ضرورت صرف جویی در مصرف آب در کشور

19:30 - 22 اسفند 1394
کد خبر: ۱۴۷۹۶۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
مدیر کل دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران تاکید کرد: ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته و صرفه جویی در مصرف آب ضرورت همیشگی است.
به گزارش گروه اقتصاد رضا راعی عزآبادی اظهار داشت : در نیمه نخست سال آبی جاری (پاییز و زمستان) 151 میلی متر بارندگی گزارش شده است که در مقایسه با 121 میلی متر دوره مشابه پارسال 25 درصد افزایش نشان می دهد اما در مقایسه با میانگین دوره مشابه دراز مدت( 160 میلی‌متر) کاهش یافته است.  
 
وی افزود: در شش ماه سال آبی جاری (بهار و تابستان) دوره پربارانی پیش بینی می شود و باید همه شهروندان همکاری کنند تا این دوره را بدون مشکل پشت سر بگذاریم.
 
عزآبادی گفت: با توجه به اینکه در سال گذشته هم سال آبی مطلوبی نداشتیم در سال جاری هم این روند ادامه دارد و با توجه به خشکسالی های پایدار همچنان تراز منابع آبی کشور منفی است.
 
مدیر کل دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران درباره سفره های زیرزمینی هم گفت: از 609 دشت مورد مطالعه بیش از 70درصد جز دشتهای ممنوعه است و باید برای تجدید پذیر شدن منابع آب و جبران کسری آبهای زیرزمینی برنامه ریزی کنیم.
 
وی افزود : بیشتر دشتهای کشور از لحاظ منابع آبی وارد دوره فوق بحران شده اند و همچنان میزان کسری انباشته می شود.
 
عزآبادی گفت : عمده منابع آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود که باید الگوهای آبیاری به سمت قطره ای و روشهای مدرن پیش رود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *