زندگینامه، سوابق تحصیلی و شغلی دادستان کل کشور + عکس

15:33 - 15 فروردين 1395
کد خبر: ۱۵۵۳۳۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
حجت الاسلام و المسلمین منتظری توسط مرحوم آیت الله محمدی گیلانی در سال ۱۳۵۹ به همکاری در دادگاه انقلاب اسلامی در تهران دعوت و نخستین ابلاغ قضایی خود را در شهریورماه سال ۱۳۶۰ دریافت کرد.
به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی ، «حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری» در سال ۱۳۲۷ در قم متولد شد. وی شغل قضایی خود را از دادستانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال 60 شروع، سپس  از اعضای موسسان سازمان قضایی نیروهای مسلح، معاون پارلمانی وزیر دادگستری در سال ۱۳۶۸، معاون اول دادستان کل کشور؛ در زمان آیت‌الله نمازی و آیت‌الله دری نجف آبادی و مشاور آیت الله شاهرودی زمان تصدی ریاست وی بر قوه قضائیه بوده است.

زندگینامه، سوابق تحصیلی و شغلی دادستان کل کشور

پدرش اهل گلپایگان و مادرش اهل خمین است. پدرش در حوزه علمیه قم به تحصیل اشتغال داشته و وی تا ۶ سالگی به همراه خانواده در قم زندگی می‌کرد. بعد از آن آیت الله بروجردی پدر وی را به عنوان نماینده خود به آشتیان می‌فرستند و تا سال ۱۳۴۰ در آنجا سکونت داشته‌اند.

ایشان دوران تحصیلات ابتدایی را در آن شهر گذراند و پس از آن دوباره به قم بازگشت. پس از آن پدر وی مسئول دفتر آیت الله گلپایگانی شد. حجت الاسلام و المسلمین منتظری نیز به سمت تحصیل علوم دینی رفت. پدر وی از سوی آیت‌الله گلپایگانی مامور ایجاد حوزه‌ علمیه در شهرستان سنقر کلیایی شد و حجت الاسلام منتظری در همان حوزه دوران طلبگی خود را آغاز و تا سال ۱۳۴۶ در آنجا به تحصیل مشغول بود. سپس به مولد خود شهر قم برگشت و در حوزه علیمه قم اشتغال و نزد استادانی چون آیت‌الله مشکینی، آیت‌الله سبحانی، آیت‌الله فاضل لنکرانی و آیت‌الله گلپایگانی تلمذ نمود.

زندگینامه، سوابق تحصیلی و شغلی دادستان کل کشور

حجت الاسلام و المسلمین منتظری توسط مرحوم آیت الله محمدی گیلانی در سال ۱۳۵۹ به همکاری در دادگاه انقلاب اسلامی در تهران دعوت و نخستین ابلاغ قضایی خود را در شهریورماه سال ۱۳۶۰ دریافت کرد.

وی در سال  ۱۳۶۷ در معیت رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح  به تشکیل و راه اندازی آن سازمان که ترکیبی از دادستانی‌های سپاه و ارتش بود اقدام و در سال ۱۳۶۸ بنا به اقدام وزیر  وقت دادگستری به عنوان معاون پارلمانی این وزارتخانه منصوب شد.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری به مدت ۴ سال در سمت معاون اول دادستان کل کشور خدمت نمود. بعد از آن به عنوان مشاور آیت الله شاهرودی رئیس وقت قوه قضائیه به فعالیت خود ادامه داد.

زندگینامه، سوابق تحصیلی و شغلی دادستان کل کشور

 نامبرده یکبار در زمان ریاست آیت الله یزدی و یکبار در دوره ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی از سوی مقام معظم رهبری مسئولیت هیئت‌های بررسی راه‌های ارتقای قوه قضائیه و بازرسی ویژه از آن قوه را عهده دار شد.

 پس از انتصاب آیت الله آملی لاریجانی به عنوان رئیس قوه قضائیه از شهریور سال 88 بر مسند ریاست دیوان عدالت اداری تکیه زد و همزمان از سوی مقام معظم رهبری به عنوان رئیس کل دادگاه ویژه روحانیت منصوب گردید. پس از اینکه حجت الاسلام و المسلمین رئیسی دادستان سابق کل کشور با حکم مقام معظم رهبری به سمت تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد، آیت الله آملی لاریجانی در حکمی حجت الاسلام و المسلمین منتظری را به سمت دادستان کل کشور منصوب نمودند.

زندگینامه، سوابق تحصیلی و شغلی دادستان کل کشور

حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور در مورد ورودش به دستگاه قضا اینچنین می‌گوید: به خاطر دارم در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی همراه چند تن از دوستان به درخواست آیت‌الله محمدی گیلانی به کمک ایشان رفتیم؛ اما پس از مدتی به علت علاقه به تحصیل، دوباره به قم برگشتم و به تحصیل پرداختم، تا اینکه در سال 1359 به دلیل شرایط خاص و افزایش شرارت منافقان مجددا دعوت به همکاری شدم و کار را ادامه دادم. بعد از مدتی آیت‌الله محمدی گیلانی که معتقد بودند من می‌توانم قاضی خوبی باشم اصرار کردند ابلاغ قضایی بگیرم و پس از اصرار ایشان موافقت کردم که به طور موقت 6 ماه ابلاغ دریافت کنم. در نهایت آزمونی کتبی و شفاهی از من گرفته شد و به رئیس شورای عالی قضایی که آن زمان آیت‌الله موسوی اردبیلی بود، معرفی و نخستین ابلاغ قضایی خود را در شهریور ماه سال 1360 دریافت و مشغول به خدمت شدم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *