رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مجلس دهم میزبان کدام لوایح قضایی خواهد بود؟

5:00 - 02 فروردين 1395
کد خبر: ۱۵۱۷۳۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
لایحه اصلاح قانون آیین دادرسی مدنی، آیین دادرسی تجاری و لایحه قضازدایی و جامع وکالت، اصلاح لایحه ثبت اختراعات و لایحه چک، به احتمال قوی میزبان مجلس دهم خواهند بود.
مجلس دهم میزبان کدام لوایح قضایی خواهد بود؟به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی ، در مجلس نهم  بسیاری از لوایحی از که از مدت‌ها قبل به مجلس آمده بود، به سرانجام رسیده و تعیین و تکلیف شدند، نهمین دوره از مجلس از لحاظ سرعت و دقت فعالیت و کارنامه خوبی را داشته است.

به گفته «عبدالعلی میرکوهی» در این دوره بسیاری از لوایحی از که از مدت‌ها قبل به مجلس آمده بود، به سرانجام رسیده و تعیین و تکلیف شدند، از جمله  قانون مجازات اسلامی که در سال 92به تصویب رسید و همچنین قانون آیین دادرسی کیفری جدید از جمله لوایح شاخصی هستند که در این دوره از مجلس تصویب شدند.

مچنین در مورد لوایح قضایی باقی مانده که هنوز تصویب نشده اند، بخش عمده ای از بررسی های آنها انجام شده است و در نوبت رسیدگی بیشتر و یا ارسال به صحن قرار دارند که لایحه جامع وکالت  و لایحه قضازدایی هم همچنان جهت بررسی های بیشتر در کمیسیون باقی مانده است.
اما با این وجود احتمال قوی بر این است که بررسی لایحه اصلاح قانون آیین دادرسی مدنی، آیین دادرسی تجاری و لایحه قضازدایی و جامع وکالت، اصلاح لایحه ثبت اختراعات و لایحه چک به مجلس دهم کشیده شد.

با وجود اینکه لایحه قضازدایی مدت‌های طولانی در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در دست بررسی است،  به منظور کاهش جمعیت کیفری و کمک به دستگاه قضا  ضرورت تعیین تکلیف این لایحه بیش از پیش احساس می‌شود اما به دلیل حجم زیاد آن به اعتقاد نمایندگان مجلس و حقوقدانان بسته شدن  پرونده این لایحه در این دور از مجلس بعید به نظر می‎رسد و احتمال دارد رسیدگی به این لایحه در مجلس دهم صورت گیرد.

لایحه دیگری که تعیین تکلیف نهایی آن در این دور از مجلس اهمیت زیادی دارد، لایحه پلیس قضایی است، این لایحه به کارگروهی در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ارجاع شد و جلساتی با نیز با انتظامی و کارشناسان  مربوطه برگزار شد.
 
با توجه به اینکه نیروی انتظامی به دلیل تداخل در وظایف با تصویب لایحه پلیس قضایی مخالف است مقرر شد جلساتی برای بررسی بیشتر این لایحه برگزار شود چرا که قوه قضائیه اصرار دارد برای مرتفع کردن مشکلات ابلاغ و اجرا و برخی تحقیقات این لایحه تصویب شود.
 
طباطبایی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در این رابطه گفت: با توجه به تاکید آیت‌الله آملی لاریجانی بر تصویب لایحه پلیس قضایی مقرر شد با رایزنی بین مجلس و ناجا به یک جمع بندی نهایی در رابطه با این لایحه برسیم.
 
عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس خاطرنشان کرد: اگر لایحه پلیس قضایی در این دوره از مجلس به سرانجام نرسد در دوره بعدی باید لایحه جدیدی در این زمینه ارائه شود بنابراین تعیین تکلیف این لایحه از اهمیت زیادی برخوردار است.

احتمال بالای تعیین تکلیف لایحه پلیس قضایی در مجلس نهم

«محمدعلی اسفنانی» در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی و قضایی ، با اشاره به لایحه پلیس قضایی گفت: تعیین تکلیف برخی لوایح در این دور از مجلس امکان‌پذیر نیست اما رسیدگی به  لایحه  پلیس قضایی از اهمیت زیادی برخوردار است، احتمال تصویب و تعیین تکلیف نهایی لایحه پلیس قضایی در این دور از مجلس زیاد است.







ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *