با سردردها و گردن درد ناشی از خانه تکانی چه کنیم؟

6:10 - 24 اسفند 1394
کد خبر: ۱۴۸۵۹۳
در روزهای پایانی سال برخی از خانم ها و آقایانی که به امر خانه تکانی مشغول می شوند با رعایت نکردن ساده ترین نکات خانه تکانی، مشکلات بدنی و یا ریوی را برای خودشان رقم می زنند.
به گزارش گروه فضای مجازی ، اولین مشکل خانه تکانی، ورود گرد و غبار داخل مجرای تنفسی است. در این مواقع بهترین کار این است که هر سه ساعت یک بار عمل استنشاق انجام دهید. استنشاق یعنی آب گرفتن داخل بینی و خالی کردن آن با فشار به صورتی که سینوس‌ها به سوزش بیفتند اما در بیشتر مواقع گرد و غبار وارد حلق و دهان می‌شود که موارد زیر را می‌توانید انجام دهید:

1ـ آب نمک را در دهان بچرخانید و بعد قرقره کنید و دور بریزید.

2ـ آب نمک و آب لیمو را در دهان بچرخانید و بعد قرقره کنید و دور بریزید.

3ـ آب و جوش شیرین را در دهان بچرخانید و بعد قرقره کنید و دور بریزید.

در صورت ورود گرد و غبار به حلق، یکی از موارد زیر را انجام دهید:

1ـ آب جوشیده شده را با آبلیمو به صورت جرعه جرعه میل نمایید.

2ـ نوشیدن آب لیمو شیرین.

3ـ نوشیدن یک لیوان شیر و نشاسته.

4ـ آب را جوش آورده و با عسل شیرین کنید و میل نمایید. (عسل طبیعی، بهترین میکروب کش و ضدعفونی کننده است).

راههایی برای بهبود گرفتگی عضلانی و مفصلی

حال میرسیم به بحث بسیار جدی که مربوط به گرفتگی‌های عضلانی و مفصلی می‌شود و ایجاد دردهای دیگر که مربوط به موضوع مهم خانه‌تکانی ایرانی ست.

مواردی که پیش می‌آید: سردرد، گردن درد، گرفتگی کتف‌ها، گرفتگی گردن که باعث قفل شدن فک می‌شود، گرفتگی دست‌ها، گرفتگی مچ دست که انگشتان را از کار می‌اندازد، گرفتگی فیله های کمر، گرفتگی پهلو‌ها در محیط کلیه، گرفتگی خاجی و لگن، گرفتگی سیاتیک کمری و لگنی، گرفتگی سیاتیک پا و ماهیچه‌های پاها، گرفتگی مفاصل پاها و موارد دیگر.

1ـ سردردها: سردردها عوامل مختلف دارند، (در حین انجام کارهای سنگین مثل خانه‌تکانی)

الف ـ افت فشار خون.

ب ـ خیره شدن به یک نقطه‌. (این سردرد از چشم به مغز منتقل می‌شود).

ج ـ فشار آمدن به مهره گردنی.

د ـ حمله میگرن در کسانی که دچار آن هستند

هـ ـ خستگی ماهیچه‌های گردن که در بعضی افراد ایجاد سردرد می‌کند.

اگر افت فشار خون پیدا کردید، سریعاً بخوابید و زیر سرخود حوله ای پهن کنید و پاهای خود را به حالت زاویه 45 درجه بالا بگذارید و به مدت 15 دقیقه چشم‌ها را ببندید و استراحت کنید، این عمل برای سردردهایی که از طریق چشم ایجاد می شود نیز مفید است.

اگر به مهره گردنی تان فشار آمده و احساس درد‌ می کنید، کنار ستون فقرات که از پایین گردن تا زیر سر ادامه دارد را با شست و فشار ملایم، 10 دقیقه ماساژ دهید. برای این کار نیز می توانید از مخلوط روغن اسطوخودوس، سیاه دانه و زنجبیل استفاده کنید.

اگر دچار حمله میگرنی شدید، مقداری گلاب در ظرفی کوچک بریزید و بو کنید و همزمان ماساژ سر را انجام دهید. کسانی که بوی گلاب و عطر‌ها، سردردشان را بیشتر می‌کند، فقط به ماساژ سر و پیشانی بپردازند.

برای این کار، بالای ابرو‌ها را با انگشت شست، در جهت موافق عقربه‌های ساعت و با فشار ملایم ماساژ دهید. سپس پیشانی را به سه قسمت مساوی افقی تقسیم کرده و دو شست خود را کنار هم قرار دهید و روی این سه خط، از وسط پیشانی به طرفین بکشید. خط وسط سر را که امتداد خط بینی تا آخر قسمت پشت سر است (از رستنگاه مو تا آخر قسمت پشت سر)، با انگشت شست، تک به تک فشار دهید و باز گردید.

از سوراخ گوش راست به گوش چپ، خطی فرضی رسم کنید، روی این خط را با دو انگشت شست تک به تک بفشارید، بعد لاله‌های گوش را هر دو با هم‌، با دو شست به حالت دورانی ماساژ دهید.

این ماساژ 15 الی 20 دقیقه انجام شود. اگر احساس خستگی گردن باعث سردرد شما شد، ابتدا حوله‌ای را داغ نموده و کاملا عضلات گردن را با آن بپوشانید و بعد حوله‌ای که داغ نباشد را روی عضلات بگذارید. این کار را 5 الی 10 مرتبه تکرار کنید. سپس کف دستان خود را دو طرف گردن گذاشته، به صورت دورانی و آرام به مدت 5 الی 10 دقیقه ماساژ دهید. (هر 2 الی 3 دقیقه یک استراحت 2 دقیقه‌ای  انجام دهید که کتف شما از خود ماساژی خسته نشود).

2 ـ گردن درد:
8 الی 10 خط موازی و موافق با گردن یا در راستای ستون مهره‌ها به صورت فرضی ترسیم کنید. روی این خطوط را در ابتدا با انگشتان اشاره، دو به دو از پایین به بالا فشار داده و بکشید و در برگشت با انگشتان شست به صورت دورانی موافق با عقربه‌های ساعت ماساژ داده و از بالا به پایین بیایید، این ماساژ را 5 دقیقه انجام دهید و بعد از آن با کف هر دو دست بر خلاف جهت عقربه‌های ساعت ماساژ دهید. این عمل را با فشار ملایم بین 3 تا 5 دقیقه انجام دهید، بعد از این عمل 10 الی 30 مرتبه با دو دست گردن را به صورت آرام بفشارید، یعنی دستانتان را جمع کنید، نه اینکه به داخل گردن فشار دهید.

/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: وبلاگ ماساژ لبخند


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *