وجود 32 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان تهران /صدور مجوز حفر چاه خانگی به شهرهای بالای 200 هزار نفر

12:53 - 17 فروردين 1395
کد خبر: ۱۵۶۳۴۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: اخیرا بخشنامه ای به تصویب رسیده که بر اساس آن در شهر تهران و شهرهای بالای 200هزار نفر جمعیت، مردم می توانند برای مصارف غیر شرب خود مجوز حفر چاه اخذ کنند.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد، خسرو ارتقایی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران در نشست خبری امروز به میزان بارش در 6 ماه اول سال آبی 94-95 اشاره و بیان داشت: پس از دو سال خشکسالی میزان بارش باران تا هم اکنون در تهران 195 میلیمتر بوده است که این نشان دهنده شرایط مطلوب تری نسبت به سال های گذشته است.

وی در ادامه بیان کرد: در این مدت کمترین میزان بارش مربوط به ایستگاه ورامین با حداقل 18 میلی متر و حداکثر آن ایستگاه کرج با 138 میلی متر بوده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران به میزان بارش در سال های گذشته اشاره کرد و گفت:در سال های 93 و 94 به صورت جداگانه ای 30 درصد کاهش در میزان بارندگی را تجربه کردیم.

ارتقایی به حجم 630 میلیون متر مکعب آب پشت سدهای 5 گانه تهران اشاره و بیان داشت: حجم آب پشت سد امیر کبیر 153 میلیون متر مکعب، سد لتیان 64 میلیون متر مکعب، سد لار 35 میلیون متر مکعب، سد طالقان با 54 میلیون متر مکعب و سد ماملو با 123 میلیون متر مکعب حجم آب های سدهای تهران را تشکیل می دهد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران به درصد پرشدگی آب های سدها اشاره کرد و گفت: سد امیر کبیر با 80 درصد، سد لتیان 90 درصد، سد طالقلن 60 درصد، سد ماملو 50 درصد و سد لار کمتر از 5 درصد حجم مخزن آن تاکنون پر شده است.

وی در ادامه گفت: بر اساس آمارهای ما متوسط بارانی که باید در شهر تهران داشته باشیم بین 330 میلی متر تا 340 میلی متر باشد که هم اکنون 135 میلی متر کمبود داریم همچنین نسبت به آمارهای بلند مدت پر آبی 150 میلیون متر معکب در تراز منفی قرار داریم.

ارتقایی در خصوص سد طالقان گفت: این سد 115 میلیون متر معکب از آب خود را برای شرب استان تهران و 35 میلیون متر معکب دیگر آن برای استان البرز و شهر کرج استفاده می شود از همین رو بخش غرب شهر کرج و مناطقی مانند گوهر دشت به شدت به آب سد طالقان وابسته هستند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران در ادامه افزود: به دلیل خشکسالی دو سه سال گذشته و وابستگی استان البرز به آب این سد،امکان تعمیرات و بازسازی ان موجود نبود از همین رو در تعطیلات نوروز امسال که کاهش 30 درصدی مصرف آب را داشتیم توانسیتم زمان را مغتنم بشماریم و این تعمیرات و بازسازی را در راستای بهبود کیفیت انجام دهیم.

وی درخصوص این طرح گفت: بر اساس پیش بینی ما زمان این پروژه در حدود 19 روز به طول می انجامید که با تلاش همکاران این سازمان به 12 روز کاهش پیدا کرد.گفتنی است طرح انتقال آب طالقان به کرج به طول 67 کیلومتر و تحمل فشار 18 یا 19 اتمسفراست. 

ارتقایی درخصوص طرح احیا و تعادل بخشی سفره های آب زیرزمینی گفت: در مجموع 17 میلیارد تومان بودجه مصوب این طرح است که از این میزان در سال گذشته تنها 7 میلیارد تومان آن تخصیص یافت که علی رغم تخصیص نیافتن اعتبارات کامل این طرح توانستیم در سال گذشته 1200 حلقه چاه غیر مجاز را شناسایی و پلمپ کنیم که در اثر آن  از برداشت  60 میلیون متر مکعب آب غیر مجاز جلوگیری شد.

ارتقایی در خصوص چاه های غیر مجاز استان تهران گفت: استان تهران در مجموع 32 هزار چاه غیرمجاز دارد که از این تعداد در حدود 10 هزار چاه آن خانگی و مربوط به شهر تهران و در حدود 21 هزار چاه آن مربوط به چاه های غیرمجاز ،پرمصرف بخش کشاورزی است.

وی افزود: از 10 هزار حلقه چاه غیر مجاز شهر تهران 1200 حلقه آن اخیرا مجوز بهره برداری گرفته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: در سال گذشته پس از شناسایی و اخطارهای متعدد به صاحبان چاه های غیر مجاز در حدود 270 تا 300 حلقه چاه غیر مجاز را پلمپ کرده ایم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران در ادامه خبر داد: اخیرا بخشنامه ای به تصویب رسیده که بر اساس آن در شهر تهران و شهرهای بالای 200هزار نفر جمعیت، مردم می توانند برای مصارف غیر شرب خود مجوز حفر چاه اخذ کنند.

وی در ادامه افزود:هدف از این برنامه جدا سازی آب شرب مصرفی از غیر از آن است.

وی درخصوص آب مصرفی استان تهران گفت: استان تهران در مجموع 1میلیارد و 100 میلیون متر مکعب در سال استفاده می کند که از این میزان 750 میلیون متر مکعب آن از سدهای پنجگانه تهران و مابقی از چاه ها تامین می شود.

ارتقایی در خصوص قیمت آب خام گفت: در سال 94 قیمت آب خام ثابت ماند ولی وزارت نیرو در سال گذشته تصمیم گرفت از یکصد میلیارد تومان مطالبات سال های گذشته مبلغی را پرداخت شود.

وی افزود: تا کنون 31 میلیارد تومان آن را به آب منطقه ای پرداخت و بالغ بر 40 میلیارد تومان از مطالبات این شرکت باقی مانده است.

وی درخصوص ساماندهی آب های جنوب تهران گفت: بر اساس قراردهای بی او تی و با کمک بخش خصوصی تصمیم به جمع آوری 200 میلیون متر مکعب از روان آب های جنوب تهران را کرده ایم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران در خصوص جلوگیری از فرار آب سد لار اظهار داشت: مطالعات متعددی در این زمینه صورت گرفته و در نهایت به این نتیجه رسیده ایم که تونلی با طول 29 کیلومتر احداث شود که این طرح به اعتباری بالغ بر 300 میلیارد تومان نیاز دارد که بر اساس توافقات صورت گرفته 200 میلیارد تومان آن را پیمانکار و مابقی از طریق خرید تضمینی آب تامین می شود.

ارتقایی در پایان در خصوص فرو نشست زمین گفت: طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی از نمونه اقداماتی بود تا از فرو نشست زمین جلوگیری شود. هم اکنون در استان تهران فرونشستی مابین 10 تا 36 سانتی متری ثبت شده است.

انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *