تمهیدات لازم برای تحقق اهداف و اقدامات راهبردی اندیشیده شده است.
به گزارش گروه اقتصاد ، سید رحمت اله اکرمی در تشریح اقدامات خزانه داری در راستای ترویج فرهنگ مدیریت راهبردی گفت: به منظور پیشبرد اولویت های راهبردی ابلاغی از سوی وزیر اقتصاد و با عنایت به ضرورت اجرای تکالیف بسته تفاهم سند راهبردی و بسته نهادینه سازی مدیریت راهبردی مرتبط با معاونت نظارت مالی و خزانه‌داری کل کشور و با هدف ترویج فرهنگ مدیریت راهبردی و به موازات آن برنامه ریزی راهبردی در این معاونت، اقداماتی طرح ریزی و اجراء شد تا تمهیدات لازم برای تحقق اهداف و اقدامات راهبردی مدون شده، به عمل آمده و شاهد رشد و شکوفایی روز افزون معاونت و به تبع آن وزارت امور اقتصادی و دارایی باشیم.
 
اکرمی اظهارداشت: تدوین چشم انداز و ماموریت معاونت با استفاده از تجارب ۱۵ کشور از جمله اقداماتی است که در این زمینه انجام شد و نتیجه آن نیز در اینفوگراف سند راهبردی معاونت نظارت مالی و خرانه داری کل کشور درج شده است.
 
معاون نظارت مالی وزیر اقتصاد همچنین از مولد سازی و مدیریت دارایی‌های دولت و ارتقاء نظارت بر عملکرد مالی (دریافت ها و پرداخت های) دستگاه های اجرایی و ایجاد ساز و کار پایش و پاسخگویی روابط مالی دولت (خزانه‌داری کل کشور)، بانک مرکزی و وزارت نفت، افزایش اوراق بهادار الکترونیکی شده، ایجاد قابلیت رهگیری دریافت ها و پرداخت های خزانه و ساماندهی، نظارت و افتتاح حساب های دولتی و مشارکت در سامانه نسیم بانک مرکزی به عنوان سایر اقدامات انجام شده توسط این معاونت در سال ۱۳۹۴ خبر داد.
 
اکرمی افزایش ضریب اطمینان نظارت مالی از طریق گردش ذیحسابان و معاونین، راهبری استقرار استانداردهای حسابداری بخش عمومی با رویکرد تعهدی و طراحی ساز وکار مدیریت بدهی‌های دولت را از اقدامات مهم دیگری بر شمرد که در سال ۱۳۹۴ و با هدف ارتقاء مدیریت راهبردی در معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور انجام شده است.
 
معاون وزیر اقتصاد گفت: ارتقاء مهارت های فنی و حرفه‌ای در خزانه معین استان ها، توسعه سیستم درخواست وجه الکترونیک خزانه، ارتقاء نظام نظارت مالی از طریق ارزیابی و توسعه حرفه‌ای ذیحسابان و توسعه نظام شایسته سالار، مشارکت فعال در تهیه لوایح، بخشنامه ها، دستورالعمل های قانونی، ارتقاء نظام نظارت بر عملکرد منابع و مصارف بودجه، توسعه و استقرار مدیریت دانش و حمایت از شایسته سالاری و نوآوری در معاونت نظارت مالی از جمله اقدامات دیگری است که تا کنون و در راستای تحقق اهداف مدیریت راهبردی انجام شده است.
 
وی افزود: تبیین جایگاه برنامه ریزی راهبردی در معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور یکی از اولویت های اصلی در این برنامه است. همه سازمان ها و از جمله سازمان های دولتی، در محیط پُر تلاطم و متغیر تکنولوژیکی، فرهنگی و اجتماعی قرار دارند و نیازمند سازگاری و تعامل سازنده با آنها هستند، به عبارت دیگر، یک سازمان بطور خودکفا و جدا از محیط پیرامون نمی تواند به حیات اجتماعی خود ادامه دهد.
 
اکرمی تصریح کرد: در همین راستا، معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور به عنوان یک سازمان دولتی نیازمند برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات با سیستم های بزرگ تر و تمامی ذینفعان بیرونی و درونی است. این معاونت نیز در اجرای اولویت‌های راهبردی وزیر امور اقتصادی و دارایی و سند راهبردی ابلاغ شده، تمام امور جاری و برنامه های عملیاتی معاونت را سازماندهی نموده و توسط شورای مدیریت راهبردی و دبیرخانه آن، به طور مستمر رصد می نماید و شایان ذکر است سند راهبردی معاونت سر لوحه تمام امور جاری و آتی این معاونت محسوب می شود.
 
معاون نظارت مالی و خزانه دار کل کشور با اشاره به اهمیت جایگاه برنامه ریزی راهبردی اشاره کرده و در این خصوص گفت: با عنایت به جایگاه ویژه برنامه ریزی راهبردی و اولویت های ابلاغی وزیر امور اقتصادی و دارایی و به تبع آن ضرورت توجه و همسویی تمام برنامه ها و اقدامات جاری و بلند مدت ادارات کل تابعه معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور با سند راهبردی، اعضای شورای مدیریت راهبردی معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور و رئیس شورای اجرایی آن اداره کل منصوب شدند.
 
وی در عملکرد سند راهبردی و رصد کلان دو پروژه کلیدی، تصویب ساز و کارهای اثر بخش برای فرآیندهای برنامه ریزی، اجرا، نظارت و ارزیابی سند راهبردی و دو پروژه کلیدی را از دیگر اقدامات مهم این معاونت در حوزه مدیریت راهبردی و تهیه و ابلاغ نظام نامه ارزیابی عملکرد و پرداخت های انگیزشی (پاداش) در معاونت را در همین راستا برشمرد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *