دستگیری عضو سابق دفتر تحکیم در تعرض به سفارت عربستان/ تشکیل پرونده برای حادثه کارواش سعادت آباد/ افزایش بدهی دولت به بانک‌ها در طول سنوات گذشته

11:36 - 11 فروردين 1395
کد خبر: ۱۵۳۹۲۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در نودودومین نشست خبری خود که 25 بهمن ماه سال گذشته برگزار شد در رابطه با روند پیگیری قضایی حادثه کارواش سعادت آباد گفت: معمولا در این گونه موارد که شاکی خصوصی وجود داشته باشد پرونده تشکیل می‌شود و رسیدگی قضایی صورت می‌گیرد.
به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی ، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نود و یکمین نشست خبری خود که 4 بهمن ماه سال گذشته با حضور اصحاب رسانه برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آخرین وضعیت پیگیری کسانی که به سفارت عربستان حمله کردند و همچنین اینکه یکی از حمله کنندگان به خارج از کشور رفته است، گفت: بنده درباره این موضوع یک نکته را باید اشاره کنم و آن توجه به این موضوع است که کاری که درباره حمله به سفارت عربستان صورت گرفت اقدام بدی بود و از طرف همه مسئولان نظام نیز این موضوع را تایید کردند.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: دستگاه‌های قضایی و امنیتی کشورمان از ابتدا پیگیر این موضوع بودند که چگونه این موضوع رخ داد و چه کسانی در آن مداخله داشتند و ماهیت قضیه چه بوده است.

وی با بیان اینکه در ابتدای ورود دستگاه قضایی به این مسئله 100 نفر بازداشت شدند، خاطر نشان کرد: تعدادی از این افراد پس از بازداشت آزاد شدند اما برخی از آنها هنوز در بازداشت به سر می‌برند.

آخرین وضعیت پرونده مدیرعامل سابق ستاد حمل و نقل سوخت

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کیفرخواستی برای پرونده مدیر عامل سابق ستاد حمل و نقل سوخت صادر شده است یا خیر این پرونده مدت زیادی است در دادسرای کارکنان دولت تشکیل شده است اما تغییری در روند آن ایجاد نشده است، اظهار کرد: اینکه می گویید اقدامی نشده اشتباه است، اقدامات مفصل و تحقیقات فراوانی انجام شده است به طوریکه سیستم اطلاعاتی مدتها در مقام جمع آوری بودند.

وی ادامه داد: وی مدت قابل توجهی بازداشت بود و در آن موقع از وی تحقیقات به عمل آمده و حتی تحقیقاتی از کلیه کسانی که به نحوی از انحاء با کار وی مرتبط بودند تحقیقاتی شده است و وجوهی که در آن دخل و تصرف شده است مورد بررسی است اما پیگیری و ردیابی برخی مسائل زمان بر است و در این رابطه باید از بانکها حسابرسان و کارشناسان استفاده کرد.
حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: پرونده و مرحله تحقیقات ادامه دارد و هنوز به دادگاه نرفته و کیفرخواست صادر نشده است اما این گونه نیست که پرونده در دادسرا بسته شود بنابراین به دادگاه خواهد رفت.

مشروح اظهارات سخنگوی قوه قضائیه در این نشست را اینجا بخوانید.

تشکیل پرونده برای حادثه کارواش سعادت آباد

سخنگوی دستگاه قضا در نودودمین نشست خبری خود که 25 بهمن ماه سال گذشته برگزار شد در پاسخ به سوالی پیرامون روند پیگیری قضایی حادثه کارواش سعادت آباد اظهار کرد: معمولا در این گونه موارد که شاکی خصوصی وجود داشته باشد پرونده تشکیل می‌شود و رسیدگی قضایی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: در حادثه مزبور تاکنون 7 نفر شکایت کرده‌اند و در رابطه با آن‌ها پرونده تشکیل شده است و از شهرداری، مأموران شهرداری و از  مسئولان آن منطقه شهرداری درخواست شده برای ادای توضیحات مراجعه کنند.

حجت الاسلام و المسلین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: در این پرونده کسی بازداشت نشده است اما افرادی برای تحقیقات احضار شده‌اند.

بدهی دولت به بانک‌ها در طول سنوات گذشته افزایش پیدا کرده است


سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پرونده بدهکاران بانکی و وصول مطالبات آن‌ها به کجا رسید، گفت: در چند وقت اخیر رئیس جمهور در مناسبت‌هایی از اصلاح سیستم بانکی صحبت کردند و گفتند بانک مرکزی باید اعتبار سنجی کند و بانک‌ها حتی بانک‌های دولتی رتبه بندی شوند تا مشخص شود اعتبار آنها چه میزان است.


وی ادامه داد: با کمال تاسف نقدینگی ما به شدت افزایش پیدا کرده است که این امر تبعات سویی دارد، نقدینگی بالغ بر 900 هزار میلیارد شده است و بدهی دولت به بانک‌ها در طول سنوات گذشته افزایش پیدا کرده است بنابراین وقتی بدهی دولت به بانک‌ها می‌رود، بانک‌ها نمی‌توانند تسهیلات لازم ارائه دهند.


حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بحث دیگری است که در سال 92 و بعد از آن مطرح کردند که چرا این معوقات به وجود آمده است، ما اعلام کردیم که قوه قضائیه وارد می‌شود و تلاش می‌کند و در صورت لزوم برخورد لازم صورت می‌گیرد؛ اما جای این سوال مطرح است که چرا باید این امر تکرار شود.


سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: در مورد وام جهیزیه و یا وام یک کشاورز محکم کاری می‌شود؛ اما چرا افراد کلان و هزار میلیاردی همیشه معوقه دارند، چرا از این افراد وثیقه نمی‌گیرید، چرا نظارت صورت نمی‌گیرد. مبلغ معوقات در پایان دی ماه سال 94 نسبت به دی ماه سال 93 کم نشده است بنابراین باید ساختار اصلاح شود گاهی مدیرعامل یا مسئولی جابجا می‌شود؛ اما این امر مشکلی را حل نمی‌کند مثلا در اختلاس 123 میلیاردی بانک صادرات که در سال‌های پیش اتفاق افتاد مدیرعامل آن بانک در آن سال‌ها چه کسی بود.


وی ادامه داد: قوه قضائیه با یک مورد که بیش از 16 هزار میلیارد معوقه داشت برخورد کرد و در مورد کسانی که مبالغ بالا داشتند و در گرفتن تسهیلات مشکل داشتند بررسی صورت گرفت تا مشخص شود عدم پرداخت آنها به خاطر مشکلات بازار بوده است یا خیر که در غیر اینصورت قوه قضائیه با آنها برخورد کرد.


حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: برخی بدهکاران هم از بانک‌ها استمهال کردند و سپس تسویه کردند؛ اما اینکه چگونه تسویه کردند را ما اطلاعی نداریم و البته بیشتر از این هم قوه قضائیه تکلیفی ندارد مگر اینکه متوجه شویم در این کار تبانی صورت گرفته است که در این صورت قوه قضائیه ورود می‌کند.

مشروح اظهارات سخنگوی قوه قضائیه در این نشست را اینجا بخوانید.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *